رییس کمیسیون انتخابات: انتخابات پارلمانی مطابق قانون برگزار خواهد شد

گزارشگر:دو شنبه 1 جدی 1393 - ۳۰ قوس ۱۳۹۳

رییس کمیسیون انتخابات می‎گوید که انتخابات پارلمانی مطابق قانون در وقت تعیین‎شده برگزار خواهد شد.
احمد یوسف نورستانی روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که انتخابات پارلمانی در موعد مشخص برگزار می‎‌شود؛ اما حکومت برای برگزاری انتخابات پارلمانی هیچ‌گونه همکاری با این کمیسیون نکرده است. mnandegar-3
او از حکومت و جامعۀ جهانی خواست تا در برگزاری انتخابات مجلس نماینده‎گان با این کمیسیون همکاری کنند.
آقای نورستانی گفت: «کمیسیون انتخابات مصمم است که انتخابات سال آینده را در زمان قانونی آن مطابق ماده ۸۳ در خلال ۳۰ تا ۶۰ روز یعنی اول سرطان برگزار نموده و از نقض قانون در زمینه جلوگیری کند. ما یک بار دیگر از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهیم تا در برگزاری انتخابات ما را یاری رساند.»
آقای نورستانی افزود، کمیسیون مستقل انتخابات از آغاز سال جاری تاریخ برگزاری انتخابات مجلس نماینده‎گان را اعلام نموده اما حکومت تاکنون هیچ‌گونه ابراز همکاری با این کمیسیون نکرده است.
این درحالی است که برخی منابع از تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی خبر داده‎اند. آن‎ها گفته‎اند که با ساختار و ترکیب کنونی کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی، برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک ناممکن است.
کمیسیون انتخابات در حالی از برگزاری به موقع انتخابات مجلس نماینده‎گان سخن می‌زند که پروسۀ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان ماه‌ها طول کشید.
براساس توافقنامۀ سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی، باید تغییراتی در قانون انتخابات به وجود بیاید و کمیسیون‎های انتخاباتی نیز اصلاح شوند.
اما یوسف نورستانی می‎گوید که مجلس نماینده‎گان حقِ تعدیل و تغییر در قانون انتخابات را ندارد.
در همین حال، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان برگزاری انتخابات مجلس نماینده‎گان را به وقت معین آن ناممکن دانسته از کمیسیون انتخابات می‌خواهد تا فرصت بیشتری را به هدف ایجاد اصلاحات انتخاباتی فراهم سازد.
محمد نعیم ایوب زاده به رسانه‏ها گفته است:
«از نقطه نظر مدیریت، حضور گسترده مردم از نقطه نظر تخنیکی، حتا از نقطه نظر مشکلات امنیتی خیلی دشوار است که در این مدت کوتاه که به اساس قانون ما وقت داریم شاید یک انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف نداشته باشیم پیشنهاد ما این است که انتخابات به تعویق بیافتد و زمان بیشتری مساعد شود برای اینکه اصلاحات انتخاباتی وارد شود تا بتواند کمک بزرگ به انتخابات داشته باشد.»
این در حالیست که مجلس نماینده‎گان به هدف اصلاح نظام انتخاباتی در کشور و نسبت به آنچه که تخطی، تقلب و اجراآت غیر قانونی مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی در رابطه به انتخابات خوانده شده، گفته که باید قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات تعدیل گردد.
انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی تحتِ رهبری مسوولانه فعلی کمیسیون‎های انتخاباتی، به رسوایی کشیده شد و به بدنامترین و طولانی‎ترین انتخابات جهان مبدل گشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.