کنفرانس فرآیند استانبول درباره افغانستان برگزار شد «دروازۀ ما به روی سرمایه‎‏گذاران باز است»

گزارشگر:10 عقرب 1393 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۳

چهارمین کنفرانس موسوم به فرآیند استانبول با موضوع افغانستان در شهر پکن چین برگزار شد.
وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین روز جمعه در این همایش گفت حداکثر تا شصت‌وچهار طرح تعاونی برای بازسازی افغانستان و شتاب بخشیدن به روند صلح سیاسی در این کشور، تصویب خواهد شد.mnandegar-3
ریاست کنفرانس فرآیند استانبول درباره افغانستان را وانگ یی وزیر امور خارجه چین و ضرار احمد عثمانی وزیر خارجۀ کشورمان بر عهده داشتند.
وزیر امور خارجه چین در این همایش گفت: «چین امیدوار است که افغانستان بتواند مرحله گذارِ را در سه حوزه سیاست، امنیت و اقتصاد، بدون مشکل پشت سر بگذارد و بر همین اساس، راه توسعه خود را با توجه به شرایط ملی و منافع همه مردم افغان پیدا کند».
ضرار احمد عثمانی نیز گفت افغانستان هم اکنون به کشوری قابل اطمینان در منطقه و دنیا تبدیل شده است. از آنجایی که این کشور دوره گذار را سپری می‌کند، امیدوارم که همه اعضا و هواداران فرآیند استانبول بتوانند نقش مهمی را در تسهیلِ روند سازش در افغانستان ایفاء کنند.
همچنان، رییس‌جمهور افغانستان در چهارمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا (روند استانبول) از طالبان خواست در روند گفت‌وگوهای صلح بین‌ افغان‌ها شرکت کنند.
اشرف غنی رییس جمهور کشور از دوستان بین‌المللی افغانستان خواست تا از روند گفت‌وگوهای صلح به رهبری افغانستان حمایت کنند.
محمد اشرف غنی به تعهد خود در ایجاد اصلاحات اقتصادی تاکید کرد و افزود: افغانستان در دهۀ آینده به یک چهار راه ترانزیتی منطقه‌یی تبدیل می‌شود.
رییس جمهور افغانستان خاطر نشان کرد: گفت‌وگوی ما با بخش خصوصی کشور و عزم و تلاش‌های ما در زمینه تغییرات اقتصادی، باعث افزایش اعتماد مردم و شرکت‌های بین‌المللی شده و شرکت‌های بین‌المللی اینک اطمینان دارند که دروازه افغانستان به روی سرمایه‌گذاری باز می‌باشد.
اشرف غنی در ادامه تأکید کرد: برای جلوگیری از هدر رفتن دارایی‌های ملی افغانستان، یک سیستم قوی حساب‌دهی ایجاد خواهد کرد.
در این نشست، لی کیکیانگ صدراعظم جمهوری چین نیز اظهار داشت: از آغاز نشست روند استانبول تا حال، این روند به یک مکانیزم خاص برای همکاری‌های منطقه‌ای به افغانستان مبدل شده و فرصتی را برای کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی برای توسعه همکاری‌ها با افغانستان در عرصه‌های مختلف به وجود آورده است.
وی افزود: پیشرفت این روند، کشورهای عضو را در زمینه تامین صلح پایدار، ثبات و رشد اقتصادی و اجتماعی در منطقه کمک خواهد کرد.
صدراعظم چین با توجه به اهمیت افغانستان به عنوان نقطه وصل جنوب، مرکز و شرق آسیا و همچنان احیای راه ابریشم، گفت: ایجاد افغانستانِ متحد، مترقی و عضو فعال جامعه بین‌المللی، آرزوی مردم افغانستان و به منفعت مشترک کشور های منطقه و جهان می‌باشد.
لی کیکیانگ در ادامه تاکید کرد: چین دوستی خود با افغانستان را ادامه داده و متعهد به همکاری‌های دراز مدت با این کشور در عرصه‌های مختلف، از جمله استقرار صلح در این کشور می‌باشد.
نشست قلب آسیا (استانبول) برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه آغاز گردید.
دومین نشست روند در سال ۲۰۱۲ در افغانستان و سومین آن یک‌سال بعد(۲۰۱۳) در شهر «آلماتای» قزاقستان برگزار گردید.
در این نشست معمولاً وزاری خارجه ۱۴کشور آسیای مرکزی، شرق میانه و جنوب آسیا از جمله افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عرب گردهم می‌آیند و روی موضوعاتی چون امنیت و همکاری‌های منطقه‌یی گفت‌وگو می‌کنند.
استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، آیتالیا، ژاپن، نروژ، پولند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا و نیز ۱۲ سازمان بین‌المللی از این روند پشتیبانی کرده‌اند.
کنفرانس فرایند استانبول درباره افغانستان که در سطح وزرا برگزار می‌شود، نخستین همایش مهم درباره مسائل افغانستان از زمان روی کارآمدن اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید کشور به شمار می‌رود. چین، روسیه، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی در ماه نومبر سال ۲۰۱۱ میلادی، در ترکیه به توافقی رسیدند که به فرآیند استانبول شهرت دارد. این توافق، چشم انداز تازه‌یی را برای همکاری‌های منطقه‌یی در راستای ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان به وجود آورد. توافق فرآیند استانبول متشکل از ۱۴ عضو است و بیست و هشت کشور، سازمانِ بین‌المللی و منطقه‌یی نیز از آن حمایت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.