راه‌های رسـیدن به آرامشِ درونی

گزارشگر:11 عقرب 1393 - ۱۰ عقرب ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3مترجم: اعظم اسلامی مجد
مردم سال‌های سال است که می‌خواهند به بهترین شیوه‌های رسیدن به آرامش دست یابند. تکنالوژی و روش‌های مدرنِ زنده‌گی نتوانسته‌اند کمکی در این زمینه کنند و گاه حتا ما را از آن‌چه واقعاً در طلبش بودیم، دور کرده‌اند. مردم هم‌چنان تشنۀ رسیدن به آرامشِ روحی و ذهنی هستند و برخی از روش‌های قدیمی حتا از شیوه‌های جدید نیز موثرترند. این شیوه‌ها با استندردهای زنده‌گی کنونیِ ما مطابقت دارند و شاید بتوانند به شما آرامش درونی، همان‌گونه که می‌خواهید، هدیه دهند.

متمرکز شدن و نفس کشیدن
تنفسِ عمیق را تمرین کنید. نفس کشیدن یک راه ساده و موثر برای آرام کردنِ ذهن است. فقط باید مکان آرام و دنجی را انتخاب کنید و بعد به نفس کشیدنِ خود توجه کنید.

به یک نقطه متمرکز شدن را تمرین کنید
یک شمع روشن کنید و مدتی به شعلۀ آن نگاه کنید. اجازه ندهید افکار دیگر، ذهن شما را پُر کنند و اگر فکری حواس‌تان را پرت کرد، دوباره خود را متمرکز همان نقطۀ قبلی کنید.

تماشا کردن را یاد بگیرید
آیا تاکنون شنیده‌اید که آرامش ذهنی را می‌توان حتا از طریق تماشا کردنِ برخی تصاویر نیز به دست آورد؟… مثلاً در اتاق‌تان عکسِ یک کوه پوشیده از برف یا گوسفندانی که در حال چریدن در مراتع هستند را بچسبانید.

روی افکار مثبت متمرکز شوید
هر چیز خوب و بامعنا می‌تواند روحِ شما را آرام کند، بنابراین بهتر است آن‌ها را در ذهنِ خود مرتباً تکرار کنید.

از آب آرام‌بخش کمک بگیرید
اغلب مردم می‌گویند بعد از شاور گرفتن، احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌کنند. یک دوش معمولی با آب نسبتاً گرم باعث آرامش اعصاب می‌شود. هم‌چنین می‌توانید محیط اطرافِ خود را از صدای آب پر کنید.
می‌توانید یک CD تهیه کنید و صدای آب را بشنوید
چراغ‌ها را خاموش کنید، عودی روشن کنید و بگذارید صدای دل‌نواز آب، شما را به آرامش درونی برساند. در یک ظرفِ پاکیزه که بهتر است از جنس چوب، سفال یا سنگ باشد، مقداری آب بریزید و آن را در جایی از خانه که مرتباً جلوی چشم‌تان است، بگذارید. یا این‌که اگر برایتان ممکن است در خانه یک آکواریومِ کوچک یا آب‌نما داشته باشید.

به طبیعت بروید
کمی راه بروید، حتا یک پیاده‌روی کوتاه نیز می‌تواند ذهنِ شما را آرام کند. سری به پارک محل زنده‌گی‌تان بزنید. خود را در محیط بستۀ خانه محصور نکنید.
برای خودتان باغچۀ کوچکی درست کنید. رسیده‌گی به یک باغچه حتا به یک گلدانِ کوچک تأثیر زیادی در آرام کردنِ شما دارد. در واقع، طبیعت اثر مستقیمی روی روح انسان‌ها دارد. شاید در آپارتمان کوچکِ شما امکان گل‌کاری یا پرورش گیاهان و سبزی‌ها نباشد، ولی نگه‌داری از یک گلدان گل غیرممکن نیست.
بخشی از وقت خود را به تماشای حیوانات اختصاص دهید. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد افرادی که بعد از عمل جراحی ارتباط بیشتری با حیوانات داشته‌اند، سریع‌تر بهبود یافته‌اند. شما نیز می‌توانید مدت کوتاهی به حرکاتِ یک گربه نگاه کنید، اسب‌ها را تماشا کنید و… .

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.