اوضاع کـندز وخـیم شـده است

گزارشگر:17 عقرب 1393 - ۱۶ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3ارتش آلمان در اکتوبر سال ۲۰۱۳ ولایت کندز را ترک کرد و مدعی بود که «وضعیت باثبات» به جا گذاشته است. اما در حال حاضر طالبان برخی مناطق اطراف کندز را کنترول می‌کنند. این نگرانی وجود دارد که طالبان آنجا قدرت بیشتر بگیرند.
باشنده‌گان کندز دیدگاه باز در مورد افراد خارجی دارند. یک هوتل «پنج ستاره» در مرکز شهر وجود دارد که طبقات داخل آن با سنگ مرمر تزئین گردیده است. در رستورانت آن موسیقی پاپ افغانی میز و چوکی را به تکان آورده است.
به گزارش دویچه وله، با کنار زدن پرده‌های اتاق‌های بزرگ هوتل می‌توان از بالای بام تا به خارج از شهر نگاه کرد: کوه‌ها، درخت‌ها و آرامش. این شهر محیط مناسبی برای سرمایه گذاران چینی و یا تاجران ثروتمند حوزه خلیج فارس است. پس از سال ۲۰۰۱ که طالبان از کندز رانده شدند، بسیاری چیزها در این جا تغییر کرده است.
اما وقتی سوار موتر شده و از میان بازار ترکاری فروشی به سمت جنوب شهر حرکت می‌کنیم، پس از ده دقیقه وضعیت تغییر می‌کند. افرادی که ریش دراز دارند، لنگی و پیراهن و تنبان به تن دارند و کلاشینکوف را بر شانه انداخته اند، موتر را متوقف می‌کنند و می‌گویند ادامه دادن در این مسیر ممکن نیست؛ زیرا از این جا به بعد، منطقه زیر کنترل طالبان است.
این مردان جنگجویان طالبان نیستند بلکه اعضای پولیس محلی اند که از آخرین سنگر در مقابل شورشیان دفاع می‌کنند. آخرین سنگر علیه طالبان ده دقیقه راه موتر از مرکز شهر کندز فاصله دارد. این وضعیتی است که یک سال بعد از خروج نیروهای آلمانی از کندز در این شهر دیده می‌شود.
ارتشگاه متروک
نگاهی بر فراز تپه‌ای بلند در کندز تنها خاطرات سربازان آلمانی را زنده می‌کند که زمانی در آنجا مستقر بودند و به سرعت برق آسا شهر را ترک کردند. هنوز هم لوحه‌ها و نشانه‌های نیروهای آلمانی در این جا دیده می‌شوند.
جاده‌ها و اسفالت‌های آن رو به خرابی اند. تعداد انگشت شماری از افسران پولیس افغان به این پایگاه نقل مکان کرده اند. در پایگاهی به این بزرگی چند افسر را با ذره بین اگر بتوان دید. گاهی شماری از آن‌ها را می‌توان در اطراف یک منقل در حال کباب کردن دید.
طعام‌خانه‌ای که اندکی قبل از خروج نیروهای آلمانی اعمار شده بود، فعلاً خالی است. در عقب آشپزخانه هزاران بسته مواد غذایی انبار شده اند که حالا فاسد گردیده اند. یک سال قبل در همین محل مراسم تسلیم دهی پایگاه به پولیس افغانستان برگزار شده بود.
سیاستمدران وزارت‌های خارجه، کمک های انکشافی و دفاع آلمان زمانی که نیروهای آلمانی کندز را ترک گفتند، تاکید کردند که آلمان یک پایگاه بسیار مدرن و پاک و شهر امن را از خود به جا می‌گذارند.
طالبان در اطراف شهر کندز
ارتش آلمان در پایان سال ۲۰۱۰ در یک عملیات گسترده به نام «الماسک» طالبان را از تمامی روستاهای ولایت کندز بیرون راندند. این نیروها در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ پروژه های زیرساختی در این ولایت راه اندازی کردند تا از این طریق دل و دماغ مردم را تسخیر کنند.
ده ماه پس از خروج ارتش آلمان حادثه شوک آوری اتفاق افتاد. در ماه آگست سال ۲۰۱۴ در داخل بزرگترین پایگاهی که در گذشته سربازان آلمانی از آن دفاع می کردند، طالبان پرچم خود را برافراشتند، یعنی در مقر پولیس منطقه چهار دره که تنها ده دقیقه با موتر از مرکز شهر فاصله دارد.
ارتش و پولیس افغانستان از مزار شریف حمایت به دست آوردند. با این حمایت اگر چه توانستند قرارگاه پولیس را دوباره تحت کنترول خود درآورند، اما از آن زمان به بعد در بسیاری از محله های اطراف مرکز شهر، اداره موازی شورشیان ایجاد گردیده است. طالبان در این مناطق محاکم شریعت و اداره‌های سایه ایجاد کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.