سقوط شیندند سقوط هرات است

گزارشگر:محمد عاصم اسفزاری/ دو شنبه 24 قوس 1393 - ۲۳ قوس ۱۳۹۳

mnandegar-3بیش از ده‌ها طالبان مسلح روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته کنترل بخش‌هایی از بازار ولسوالی شیندند را به دست گرفتند.
به گفته شاهدان عینی، کوچه‌های اطراف بازار و بخشی از چوک ذغالی شیندند به تصرف طالبان در آمده و شمار حمله کننده‌گان به ده‌ها تن می‌رسد.
این درگیری که از صبح روز پنچ‌شنبه آغاز گردیده بود، تا نزدیکی شام همین روز ادامه یافت. جنرال امین‌الله آزاد امر امنیت ولایت هرات می‌گوید: ده‌ها مخالف مسلح از نیمه‌های شب در نقاط مختلف ولسوالی شیندند هرات جابجا شده بودند که به گفتۀ مردم با درگیری پراکنده با قوای امنیتی مستقر در ورودی‌های منتهی به مرکز ولسوالی قسمت‌های از این ولسوالی را نیز به تصرف خود درآورده بودند.
در این نبرد طالبان مکتب نسوان مرکز ولسوالی شیندند هرات را به آتش کشیده اند. شماری از باشنده‌گان ولسوالی شیندند می‌گویند که بیرق سه رنگ حکومت از فراز این مکتب پائین آورده شده و طالبان بیرق سیفد رنگ خودشان را برفراز این مکتب نصب کرده اند و همه لوازم و سندهای این مکتب را به آتش کشیده‌اند.
به گفته آمر امنیت فرماندهی پولیس هرات، در این درگیری ۲۰ تن از مهاجمان کشته شدند و به قوای امنیتی و مردم هیچ‌گونه آسیبی نرسیده است و درحال حاضر مرکز ولسوالی شیندند این ولایت کاملاً از وجود طالبان پاکسازی گردیده است و طالبان ازآن منطقه عقب نشینی کرده اند.
ازسوی دیگر، نجیب الله نجیبی از زخمی‌شدن سطحی دو سرباز ارتش در جریان نبرد با شورشیان خبر می‌دهد و می‌گوید تمای ساحات ولسوالی شیندند تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی قرار دارد.
ولسوالی شیندند یکی از نامن‌ترین مناطق هرات می‌باشد که هرازگاهی طالبان با بمب‌گذاری و حملات تهاجمی بر مواضع و محل تردد کاروان‌های نظامی تلفاتی را به قوای امنیتی و مردم وارد می‌کنند.
به گفته تعدادی از باشنده‌گان این ولسوالی، از مدت دو سال یا بیشتر به این طرف در تمام اطراف شیندند طالبان پایگاه‌های‌شان را مستحکم کرده‌اند، نیروی امنیتی اندکی که در آن‌جا مستقر هست نمی‌تواند جلو فعالیت و پیش روی آن‌ها را بگیرد.
در ولسوالی شیندند هرات قتل‎های مرموز زیادی صورت می‎گیرد و مکاتب دخترانۀ این ولسوالی اکثراً بسته است. مسوولان امنیتی ولسوالی شیندند اکثراً در مرکز ولایت بسر می‎برند. یک باشندۀ ولسوالی شیندند گفت که گاهی اتفاق افتیده که در دهن دروازۀ فرماندهی پولیس شیندند فردی کشته شده، بدون این که کسی جلو قاتلان را گرفته باشد.
اکنون هیچ کسی حق استفاده از موتر سایکل را در داخل بازار ندارد و هیچ دوکانی از ساعت ۵ عصر به بعد باز نیست. این درحالی است که شیندند را دروازۀ ورودی هرات می‌گویند و بارها این تجربه شده است که سقوط شیندند سقوط هرات را در پی داشته است. شیندند در ۱۲۴ کیلومتری جنوب هرات موقعیت دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.