یک ماه ریاست جمهوری اشرف غنی

گزارشگر:10 عقرب 1393 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3بمب‌گذاری‌های انتحاری، بمب‌های خیابانی و حملات موشکی به پایتخت افغانستان طی یک ماه به قدرت رسیدن اشرف غنی احمد زی به عنوان رییس جمهور افزایش یافته است؛ ‌چرا که نیروهای طالبان مخالف مواضع او در مقابل پایان شورش‌ها در این کشور و همکاری‌های نزدیک امنیتی با واشنگتن هستند.
طی روزهای اخیر، حملات موشکی، منطقه‌ سیاسی در حوالی کابل را لرزاند. در روز جمعه و یکشنبه شب حملات شدید موشکی در «منطقه سبز» صورت گرفت و موجب انتقال اهالی این مناطق و خارجیان ساکن در آن به مکانی امن شد. این انتقال هم‌چنین به منظور پاکسازی و ترمیم این ناحیه صورت گرفت.
بر اساس گزارش‌ها از زمان به قدرت رسیدن غنی در ۲۹ سپتمبر سال جاری دست کم ۱۰ حمله در کابل رخ داده و منجر به کشته شدن ۲۷ تن شده است.
این حملات شامل شش حمله انتحاری، دو بمب‌گذاری خیابانی و دو حمله موشکی می‌شوند. تنها چند ساعت پس از سوگند یاد کردن اشرف غنی به عنوان رییس‌جمهور، هفت تن از مردم در یک حمله انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل جان خود را از دست دادند. در یکم ماه اکتبر نیز هفت سرباز افغان و یک غیرنظامی در یک حمله انتحاری به یک اتوبوس ارتش ملی افغانستان کشته شدند.
در مدت مشابه سال گذشته، شش تن در پنج حادثه کشته شدند. در یکی از این حوادث یکی از کارکنان ارتش در یک پایگاه نظامی به روی سربازان خارجی آتش گشود و بر اثر اصابت گلوله کشته شد. با این حال حملات موشکی در سال گذشته کمتر رخ داد.
طالبان مسوولیت فرستادن موشک به کابل را برعهده گرفته است و اعلام کرده که این گروه به این اقدامات ادامه خواهد داد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این‌باره گفته بود: تاکتیک حملات ما به دلیل هوا و فصل تغییر کرده است. حملات موشکی اخیر توسط ما صورت گرفت و هدف ما نابودی این دولت است.
او همچنین گفت: این حملات در مقابل تصمیمات اشرف غنی در توافق امنیتی با واشنگتن صورت گرفت.
طبق این توافق، ۹۸۰۰ تن از نیروهای امریکایی اجازه یافتند تا پس از پایان سال در این کشور بمانند.
در همین حال جنرال مراد علی مراد، فرمانده نیروهای زمینی ارتش ملی افغانستان اعلام کرده، حملات اخیر موشکی به مراکز طالبان تلاشی برای نشان دادن به جامعه بین‌الملل بود که نیروهای افغان هم‌چنان نیرویی هستند که باید روی آن‌ها حساب باز کرد.
به گفته این مقام امنیتی، امنیت در پایتخت افزایش یافته است. اولین ماه حضور احمدزی در سمت رییس‌جمهوری با محرم، ماه عزاداری شیعیان برای شهادت امام حسین (ع) مقارن شده است. امنیت در این کشور با عاشورا، دهم محرم که امسال مطابق اوایل نومبر است، افزایش یافته. در سال ۲۰۱۱، دست‌کم ۵۴ تن در حمله انتحاری در روز عاشورا جان باختند.
جمعیت شیعیان در افغانستان ۱۰ تا ۳۰ درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهد. با این حال رقم واقعی این جمعیت به علت عدم اجرای یک آمارگیری جامع در این کشور مشخص نیست.
وحید مژده، یک تحلیل‌گر سیاسی و مقام وزارت خارجه در دولت طالبان در سال‌های ۲۰۰۱ – ۱۹۹۸ معتقد است، شورشیان به ساکنان روستاهای خارج شهر کابل برای ورود به شهر و پرتاب راکت پول پرداخت می‌کنند.
او درباره تاکتیک‌های حملات طالبان گفت: طالبان کم‌کم در حال تغییر تاکتیک‌های خود است چرا که آن‌ها اکنون به مردم برای پرتاب راکت پول می‌دهند. این ساده است، مردم تنها آن‌ها را شلیک کرده و فرار می‌کنند.
به گفته مژده، طالبان از این دولت راضی نیست، چرا که این نهاد روشن کرده که تمایلی به مذاکره با طالبان ندارد. رویکرد اشرف غنی در قبال طالبان نسبت به حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین متفاوت است. کرزی مکرراً از شورشیان به عنوان «برادر» یاد و از حضور نظامی امریکایی‌ها در افغانستان انتقاد می‌کرد. اما غنی هنوز در بیانیه‌یی نامی از طالبان نیاورده و اکثراً از آن‌ها به عنوان رقبای سیاسی یاد کرده است.
در مقابل، تحلیلگران می‌گویند که طالبان استراتژی را اتخاذ نموده و طبق آن بر کابل متمرکز شده تا ثابت کند که دولت اشرف غنی توانایی حمایت از پایتخت را ندارد.
یکی از تحلیلگران معتقد است: حملات راکتی احساس بحران را در بین ساکنان پایتخت گسترش می‌دهد و شرایط امنیتی را مخدوش می‌کند.
این تحلیل‌گر سیاسی همچنین عنوان داشت: حمله اخیر موشکی علیه منطقه سبز نشان از این دارد که برخی از نیروهایی که قرار است از شهر حفاظت کنند همکار طالبان هستند. او در این‌باره گفت: حملات راکت‌ها از حملات تروریستی خطرناک‌تر هستند چرا که نشان می‌دهند حمایت‌هایی از داخل کابل نیز از طالبان صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.