چرا همیشه احساس خسته‌گی و کسالت می‌کنید؟

گزارشگر:دو شنبه 1 جدی 1393 - ۳۰ قوس ۱۳۹۳

بخش سوم و پایانی

mnandegar-3شیفت کاری شب
کار کردن در شیفت شب می‌تواند ساعتِ بیالوژیکی بدن را دچار اختلالاتی کند. ممکن است زمانی که سر کار هستید و باید بیدار بمانید، احساس خسته‌گی کنید و در طول روز با مشکل خواب مواجه شوید. برای مقابله با این مشکل وقتی در روز مجبور هستید استراحت کنید، سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید یا مدت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را محدود کنید. اتاق خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید، اگر هم‌چنان با مشکل بی‌خوابی مواجه بودید، با پزشک مشورت کنید، در این موارد مصرف مکمل‌ها و داروها می‌تواند موثر باشد.

خسته‌گی‌ناپذیر شوید
وقتی بدن سوخت کافی ندارد، کم‌خوری باعث بروز خسته‌گی می‌شود. البته مصرفِ غذاهای ناسالم و به شیوۀ نادرست غذا خوردن نیز مشکل‌آفرین است. پیروی از یک رژیم غذای متناسب، شکرِ خون را در حالت طبیعی نگه می‌دارد و از بروز حالت خسته‌گی جلوگیری می‌کند؛ زیرا وقتی شکر خون پایین می‌آید، فرد احساس کسلی و خسته‌گی می‌کند. برای جلوگیری از خسته‌گی ناشی از کم‌خوری، حتماً صبحانه را در برنامۀ غذایی خود قرار دهید و سعی کنید در هر وعدۀ غذایی خود حتماً از پروتیین و کربوهیدرات‌ها استفاده کنید.

مصرف بیش از حد کافیین
مصرف متعادلِ کافیین باعث بهبود هوشیاری و قدرت تمرکز می‌شود؛ اما اگر در مصرفِ آن زیاده‌روی شود، ضربان قلب، فشار خون و میزان نگرانی و دلواپسی افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد اگر این حالات زیاد باشد، می‌تواند باعث بروز خسته‌گی و کسالت شود. برای مقابله با این حالت، مصرف نوشیدنی‌ها و مواد کافیین‌دار مثل قهوه، چای، چاکلیت و داروهای حاوی کافیین را محدود کنید و البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که توقف ناگهانیِ مصرف کافیین می‌تواند خسته‌گی بیشتری ایجاد کند.

کم‌خونی
کم‌خونی، اصلی‌ترین دلیل بروزِ کسالت و خسته‌گی در خانم‌هاست. از دست رفتنِ خون در دوران قاعده‌گی بانوان، باعث کمبود آهن می‌شود و زنان را در معرض خطر فقرِ آهن و کم‌خونی قرار می‌دهد و این در حالی است که وجود سلول‌های گلبول قرمزِ خون برای بدن ضروری است؛ زیرا آن‌ها مسوول حمل آکسیجن به بافت‌ها و ارگان‌های بدن هستند. برای مقابله با کم‌خونی و فقر آهن، از مکمل‌های آهن و غذاهای غنی از آهن مثل گوشت، جگر، انواع لوبیاها و غلات غنی‌شده استفاده کنید.

منبع: مجلۀ سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.