کمیسیون شکایات انتخابات: با متخلـفان انتخـابـاتی برخـورد جـدی می‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 14 عقرب 1397 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون شکایات انتخابات، می‌گویند که بررسی شکایت‌های رسیده‌ به دفترهای این نهاد، روی نتیجۀ نهایی آرای انتخابات مجلس نماینده‌گان تأثیر فراوان دارد.
علی‌رضا روحانی، دبیر کمیسیون شکایت انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که بیشترین شکایات از ولایت کابل به دفتر کمیسیون‌ شکایات انتخابات رسیده است. به گفتۀ او: در دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی شکایات نیز زیاد ثبت شده که زیر بررسی قرار mandegarدارند.
آقای روحانی می‌گوید: اسنادی که از دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخابات به مرکز رسیده‌است، میزان بلند شکایات شهروندان را نشان می‌دهد.
به گفتۀ او، در حال حاضر بیش از ۳۰ نوع شکایت در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت شده و بررسی‌های جدی روی اسناد و مدارک جریان دارد.
او گفت که برای تفکیک جرایم انتخاباتی، کمیسیون شکایات انتخایاتی شکایت‌ها را دسته‌بندی می‌کند و پس از آن مورد بررسی قرار می‌دهد.
دبیر کمیسیون شکایات انتخابات در ادامۀ صحبت‌هایش تصریح کرد: «شکایت‌های رسیده به به سه‌دسته تقسیم شده‌اند که دستۀ اول جرایم انتخاباتی‌اند و روی نتیجۀ انتخابات مجلس نماینده‌گان تأثیر مستقیم دارند و پیش از نهایی شدن نتیجۀ انتخابات، مورد بررسی قرار می‌گیرند و می‌تواند منجر به ابطال آرا گردد. اما دستۀ دوم شکایت‌ها مربوط به تخلفات است که کارمندان کمیسیون انتخابات مرتکب آن شده‌اند و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند، دسته سوم شکایاتی‌اند که مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد».
او می‌گوید که شکایت‌های به‌دست آمده اعمال منفی افراد با نفوذ، عدم کارایی ماشین‌های انگشت‌نگاری، مداخلۀ کارمندان کمیسیون انتخابات و تقلب‌ها و تخلف‌ها نقل را نشان می‌دهد.
آقای روحانی می‌گوید: شکایت‌های رسیده به دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی زیر بررسی قرار دارند و به‌زودترین فرصت نتیجۀ آن اعلام خواهد شد.
آقای روحانی در پاسخ به این پرسش‌ که در تخلفات و جرایم انتخاباتی چه کسانی بیشتر دست‌داشته‌اند و آیا کارمندان کمیسیون انتخابات نیز در این کار دخیل هستند؟ پاسخ روشن نمی‌دهد، اما می‌گوید: کمیسیون شکایات انتخاباتی به صورت دقیق و کارشناسانه روی اتهامات و شکایات رسیده تمرکز دارد و نتیجۀ بررسی شکایات رسیده روی اعلام نهایی نتیجۀ انتخابات مجلس نماینده‌گان تأثیر جدی دارد.
او گفت: کمیسیون شکایات انتخابات در روشنی قانون با متخلفان و مجرمان انتخاباتی برخورد می‌کند و در صورت اثبات ادعاهای صورت گرفته نتیجۀ انتخابات تغییر خواهد گرد.
این در حالی است که در پی ‌شکایت شماری از نامزدان، ناظران و مردم، دفتر ساحه‌یی کمیسیون شکایات انتخاباتی در بدخشان، آرای۶۰ مرکز رأی‌دهی را باز شماری کرده‌است.
حمیدالله سادات رییس دفتر ساحه‌یی کمیسیون شکایات انتخاباتی در بدخشان، گفته که باز شماری آرای ۶٠ مرکز رأی‌دهی به‌شمول فیض‌آباد در ولسوالی‌های ارگو، یاوان، کشم و یفتل صورت گرفته‌است.
به گفتۀ او، در دو صندوق رأی‌دهی که با حضور ناظران و رسانه‌ها تفتیش شد، فورم نتایج از سوی مسوول محل رأی‌دهی امضا و مُهر نشده بود و سکاژتیپ (چسپ) امنیتی بالای فورم نتایج نیز وجود نداشت و این امر سبب شد تا شمارش مجدد آغاز گردد.
از سویی هم، مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان با اشاره به تعویق اعلام نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده‌گان، می‌گویند که زمان تفکیک آرای سفید و سیاه در کمیسیون انتخابات وجود ندارد.
این در حالی است که عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات، دیروز یک‌شنبه، ۱۳عقرب در یک نشست خبری، گفت که با رسیدن دستگاه‌های انگشت‌نگاری از تمام ولایت‌ها به مرکز و انتقال معلومات آن به سرور عمومی کمیسیون انتخابات، مشخص می‌شود که چند درصد مراکز رأی‌دهی از دستگاه‌های انگشت‌نگاری استفاده شده و درچند درصد دیگر از این دستگاه استفاده نشده است.
رییس کمیسیون انتخابات، نارسایی‌ها در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ را می‌پذیرد، اما می‌گوید که فرصت اندک برای آموزش استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری وجود داشت و این کار سبب افزایش چالش‌ها در روز انتخابات گردید.
انتخابات مجلس نماینده‌گان با اشتراک حدود چهار میلیون رأی‌دهنده به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان برگزار گردید، اما نتیجۀ ابتدایی قرار بود در دوم عقرب اعلام گردد؛ اما به‌تازه‌گی کمیسیون انتخابات گفته است که این نتیجه را در دوم قوس همه‌گانی می‌سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.