جـنرال ظـاهر وادار به استعفا شـده بـود فرمانده امنیۀ کابل به وظیفه بـرگـشت

گزارشگر:ناجیه نوری / 11 قوس 1393 - ۱۰ قوس ۱۳۹۳

ریاست‎جمهوری استعفانامۀ جنرال ظاهر فرمانده پولیس کابل را نپذیرفته و او روز گذشته به وظیفه‎اش برگشت. ظاهراً مخالفت داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با استعفای جنرال ظاهر سبب شده که او به وظیفه‏اش برگردد.
آگاهان می‎گویند که از چندی بدین‎سو جنرال ظاهر تحت فشارهای شدید سیاسی قرار داشت. برخی از مقامات بلندپایۀ حکومتی خواهان برکناری او شده بودند که بالاخره خبر استعفای فرمانده امنیۀ کابل روز یک شنبه رسانه‎یی شد. mnandegar-3
برخی از اعضای مجلس می‎گویند که فشار بر جنرال ظاهر به جنجال‎های انتخابات و فعالیت‎‌هایی‌که او در سمتش داشته بر می‎گردد.
آنان تأکید می‌کنند، باید بررسی شود که استعفای جنرال ظاهر اجباری بوده یا خیر، اگر اجباری بوده باشد، پس افزایش حملات انتحاری هم به منظور وادار به استعفاء کردن فرمانده امنیه کابل صورت گرفته است.
در همین حال، شماری از آگاهان نظامی می‌گویند، استعفای جنرال ظاهر به خاطر افزایش حملات انتحاری شهر کابل منطقی نبود؛ زیرا وظیفۀ پولیس حفظ نظم در شهرها است، نه کشف حملات انتحاری و تروریستی.
به گفتۀ آنان، کشف حملات تروریستی وظیفۀ استخبارات پولیس که یک ارگان در تشکیلات وزارت داخله است و امنیت ملی می‌باشد؛ بنابراین به جای جنرال ظاهر باید مسوولین این ارگان‌ها استعفا می‌دادند.
یک‌شنبه هفته جاری گزارش‌ها مبنی بر استعفای جنرال ظاهر ظاهر فرماندۀ پولیس کابل و این‌که سرپرست وزارت داخله استعفایش را پذیرفته‌ است، به نشر رسید.
گفته شده بود که جنرال ظاهر به دلیل افزایش ناامنی‌های اخیر شهر کابل خواسته بود تا از سمت‌اش کنار برود؛ اما وزارت امور داخله می‌گوید که این وزارت استعفای جنرال ظاهر را نپذیرفته‌ بود.
اما شماری از نماینده‌گان مجلس دلیل استعفای فرمانده پولیس کابل را سیاسی می‌دانند.
شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، دلیل استعفای جنرال ظاهر سیاسی بوده، نه افزایش حملات انتحاری و انفجاری شهر کابل.
او گفت، وظیفه پولیس حفظ نظم در شهرها و شناسایی و دستگیری قاتلین است، نه کشف حملات انتحاری و تروریستی؛ بنابراین استعفای جنرال ظاهر به خاطر افزایش حملات انتحاری منطقی نبود.
وی تاکید کرد، پس باید بررسی شود که استعفای جنرال ظاهر اجباری بوده یا خیر؛ اما اگر اجباری بوده باشد، پس افزایش حملات انتحاری هم به همین منظور صورت گرفته بود تا فرمانده امنیه کابل را وادار به استعفا کنند.
بانو هاشمی یکی از دلایل استعفا جنرال ظاهر را مسایل انتخابات دانسته گفت، یکی از دلایل استفعا جنرال ظاهر جنجال‌های انتخاباتی و مساله ضیا‌الحق امرخیل است.
او می‌گوید، شاید جنجال‌هایی که میان امرخیل و جنرال ظاهر برسر تقلباتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته بود، یکی از عوامل دیگر استعفای جنرال ظاهر باشد.
این عضو مجلس دلیل دیگر استعفا جنرال ظاهر را اخطارهای زورمندانی که در فساد اخلاقی، قاچاق موادمخدر و مسالۀ تجاوز بر زنان در ولسوالی پغمان دست داشتند، می‌داند.
