رییس مجلس: تجاوز شوروری ما را از پیشرفت ماند

گزارشگر:یک شنبه 7 جدی 1393 - ۰۶ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3دیروز ۶ جدی ۱۳۹۳ برابر است با سی و پنجمین سال روز اشغال افغانستان توسط قشون سرخ شوروی سابق.
قشون سرخ شوری سابق در ششم جدی سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی به درخواست حکومت کمونیستی سابق وارد افغانستان شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهور، مجلس نماینده‎گان افغانستان، سی و پنجمین سالروز ورود ارتش سرخ را به افغانستان تقبیح کرد و آنرا تجاوز آشکار خواند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس، گفت: « تجاوز آشکار قشون سرخ شوری سابق که با تبانی و همدستی رژیم مزدور و حکومت کمونیستی وقت افغانستان انجام شد، باعث ویرانی زیربنا ها و شهادت، معلولیت، بی خانه مانی و مهاجرت میلیون‌ها افغان شد».
آقای ابراهیمی افزود: تجاوز شوری سابق، افغانستان را برای دهه های متوالی از کاروان توسعه و ترقی عقب راند.
به گفته وی، شش جدی همچنین می تواند یادآور سال ها حماسه و مقاومت مردم مسلمانی باشد که تن به خواری و ذلت ندادند و برای اینکه آزاده زندگی کنند، یوغ ننگین ابرقدرت شرق را به گردن ننهادند.
به باور او، مردم افغانستان ثابت کردند که شایسته‌گی زندگی بهتراند؛ اما این زمام داران و حاکمان بودند که نتوانستند از ارزش های مادی و معنوی مردم حفاظت کنند.
محمدعارف رحمانی نیز ضمن محکومیت تجاوز قشون سرخ شوری سابق بر افغانستان یادآور شد: « سالروز تجاوز امپراتوری شرق را بر افغانستان محکوم می کنم؛‌ جهاد مردم افغانستان در برابر کمونیزم برای دفاع از عزت، آزادی و استقلال بر حق بود».
آقای رحمانی افزود: هزینه و خساراتی را که مردم افغانستان در مبارزه با قشون سرخ شوروی سابق متقبل شدند بر حق بود؛ اما واضح است که اهداف عالیه جهاد که عدالت سیاسی و تشکیل جمهوری اسلامی بود توسط رهبری جهاد تحقق پیدا نکرد.
به گفته او، مردم افغانستان اسیر دسیسه های زیادی شدند که از بیرون و درون تحمیل شد.
این عضو مجلس خاطرنشان کرد: « عده ای از عنوان مجاهد بودن به مطامع هنگفتی رسیدند که قابل نقد است و مجاهدین نتوانستند انتظارات مردم افغانستان را برآورده سازند».
نماینده‎گان مجلس، سی و پنجمین سالروز تجاوز ارتش سرخ شوری سابق بر افغانستان را روز ننگین و سیاه در تاریخ کشور یاد کردند.
قشون سرخ شوری، سرانجام پس از حضور خونین حدود ۱۰ سال در افغانستان سرانجام به تاریخ ۲۶ دلو ۱۳۶۷ از افغانستان خارج شدند.
خروج قشون سرخ از افغانستان منجر به فروپاشی رژیم کمونیستی شوروی سابق شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.