«نام دیگر کابل» رونمایی شد

گزارشگر:10 عقرب 1393 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۳

هارون مجیدی
mnandegar-3از نخستین مجموعۀ شعری نجیب بارور شاعر جوان، به روز پنجشنبه (۸ عقرب) در انجمن قلم افغانستان رونمایی و نقد صورت گرفت.
در این برنامه، شمار زیادی از شاعران، نویسندگان و استادان دانشگاه اشتراک کرده بودند.
احمد ضیا رفعت استاد دانشگاه و یکی از سخنرانان این برنامه با استقبال از نشر مجموعۀ «نام دیگر کابل»، گفت: تولید هر اثری در یک جامعه غنیمت بزرگی است.
آقای رفعت با نقد گزینۀ شعری نام دیگر کابل افزود: پشت سر شعرهای این مجموعه، شاعر تلاش کرده است تا اندیشه‌های عمومی و گسترده را مطرح کند.
این استاد دانشگاه بیان داشت که اندیشۀ عمیق کار هنرمند را ماناتر می‌سازد.
آقای رفعت اذعان داشت: بارور، در این مجموعه از زبان نادر و ترکیب‌های تازه استفاده برده و از قافیه‌های مرکب که کار دُشواری است، نیز در کارهای خود استفاده کرده است.
او، تناقض‌گویی و مشکلات دستوری را از ضعف‌های این مجموعه بیان کرد.
هم‌چنان، یامان حکمت منتقد و استاد دانشگاه در این برنامه گفت: نامی را که شاعر روی این مجموعه انتخاب کرده است مخاطب را به جست‌وجوگری می‌اندازد چون به گونۀ صریح این نام در هیچ سرودۀ این مجموعه نیامده و اما در همۀ شعرها به گونۀ زنجیره‌یی جریان دارد که شاعر با تعمق این نام را روی این مجموعه گذاشته است.
آقای حکمت هم‌چنان گفت: این مجموعه نمونۀ خوبی است که به ما امکان می‌دهد تا با آن به گفت‌وگو بنشینیم و بنگریم که غزل برای آیندۀ شعر حوزۀ زبان پارسی چه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: «شاعر در این کتاب با ادیولوژی برخورد داشته است و سعی کرده تا با خط کلاسیک شعر حرکت کند و در هر بیتی از شعر خود گپی تازه داشت باشد.»
نام دیگر کابل که در خود۳۶ غزل را جا داده است در هزار نسخه و ۷۹ برگ توسط انتشارات برگ در کابل به نشر رسیده است.
این برنامه با سخنان و شعر خوانی نجیب بارور شاعر این مجموعه و صرف عصریه به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.