بزرگترین برنامۀ شنود انگلیس از جنـگ دوم جـهانی در افغـانستان

گزارشگر:سه شنبه 9 جدی 1393 - ۰۸ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3مقر ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ) برای حفاظت از سربازان این کشور، بزرگترین برنامه شنود از زمان جنگ جهانی دوم را در مناطق جنوبی افغانستان انجام داد.
به نوشته روزنامه دیلی میل، منابع امنیتی برای نخستین بار اعلام کردند، مقر ارتباطات دولت انگلیس که آژانس شنود الکترونیکی دولت است، ۱۰ پست مخفی را اغلب در داخل پایگاه‌های دور افتاده‌ نظامی این کشور واقع در ولایت هلمند، جنوب افغانستان مستقر کرد تا به جمع آوری اطلاعات در جریان مقابله با شبه نظامیان بپردازد.
عملیات این آژانس در ۲۰۱۴ به اوج خود رسید و هدفش کنترل مکالمات و ارتباطات طالبان با هدف خنثی کردن برنامه‌هایشان در هدف قرار دادن کاروان‌های آسیب پذیر ارتش انگلیس حین خروج از افغانستان بود.
مقیاس دخالت این آژانس در کمپین نظامی انگلیس تنها زمانی مشخص شد که آژانس جاسوسی چلتنهام خروج نیروها و تجهیزات خود از افغانستان را تکمیل کرد.
این آژانس که در حال حاضر با اتهامات ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی امریکا درباره جمع آوری اطلاعات و شنود مکالمات دست و پنجه نرم می‌کند، بیش از ۴۰۰ تن از تجهیزات تکنیکی و کنترل مکالمات و شنود را از افغانستان خارج کرده است.
این تجهیزات شش برابر آنچه است که انگلیس در جریان جنگ عراق از آن‌ها استفاده کرد.
یکی از منابع امنیتی گفت: سیگنال‌های اطلاعاتی برای مواجهه با اقدامات شبه نظامیان حساس هستند و این استقرار بزرگترین پس از جنگ جهانی دوم است.
در بحبوحه انجام کمپین استقرار تجهیزات شنود مقر ارتباطات دولت انگلیس در جنوب افغانستان و زمانی که نیروهای انگلیسی هر ماه با تلفات زیادی مواجه بودند، این آژانس‌ تمام تلاش خود را برای تعیین و هدف قرار دادن فرماندهان طالبان که تجهیزات ساخت بمب را از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌کردند به کار بست. در یک نمونه تحلیلگران این آژانس، فرماندهی را که قصد انتقال بیش از ۱۵ تن مواد منفجره را از طریق مرز داشت شناسایی و متوقف کردند.
یک مقام امنیتی گفت، این آژانس اطلاعاتی ارتش انگلیس را قادر کرد تا برای متوقف کردن این فرمانده طالبان و از بین بردن شبکه تامین تجهیزات اقدامی انجام دهد.
کارمندان مقر ارتباطات انگلیس بلافاصله پس از حضور نیروهای این کشور در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به این کشور اعزام شدند و برای مقابله با تروریسم، رهگیری و متوقف کردن فرماندهان طالبان و خنثی سازی عملیات آن‌ها در افغانستان به کار گمارده شدند.
تعداد ۳۰ کارمند این مقر در افغانستان حضور داشته و توسط یک تیم ۹۰ نفره در انگلیس پشتیبانی می‌شدند.
فرماندهان ائتلاف ناتو بر این عقیده بودند که خروج نیروهای انگلیسی از جنوب افغانستان که کمربند بمب‌گذاری‌ها و مین‌های کنار جاده‌ای است، کاروان‌های نظامیان و سربازان را در برابر حملات طالبان و شبه نظامیان این گروه آسیب پذیر می‌کند و همین عقیده باعث شد تا مقر ارتباطات دولت انگلیس عملیات شنود مکالمات خود را از طالبان تشدید کند تا از سربازان خود حمایت کرده باشد.
ماموریت نظامی انگلیس در افغانستان در اکتبر ۲۰۱۴ و با بسته شدن پایگاه «بسشن» پایان یافت اما حدود ۵۰۰ سرباز از جمله هیات ویژه مقابله با ترویسم همچنان در کابل، پایتخت باقی می‌مانند. آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس همچنین پس از پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان می‌مانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.