تحصن پناهجویان افغانستان در فنلند وارد پنجمین ماه شد

گزارشگر:حمید فرهادی- ماندگار/ شنبه 7 اسد 1396 - ۰۶ اسد ۱۳۹۶

شماری از شهروندان افغانستان و فعالان جامعۀ مدنی فنلند در واکنش به آنچه که اخراج اجباری پناهجویان افغانستان از این کشور عنوان می‌شود از ۱۵۶ روز بدین‌سو تحصن نموده و خواستار توقف این روند هستند.
mandegar-3پناهجویان در «هلسینکی» پایتخت فنلند، در حالی تحصن نموده‌اند که به گفتۀ آنان دولت آن کشور تاکنون دست کم سه بار پناهجویان را به شکل اجباری به افغانستان انتقال داده‌ است.
تحصن‌کننده‌گان می‌گویند به سندی دست یافته‌اند که تمامی پناهجویان را بدون برسی درخواست پناهندگی‌شان، اخراج می‌کنند
به گفتۀ آنان: این سند به شکل پنهانی، میان نمایندۀ افغانستان و وزارت مهاجرین فنلند به امضا رسیده و رسانه‌های فنلند نیز از چگونگی آن در جریان قرار نگرفته‌اند.
این سند که در اختیار ماندگار نیز قرار گرفته، نشان می‌دهد که کشور فنلند می‌تواند در صورت عدم تثبیت هویت و بدون طی مراحل اسناد خاصی پناهجویان را اخراج نماید.
تحصن کنندگان می‌گویند: در پی امضای این تفاهم‌نامه یک پناهجوی افغان در حالی گرفتار و اخراج شد که پروندۀ درخواست مهاجرت وی در دادگاه این کشور تحت بررسی بود و بعد از اخراج، محکمه وی را مستحق پناهنده‌گی خواند.
به گفتۀ آنان: سه هفته قبل نیز ۱۱ تن از پناهجویان افغانستان توسط پولیس دستگیر شده و با وجود اعتراض دیگر پناهجویان و فعالان مدنی فنلند، همان روز و در ظرف چند ساعت به افغانستان انتقال داده شدند.
آنان می‌افزایند در پی اقدام کشور فنلند به اخراج اجباری پناهجویان، تاکنون چندین تن اقدام به خودکشی نموده‌اند.
پناهجویان افغانستان می‌گویند که آنان با تحمل سختی‌ها و مشکلات زیاد راه مهاجرت را طی نموده‌اند و به هیچ قیمتی حاضر به بازگشت به افغانستان نیستند.
عبدالجلیل حسینی، پناهجوی افغانستان در فنلند در صحبت با ماندگار گفت: جوانان به قیمت جان شان حتا در برابر این اخراج اجباری مخالفت می‌نمایند. وی افزود: :«دولت افغانستان به فنلند دروغ می‌گوید و وعده‌های زندگی امن و با سهولت را می‌دهد و این کشور را وادار به اخراج ما پناهجویان می‌سازد.»
این پناهجو از دولت افغانستان می‌خواهد: به جای کشانیدن اجباری پناهجویان جلو موترهای انتحاری را بگیرد، فساد را ریشه‌کن کرده و آرامش و امنیت را تامین نماید، آن زمان جوانان خود به خود به کشور برخواهند گشت.
صادق بهروز دیگر پناهجوی افغان در فنلند می‌گوید که دولت با امضا نمودن توافق نامۀ اخراج پناهجویان در واقع با جان شهروندان خود بازی می‌کند. این پناهجو که در خطر اخراج‌شدن قرار دارد گفت: بازگشت پناهجویان به افغانستان جز این سه پیامد نخواهد داشت: یا از اثر فشار اقتصادی به صف نیروهای مخالف دولت خواهند پیوست، یا معتاد به مواد مخدر شده و یاهم به کشورهای همسایه مهاجر خواهند شد.
تحصن کنندگان که شامل خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان افغانستان و شماری از شهروندان فنلند می‌شود خواست شان از دولت فنلند را در چند مورد خلاصه می‌نمایند:
«دولت فنلند باید اخراج اجباری پناهجویان را متوقف نماید، افغانستان را باید به عنوان یک کشور ناامن بپذیرد، درخواست پناهجویان باید دقیق و همه‌جانبه برسی صورت بگیرد و کسانی که از کمپ های پناهجویان بیرون رانده می‌شوند، برایشان مکان بود و باش داده شود.»
پناهجویان افغانستان در حالی خواستار توقف اخراج اجباری هستند که دو سال پیش موجی از شهروندان افغانستان، این کشور را به مقصد اروپا ترک کردند.
عبدالجلیل حسینی می‌گوید: «ما از مرگ فرار کردیم، همه چیزی که داشتیم از دست دادیم، در مسیر راه چیزی نمانده بود جان خود را از دست بدهیم، جان باختن پناهجویان را در مسیر ایران و ترکیه و یونان با چشم خود دیدیم، و برای زندن ماندن به اروپا پناه آوردیم، ولی از اینجا هم می‌خواهند ما را اخراج نمایند».
وی افزود: « ۱۵۶ روز از تحصن ما می‌گذرد و در اینجا هم کسی نیست که صدای ما را بشنود؛ حقوق بشر، سازمان ملل و هر نهاد دیگری که اسمش را که شنیده بودم یک دروغ بیش نبود.»
در همین حال، مسوولان وزارت مهاجرین کشور امضای هرگونه تفاهم‌نامه‌ای که پناهجویان را بدون تثبیت هویت و بررسی درخواست پناهندگی‌شان اخراج نماید، رد می‌نماید.
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین به ماندگار گفت:: دولت افغانستان ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ میلادی یک تفاهم‌نامۀ همکاری با دولت فنلند به امضا رسانیده که در آن از حقوق پناهجویان دفاع نموده است. وی افزود: دولت افغانستان چهار اعلامیه مشترک را با کشورهای اروپایی به امضا رسانیده که در این تفاهم‌نامه‌ها از کشورهای میزبان خواسته شده است که در قسمت مکان بود و باش، درخواست پناهندگی و در صورت مایل بودن زمینه بازگشت را برای پناهجویان فراهم سازد.
آقای میاخیل می‌گوید: اگر کشورهای میزبان خلاف تفاهم‌نامه عمل نمایند دولت افغانستان اخراج پناهجویان را نپذیرفته و از آنان دفاع خواهد کرد.
مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین افزود که چگونگی تحصن پناهجویان در فنلند بررسی خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.