بانو هاشمی تصریح کرد، جنرال ظاهر چند روز پیش کسانی را که در فساد اخلاقی دست داشتند، دستگیر کرده بود و به خاطر آزادی آنان زورمندان و مقامات بلندرتبه به او زنگ زده بودند؛ بنابراین چندین مساله در استفعای جنرال ظاهر نقش اساسی داشت.
به گفتۀ وی، عبدالرحمان رحیمی که قرار بود به جای جنرال ظاهر ایفا وظیفه کند، یک دوسیه در دادگاه نظامی، یک دوسیه در دادگاه جنایی دارد و به خاطر تفرقه‌افگنی میان قوم پشتون و تاجک در ولایت بغلان نیز متهم است.
او افزود، رحیمی همزمان در یک سال دو دوسیه دارد و ادعاهایی وجود دارد که توسط موتر او مواد انفجاری و یک فرد انتحاری به مزار شریف انتقال داده شده بود و ما در این مورد تحقیقات خود را آغاز کردیم.
در همین حال، جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید، صلاحیت‌ و مسوولیت پولیس مطابق قانون اساسی افغانستان تنفیذ قانون است، یعنی در کل وظیفه پولیس ایجاد نظم است؛ ولی مبارزه با تروریزم وظیفه ارگان‌های استخباراتی می‌باشد.
او تاکید کرد، هرچند پولیس در کشف و جلوگیری از حملات تروریستی تلاش می‌کند؛ اما وظیفه پولیس مطابق قانون اساسی حفظ نظم درشهرها می‌باشد.
این آگاه نظامی تصریح کرد، کشف حملات تروریستی وظیفه استخبارات پولیس که یک ارگان در تشکیلات وزارت داخله است و امنیت ملی می‌باشد، نه پولیس؛ بنابراین به جای جنرال ظاهر باید مسوولین این ارگان‌ها استعفاء می‌دادند.
به گفتۀ کوهستانی، جنرال ظاهر به عنوان یک افسر با سابقۀ مبارزه با جرایم جنایی و سازمان یافته در افغانستان و برای حفظ امنیت شهر کابل تلاش بسیار کرده؛ اما شاید به خاطر وضعیت امنیتی چند هفته گذشتۀ کابل، صادقانه خواست که استعفاء بدهد.
در همین حال، جنرال‌ عبدالهادی خالد معین پیشین وزارت امور داخله می‌گوید، وظیفه قوماندانی امنیه کابل کشف جرایم جنایی، تطبیق قانون و آوردن نظم در جامعه است؛ اما جلوگیری از تخریب سیاسی وظیفه نهادهای استخباراتی می‌باشد.
جنرال خالد گفت، وظیفه بخش استخبارات پولیس و سایر نهادهای استخباراتی مسوولیت کشف حملات تروریستی و شناسایی تروریستان است، زیرا از یک سو برای پولیس بسیار مشکل است که تروریستانی را که از آن طرف مرز با لباس افغانستانی‌ها وارد کشور می‌شوند، شناسایی کند و از جانب دیگر شناسایی تروریستان وظیفۀ پولیس نیست.
وی دلیل استعفاء جنرال ظاهر را عدم هم‌آهنگی میان ارگان‌های امنیتی عنوان کرده گفت، هم‌آهنگی وجود نداد ، فاصله میان دولت و مردم زیاد است، فساد گسترده و سرپرست بودن وزرا سبب شد تا مشکلات به اوج خود رسیده و فرمانده امنیه کابل را وادار به استعفاء کند.
مسوولان در فرماندهی پولیس کابل می‌گویند که استعفانامه جنرال ظاهر پذیرفته نشده و وی به وظیفه‌اش به عنوان فرمانده امنیه کابل ادامه می‌دهد.
حشمت استانکزی، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل روز گذشته در صحبت با رسانه‌ها گفته است که مقامات در ریاست‌جمهوری، استعفانامۀ آقای ظاهر را نپذیرفته‌اند.
آقای استانکزی گفت که دلیل استعفای آقای ظاهر را بعداً با رسانه شریک خواهند ساخت.
روز یک شنبه آقای ظاهر از سمت‌اش استعفا داد و گزارش‌هایی به نشر رسید که در عوض وی عبدالرحمان رحیمی به حیث فرمانده کابل تعیین شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.