داستان موفقیتِ دو کارآفرین و میلیونرِ معروف

گزارشگر:18 عقرب 1393 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3کلنول هارندز ساندرز

مردی که عنوان نخستین نامزد انتخاباتی دنیای فست‌فود را از آن خود کرد، نه یک دوره بلکه دو دوره بی‌خانمان بوده است. او زمانی که کودک بود، پس از مجادله با ناپدری خود خانه را ترک کرد و شب‌ها را در مزرعه می‌خوابید تا این‌که به عنوان یک سرآشپزِ حرفه‌یی در تهیۀ دستورالعمل پخت مرغ کنتاکی مشهور شد.

او حتا زمانی که خوش‌مزه‌ترین دستور پخت مرغ را در دست داشت، در پشت اتوبوس اسقاطی می‌خوابید تا این‌که به شمال امریکا سفر کرد تا مردم را متقاعد کند و بعد از آن راهی در بین مشتریانش باز کرد. نام تجاری‌یی که او در سال ۱۹۶۴ میلادی به نام «کی اف سی» تأسیس کرد، یک شاهکار و تاکتیک چشم‌گیر در دنیای فست‌فود بود. کلونل ساندرز رستورانت‌های زنجیره‌یی مرغ سرخ‌شدۀ کنتاکی را در سن ۶۶ ساله‌گی تأسیس کرد و با استندردهای بالا و درخشان به عنوان یک نوآور در صنعت مواد غذایی فست‌فود مطرح شد.
پدر او قصاب بود و او در سن ۵ ساله‌گی پدرش را از دست داده و از خواهر خود آشپزی را یاد گرفت. در سن ۱۰ ساله‌گی برای کار وارد مزرعه شد و از آن‌جا که خانوادۀ بسیار فقیری داشت، ناچار شد مدرسه را در کلاس ششم رها کند. مادر برای بهبود وضعیت اقتصادی با یک مرد کشاورز ازدواج کرد. وقتی ساندرز ۱۲ ساله بود، با ناپدری خود دچار کشمکش شد و بعد از یک سال به شهرستان کلارک ایندیانا رفت. ساندرز در ایندیانا هیچ جا و مکانی برای زنده‌گی نداشت و با دستمزد ۱۵ دلار در ماه به عنوان کارگر در مزرعه زنده‌گی می‌کرد. گفته می‌شود ساندرز شب‌ها را در کوچه‌های اطراف روستا یا در مزرعه می‌خوابید.
در سال ۱۹۲۹ میلادی به کربین نقل مکان کرد و در کوهپایه‌های آپالاچی نزدیکی یک پمپ بنزین مرکز کنتاک را ایجاد کرد و به گردش‌گران مرغ کنتاکی فروخت. رستورانت او از یک میز و شش چوکی و چند ماهی‌تابه تشکیل شده بود. او در آن زمان در حالی که روی چوکی رستورانتِ سیارِ خود می‌خوابید، روز به روز به اعتبارش می‌افزود.
کلنول هارندز ساندرز در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط معاون فرماندار تشویق شد و به عنوان یک سرآشپز حرفه‌یی کار خود را آغاز کرد و این پایان بی‌خانمانی او بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.