هیأت مجلس فرصت دیدار با رییس‎جمهور را نیافته است

گزارشگر:سه شنبه 9 جدی 1393 - ۰۸ جدی ۱۳۹۳

1پس از پایان ضرب‌الاجل یک هفته‌یی مجلس برای معرفی کابینه، شنبه گذشته مجلس نماینده‌گان تصمیم گرفت که هیأتی از مجلس به منظور تأکید در معرفی کابینه با رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت دیدار کند.
اما، اعضای هیأت اداری مجلس نماینده‌‎گان صبح دیروز دوشنبه به رسانه‌ها گفتند که تاهنوز موفق نشده‌اند زمان ملاقات با رییس جمهور را تنظیم کنند.
بگو مگوهایی وجود داشت که گویا رییس جمهور تمایل ندارد با هیات مجلس دیدار کند.
نایب منشی مجلس این گمانه زنی‌ها را رد نموده تاکید ورزید: تلاش می‌شود هیات موظف مجلس تا دو روز آینده زمان دیدار با رییس‌جمهور غنی را مشخص کند.
آقای عرفان در مورد اقدام بعدی مجلس در صورت عدم معرفی کابینه، بیان داشت: « متأسفانه پارلمان افغانستان صلاحیت ندارد که حکومت را منحل کند؛ اما راهکارهای موثر را من حیث آلت فشار بر حکومت استفاده خواهیم کرد».
او در مورد موثریت دیدار هیأت مجلس به منظور تأکید بر معرفی کابینه تصریح کرد: این خواست تمام مردم افغانستان است که رییس‌جمهور و رییس اجرایی هرچه زود تر کابینه شان را معرفی کنند و مجلس نیز این خواسته را در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی به صورت جدی مطرح می‌کند.
رییس جمهور غنی قبل از شرکت در نشست لندن، وعده سپرد که وزرای کابینه را در مدت چهار هفته معرفی خواهد کرد؛ اما هم اکنون این مدت به پایان رسیده و تاهنوز هیچ نامزد وزیری معرفی نشده است.
درهمین حال، دیگر اعضای شورای ملی رییس‌جمهور را به خلف وعده‌های داده شده به مردم متهم می‌کنند و هشدار می‌دهند در صورت ادامه چنین وضعیت توان مردم به سر آمده و به جاده ها بیرون خواهند شد.
رفیع الله گل افغان معاون دوم مجلس سنا گفت: « متاسفانه تاهنوز وزرای کابینه خلاف وعده‌های رییس جمهور و رییس اجرایی معرفی نشده اند؛ مردم از ادامه این روند به تنگ آمده اند و عدم معرفی کابینه یک فاجعه به بار آورده است».
معاون دوم مجلس سنا می‌گوید که با توجه به زد و بندها و چانه زنی‌های سیاسی عدم معرفی کابینه هفته‌های دیگر نیز طول خواهد‌ کشید.
او هشدار داد: در صورتی‌که کابینه زودتر معرفی نشود، مردم در اعتراض به این مساله به جاده‌ها بیرون خواهند شد.
گل افغان بیان داشت: «امید مردم از حکومت قطع شده است؛ همه حرف‌ها، حرف باقی ماندند و اصلاحات به میان نیامد؛ در صورت ادامه این وضعیت مردم به حرکت‌های مدنی اقدام خواهند کرد».
عبدالستار درزابی عضو مجلس نمایندگان نیز می‌گوید: «روزی خواهد شد که همه مردم به کوچه ها و خیابان ها بریزند و نا کار آمدی این حکومت را بر سر زبان های بیاورند و یک آشوب بزرگ و وضعیت خطرناک در کشور به وجود آید».
آقای درزابی افزود: آنچه که مردم توقع داشت تاهنوز حکومت کاری انجام داده نتوانسته و عدم توانایی آقای غنی و عبدالله در معرفی کابینه صلابت حکومت را نزد مردم پایین آورده است.
از تشکیل حکومت وحدت ملی ۳ ماه می گذرد؛ اما رییس جمهور و رییس اجرایی تاهنوز نتوانسته اند وزیری را به کابینه معرفی کنند.
نه تنها، وزارت‌ها خلاف قانون سرپرستی توسط سرپرستان اداره می‌شوند بلکه ولایات و فرماندهی امنیه ولایات نیز توسط سرپرستان اداره می‌شوند.
مردم افغانستان باور دارند که این مساله مشکلات زیادی را در کشور به بار آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.