رییس‌جمهور غنی خطاب به مردم: بر ضد تروریسم به‎پا خیزید

گزارشگر:دو شنبه 24 قوس 1393 - ۲۳ قوس ۱۳۹۳

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور روز گذشته در همایشی که به مناسبت بزرگداشت از روز جهانی حقوق بشر در کابل برگزار شده بود، گفت: ما هیچگاه تسلیم نمی‌شویم.
دکتر اشرف غنی از تمام رهبران سیاسی، مذهبی و اجتماعی خواست تا این خشونت‌ها را محکوم کنند و گفت: این خشونت‌ها کافی است!
او گفت: تمام اقشار جامعه باید علیه ترور و تروریسم به پا خیزند.mnandegar-3
وی با اشاره به کشته‌شدن یک دانشجو در حمله علیه شکریه بارکزی، عضو پارلمان و انفجار انتحاری در یک بازی والیبال که ماه گذشته میلادی ۵۰ کشته بر جای گذاشت، گفت: این خشونت غیرقابل قبول است؛ غیر اسلامی و غیر انسانی است.
وی ترور را فقر اخلاقی و ضد انسانیت و اسلام خواند و از تمامی اقشار جامعه بخصوص علما، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشری خواست که یک صدا علیه هراس افکنی و ترور مبارزه کنند.
غنی تصریح کرد: شکنجه از طرف هر کشور یا فردی که صورت گیرد، اقدامی وحشیانه است و همه مردم افغانستان باید در برابر آن ایستادگی نمایند.
رییس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: صلح یک نیاز اجتماعی و اساسی است و باید تمام مردم بویژه مردم افغانستان به این مهم دست یابد.
غنی امنیت کشورهای هسایه افغانستان را در برقراری امنیت این کشور دانست و تصریح کرد: کشورهای که تروریست‌ها را به خاک افغانستان می‌فرستند اطمینان داشته باشند که کشورهای خودشان نیز در امان نخواهد ماند.
وی بدون اینکه نامی از کشور خاصی ببرد، گفت: هر کشوری که بخواهد کشور دیگری را به میدان جنگ تبدیل کند خانه و کشور خودش به میدان جنگ تبدیل خواهد شد.
سخنان رییس جمهوری دو هفته پیش از خروج اکثریت نیروهای بین‌المللی از کشور پس از ۱۳ سال حضور در افغانستان صورت گرفت.
پیش از خروج سربازان خارجی از افغانستان، شبه نظامیان طالبان یکسری حملاتی را در سراسر کشور به راه انداخته‌اند که از جمله آن می‌توان به هدف قرار دادن نیروهای امنیتی و خارجی‎ها در پایتخت اشاره کرد.
اشرف غنی درباره این خشونت‌ها که از زمان رییس‌جمهور شدنش در سپتمبر ۲۰۱۴ شدت گرفته سخن می‌گوید و به صورت منظم از قربانیان این حملات در بیمارستان‌ها و منازل‌شان دیدار می‌کند.
وی در جریان سخنرانی روز گذشتۀ خود هیچ اشاره‌یی به برنامه‌هایش درباره مقابله با افزایش این خشونت‌ها نکرد.
با این حال، هدف سیاست خارجی وی اعمال فشار بر پاکستان برای توقف حملات برون مرزی توسط طالبان و شبکه حقانی است.
افزایش حملات طالبان پس از امضای توافق امنیتی دو جانبه میان افغانستان و واشنگتن صورت گرفته است؛ توافقی که دولت حامد کرزی، رییس جمهورسابق افغانستان از امضای آن خودداری می‌کرد.
باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا نیز ماموریت نیروهای ضربت این کشور در افغانستان را تمدید کرده و به نیروهای امریکایی این اختیار را داده تا علیه شبه نظامیان طالبان و نه فقط القاعده وارد عمل شده و اگر لازم باشد به پشتیبانی هوایی بپردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.