غنی و عبدالله عازم اروپا شدند «دو رهبر می‎توانند خود را در صحنه بین‌المللی به مثابۀ یک قدرت تغییر مطرح کنند»

گزارشگر:11 قوس 1393 - ۱۰ قوس ۱۳۹۳

اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز دوشنبه عازم اروپا شدند تا برنامه‌های شان را برای تحکیم صلح و احیای اقتصادی ارایه کنند، اما حملات مکرر طالبان خطر آن را به وجود می‌آورد که پیام خوشبینانه آن‌ها را در سایه‌اش قرار دهد.
اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه می‌خواهند به مثابه یک نمایش عام از وحدت شان پس از امضای موافقتنامه تقسیم قدرت در ماه سپتمبر، از مقر ناتو در بروکسل دیدار کنند و در کنفرانس کمک دهنده‌گان به افغانستان شرکت نمایند.mnandegar-3
افغانستان با چالش‌های جدی از جمله اقتصاد شکنند، کاهش کمک‌های مالی و شدت یافتن حملات طالبان در هنگامی مواجه می‌باشد که نیروهای ناتو زیر فرماندهی ایالات متحده امریکا، پس از ۱۳ سال جنگ علیه پیکارجویان در پایان سال جاری به عملیات جنگی شان پایان می‌دهند.
دو مقام عالی رتبه افغانستان می‌خواهند روز دوشنبه در بروکسل با ینس شتولتنبرگ دبیرکل ناتو ملاقات نموده و روز سه شنبه در یک اجلاس وزرای خارجه ناتو شرکت کنند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ بر افغانستان حکومت کرد، روابط با ائتلاف ناتو را دچار مشکلات گردانید، اما غنی می‌کوشد دوباره این روابط را بهبود بخشد.
اشرف غنی روز یکشنبه گفت: «وقتی با ناتو مذاکره کنیم، ما با اعتماد در مورد آینده گپ می‌زنیم. دیگر کدام سوء ظنی بین افغانستان، ناتو و ایالات متحده امریکا وجود ندارد».
به تاریخ ۳۱ دسمبر حضور ناتو در افغانستان از یک ماموریت جنگی به یک ماموریت حمایتی تبدیل می‌گردد و شمار سربازان ناتو از اوج آن در سال ۲۰۱۰ میلادی که ۱۳۰ هزار نفر بود، به ۱۲۵۰۰ نفر پایین آورده می شود.
بخش اعظم جنگ را نیروهای اردوی ملی و پولیس افغانستان انجام داده اند که به شدت زیر فشار قرار دارند و نیروهای ناتو در سال آینده خود را محدود به «آموزش، مشورت دهی و کمک» به نیروهای امنیتی افغانستان می کند.
در هفته‌های اخیر طالبان در کابل بر ساختمان‌ها، مهمان خانه‌های متعلق به خارجیان و کاروان‌های سربازان امریکایی حمله کرده و در یک حمله انتحاری بر یک موتر متعلق به سفارت بریتانیا شش تن کشته شدند که شامل یک نفر محافظ بریتانیایی نیز می باشد.
به گفته صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان «هدف طالبان آن است تا نشان دهند که حکومت جدید افغانستان ضعیف تر است و خوش بینی مردم را نسبت به آینده نابود کنند».
ریچارد ستیگ سفیر بریتانیا به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که کنفرانس لندن شانسی برای غنی و عبدالله است تا خود را در صحنه بین المللی به مثابه یک قدرت تغییر در افغانستان مطرح کنند.
ستیگ گفت: «این کنفرانس یک فرصت مهم برای حکومت افغانستان است تا دیدگاه اش را از اصلاحات مطرح کند و برای جامعه بین المللی فرصتی است تا مشارکت دراز مدت اش با افغانستان را مجدداً تایید کند».
اشرف غنی در سخنرانی‌اش هنگام شروع کار به مثابه رییس جمهور افغانستان از طالبان تقاضا نمود تا به پروسه صلح بپیوندند، اما به دور از امکان به نظر می رسد که یک مذاکرات اساسی در آینده نزدیکی صورت گیرد.
ناتو مایل است بر دست آوردهایش در افغانستان تاکید نماید که از سال ۲۰۰۱ به اینسو، پس از صرف مخارج نظامی بالغ بر میلیارد ها دالر و کشته شدن بیش از ۳۴۰۰ سربازش به دست آمده اند. بیشترین این سربازان کشته شده امریکایی می باشند.
کریس چمبرز سخنگوی ناتو در افغانستان گفته است «افغانستان دیگر پناهگاه محفوظ تروریست های بین المللی نیست و با همت ۳۵۰ هزار سرباز و پولیس اش که قبلاً مسئولیت های کامل امنیتی را به دوش گرفته اند، محفوظ تر می‌باشد».
کنفرانس لندن در مورد افغانستان روز پنجشنبه برگزار می‌شود، مراسم پیرامونی آن روز چهار شنبه آغاز می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.