وزارت مبارزه با مواد مخدر: روزانه ۳۰۰ کیلو مواد مخدر در کابل مصرف می‎‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 10 قوس 1393 - ۰۹ جدی ۱۳۹۳

مسوولان در وزارت مبارزه علیه موادمخدر می گویند که در شهرهای بزرگ پولیس در خرید و فروش مواد مخدر دست دارد.
کنفرانس یک روزه‌یی‌که از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر دیروز در کابل دایر شده بود پیرامون جلوگیری از فروش مواد مخدر تو سط پرچون فروشان در شهر کابل و همچنین بررسی عوامل افزایش معتادین در کشور بحث شد.mnandegar-3
در جریان این کنفرانس، ابراهیم ازهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت: از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو گراف مصرف کننده‌های مواد مخدر در کشور بلند رفته است.
وی گفت: «تا زمانی که موضوع مواد مخدر یک معضل ملی معرفی نشود؛ دولت افغانستان از این چالش بزرگ بیرون نخواهد شد».
آقای ازهر تصریح کرد: مواد مخدر یک موضوع مشترک در بین کشورهای جهان می‌باشد که این پدیده تاثیرات منفی بالای زندگی مردم گذاشته است.
وی افزود: « شنیده می‌شود که پولیس در شهرها و حوزه‌های بزرگ کشور در خرید و فروش مواد مخدر دست دارد و ما از مقامات وزارت داخله می‌خواهیم که در این بخش وضاحت بدهد و در امر مبارزه علیه مواد مخدر با ما همکاری نمایند».
آقای ازهر افزود: در شهر کابل ۳۰۰ هزار معتاد در می‌باشند که این معتادین روازنه ۳۰۰ کیلو موادمخدر مصرف می‌کنند.
او گفت که سالانه ۶۸ میلیارد دالر از مفاد موادمخدر مافیاهای داخلی و خارجی سود می‌بردند.
به گفته ازهر، موجودیت مواد مخدر در کشور به یک فاجعه تبدیل شده و در میان هر ۲۹ افغان یک نفر از آنها معتاد است که این رقم روز به روز بالا می رود.
عبدالبصیر سرور، معین وزارت صحت عامه کشور از نبود امکانات برای تداوی معتادین خبر داده و گفت که در کشور بیش از یک و نیم میلیون معتاد وجود دارد که سالانه برای هر معتاد در طول یک سال ۱ دالر بودجه داریم که این مبلغ برای هیچ معتادی کفایت نمی کند و بودجه ملی ما بسنده نیست.
آقای سرور خواستار اعدام فروشنده‌گان و تولید کننده‌گان مواد مخدر شد که از سوی نیروهای پولیس بازداشت شده و جرم شان ثابت شده است.
وی در این زمینه گفت: «ما از مسوولین و مقامات ذیصلاح می‌خواهیم که فروشنده‌گان و تولید کننده‌گان مواد مخدر را که از سوی نیروهای پولیس بازداشت شده را اعدام کنند و کسانی که دست به تولید موادمخدر می زنند، به پنچه قانون سپرده شوند».
همچنین هاورن رشید شیرزاد، سرپرست وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در این زمینه گفت: « ما بیشتر قاچاقبران بزرگ را مورد هدف قرار می‌دهیم تا در امر مبارزه علیه مواد مخدر دست آوردهای خوبی داشته باشیم».
آقای شیرزاد اظهار داشت: « در ۴۱ ولسوالی ۹۲ درصد تریاک کشت می‌شود و در ۳۵ ولسوالی دیگر به دلیل ناامنی، فروش مواد مخدر به سطح بالا رسیده است».
کارشناسان امور بر این باورند که پدیده مواد مخدر معلول ساختارهای فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی و عرصه‌های بین المللی و منطقه‌یی است. تا زمانی که دلایل و علل آن مشخص نشود از این پدیده شوم در کشور جلوگیری نمی‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.