معاون رییس اجراییه: دربارۀ یک میلیون مهاجر افغانستانی در ایران باید تصمیم جدی گرفته شود

گزارشگر:دو شنبه 24 قوس 1393 - ۲۳ قوس ۱۳۹۳

معاون دوم رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در نشستی خبری با تشریح نتایج سفر هفته گذشته خود به ایران، از مقام‌های تهران در خصوص تلاش برای حل مشکلات اتباع افغانستان قدردانی کرد.
محمد محقق معاون دوم عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز یکشنبه در نشستی خبری در کابل از حسن روحانی رییس جمهور ایران در خصوص تمدیدmnandegar-3 ۶ ماهه اقامت شماری از مهاجرین غیرقانونی افغانی، تسهیلات تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان افغانی در ایران و همکاری در خصوص معلولین و معتادین کشور، قدردانی کرد.
محقق گفت: با تمدید ۶ ماهه اقامت شماری از مهاجرین افغانی در ایران قرار شد هیاتی از وزارت خانه های مختلف افغانستان از جمله وزارت داخله، امور مهاجرین، کار و امور اجتماعی، صحت و مواد مخدر طرحی را برای تصمیم گیری نهایی در خصوص این مهاجران تهیه کنند.
معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی در ادامه با اشاره به ۹۰۰ هزار مهاجر افغانی که کارت سازمان ملل در اختیار دارند و سالانه اقامت آنان تمدید می‌شود، گفت: متاسفانه حدود یک میلیون نفر از مهاجرین افغانی که شرایط کار در افغانستان برای آنها فراهم نیست، به طور غیرقانونی در ایران حضور دارند که باید در این خصوص اقدامی موثر انجام شود.
معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در عین حال از طرح آمایش جدیدی خبر داد که بر اساس آن با جمع‌آوری اطلاعات این دسته از مهاجرین غیر قانونی در خصوص آنان تصمیم گیری خواهد شد.
محقق گفت: بر اساس مذاکرات با دکتر فرهادی وزیر علوم ایران شرایط برای ثبت نامه دانشجویان افغانی در رشته‌های هوافضا و رشته مهندسی معدن فراهم خواهد شد زیرا افغانستان در این دو رشته نیاز مبرمی به جوانان تحصیلکرده دارد.
معاون دوم رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان افزود که مقام‌های ایران وعده دادند که شهریه دانشجویان در دانشگاههای دولتی را کاهش دهند و شهریه دانش آموزان افغانی را نیز به نصف تقلیل دهند.
محقق در عین حال از اعطای ۵۰۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانی خبر داد و گفت هیاتی قرار است در سفر به کابل این توافق نامه را اجرایی کند.
محمد محقق معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز دوشنبه گذشته در رأس هیات بلند پایه
به تهران سفر کرد.
آقای محقق در سفرش به ایران با تسلیم پیام‌های جداگانه محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی در باره وضعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران با رییس‌جمهور، وزیرعلوم، وزیرآموزش و پرورش، وزیر داخله و شمار دیگری از مقام‌های ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.