اشرف‌غنی به نواز شریف: توافق پایدار با پاکستان می‎‏خواهیم

گزارشگر:25 عقرب 1393 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۳

رییس ‌جمهور افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان متعهد شدند برای مبارزه با تروریسم، گسترش روابط تجاری، از بین بردن فقر و پیشرفت در تمام زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.
کابل و اسلام‌آباد با تأکید بر فراموش کردن اتفاقات تلخ گذشته برای پیشرفت اقتصادی از طریق تکمیل پروژه‌های واردات گاز و نفت نیز به توافق رسیدند.
توافقات مذکور صحبت‌هایی است که روز گذشته بین اشرف غنی و نواز شریف مطرح شد.mnandegar-3
اشرف غنی با شرکت در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: پاکستان می‌تواند نقش مهمی برای برقراری امنیت در افغانستان ایفا کند.
وی افزود: دولت جدید افغانستان برای برقراری صلح در این کشور شیوه‌های تازه‌یی را برگزیده که یکی از این شیوه‌ها توافق پایدار با پاکستان است.
وی افزود: سعی داریم اقدامات لازم را برای پیوند دادن افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا انجام دهیم.
اشرف غنی خاطر نشان کرد: ظرف ۱۳ سال گذشته موانع عمده‌یی وجود داشته اما ما موفق شدیم ظرف ۳ روز این موانع بزرگ را از سر راه برداریم.
رییس‌جمهور افغانستان تأکید کرد: حجم مبادلات تجاری با پاکستان حداقل باید ۵ میلیارد دالر در سال باشد.
اشرف‌غنی با مثبت ارزیابی کردن سفر خود به پاکستان از توجه مقامات اسلام‌آباد به امور تجاری و پیش نکشیدن موضوعات اختلافی به ویژه در موارد امنیتی تشکر کرد.
اشرف غنی برقراری روابط دوستانه بین کابل و اسلام‌آباد را تضمین کننده امنیت و آرامش در منطقه دانست.
نواز شریف نیز با شرکت در این کنفرانس خبری بیان کرد: پاکستان خواهان برقراری روابط خوب با تمام کشورهای همسایه از جمله افغانستان است.
وی افزود: پاکستان به استقلال، امنیت و تصمیمات مردم افغانستان احترام می‌گذارد.
شریف گفت: هر دو کشور با مشکلات امنیتی مواجه هستند به همین علت ما سعی داریم تدابیر امنیتی موثرتری در مرزهای مشترک به کار گیریم.
نخست وزیر پاکستان بیان کرد: تکمیل پروژه خط لوله تاپی و کاسا۱۰۰۰ برای پیشرفت هر دو کشور و رهایی از مشکلات اقتصادی موثر خواهد بود.
به گفته نواز شریف، اشرف غنی در شرایط دشواری قدرت را در افغانستان به دست گرفته و ما سعی می‌کنیم در این وضعیت کمال همکاری را با ایشان داشته باشیم.
وی افزود: پاکستان از مذاکره برای برقراری صلح در افغانستان حمایت می‌کند همچنین امنیت و پیشرفت اقتصادی این کشور از هر جهت به نفع پاکستان است.
شریف تأکید کرد: حال و آینده پاکستان و افغانستان به یکدیگر وابسته است.

دیدار با نظامیان
اشرف غنی در نخستین روز سفرش به پاکستان با سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان، دو وزیر کابینه و مقام‌های نظامی این کشور ملاقت کرد.
ارتش پاکستان در یک اعلامیه خبری گفته است که رییس جمهور افغانستان در مرکز اصلی ارتش پاکستان در شهر راولپندی از سوی راحل شریف رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان مورد استقبال قرار گرفت. براساس این اعلامیه، مقام‌های نظامی پاکستان در مورد وضعیت امنیتی در امتداد مرز به رییس جمهور افغانستان معلومات داده است.
براساس اعلامیه خبری ارتش پاکستان، اشرف غنی از تلاش‌های نظامیان پاکستانی در مبارزه علیه تروریسم ستایش کرده و ابراز امیدواری کرده است که مناسبات دفاعی و امنیتی میان دو کشور به شمول آموزش و مدیریت مرزی گسترش یابد.
یک مقام پاکستانی به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری «دی پی ای» گفت: «ارتش (پاکستان) حمایت خود از هر گونه تلاش صلح افغانستان را ابراز دشت و از کابل خواست که علیه شورشیان پنهان شده در افغانستان اقدام کند». مقام‌های پاکستان مدعی اند که ملا فضل الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان در ولایت کنر افغانستان مخفی شده است.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز خبر داده است که دو کشور به دوچند ساختن تجارت دوجانبه تا دو سال آینده توافق کرده اند. فعلا سطح تجارت دوجانبه افغانستان و پاکستان سالانه به حدود دو و نیم میلیارد دالر امریکایی می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.