نماینده‏‎گان مجلس: نیـروهـای امنیـتی خیـزش مـردمـی در دانگـام را حمـایت نکـردند

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 10 قوس 1393 - ۰۹ جدی ۱۳۹۳

اگر دکتر غنی به جای رفتن به هرات به دانگام می‌‍رفت و مردم را روحیه می‌داد، خیزش‌های مردمی این ولسوالی ناکام نمی‌شد.
یک عضو مجلس ضمن این‌که درگیری در ولسوالی دانگام کنر را ناشی از خیزش‌های مردمی بر ضد طالبان عنوان می‌کند می‌گوید، دلیل نرفتن دکتر غنی به دانگام امضای قرار داد شیرمحمد کریمی سرپرست وزارت دفاع با پاکستان بود.mnandegar-3
او می‌گوید، خاموشی وعدم موضع‌گیری حکومت و شخص رییس‌جمهور در برابر ریختن خون مردم دانگام توسط پاکستانی‌ها، به دلیل امضای قراردادی است که میان پاکستان و رییس ستاد ارتش وزارت دفاع انجام شده است.
به گفتۀ وی، ریاست امنیت ملی مردم دانگام را تشویق کرد تا حملات و خیزش‌هایی را بر ضد طالبان وکسانی‌که از آن‌طرف مرز آمده بودند، راه‌اندازی کنند؛ اما اکنون مردم را در وسط راه تنها گذاشته و آنان را حمایت نمی‌کند.
در همین حال، نماینده‌گان ولایت کنر می‌گویند، بعضی‌ها که می‌خواستند خود را مطرح کنند، مردم دانگام را به درگیری تشویق کردند، اما متاسفانه این خیزش‌ها حمایت نشد و جنگ باعث کشته و آواره‌شدن مردم گردید.
در چهاردهم دسمبر صدها نفر از شورشیان به روستاهای ولسوالی دانگام در ولایت شرقی کنر حمله کردند و نیروهای دولتی هنوز موفق نشده اند شورشیان را از محل بیرون کنند.
درگیری در کنر ناشی از خیزش‌های مردمی است
شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان درگیری در ولسوالی دانگام ولایت کنر را خیزش‌های مردمی خوانده گفت، چون مردم دانگام از آزار و اذیت ای اس ای پاکستان و طالبان به تنگ آمده بودند، بنابراین دست به خیزش مردمی زدند.
او می‌گوید، ریاست امنیت ملی مردم را برای خیزش علیه طالبان و کسانی‌که از آن طرف مرز آمده بودند، تشویق کردند؛ اما زمانیکه درگیری آغاز شد، مردم را تنها گذاشتند.
بانو هاشمی تاکید کرد، خیزش‌های مردمی دانگام نه تنها حمایت ریاست امنیت ملی را ندارند، بل حمایت اردوی ملی و پولیس ملی را نیز ندارند.
او گفت، براساس قرارداد امنیتی که با امریکا و ناتو بسته‌ایم، این کشورها باید افغانستان را در این شرایط حمایت می‌کردند؛ اما متاسفانه نیروهای خارجی هم از مسوولیت شانه خالی کرده و مردم دانگام را حمایت نکردند.
وی افزود، نیروهای ناتو تعهد کرده بودند که در امر مبارزه با تروریزم افغانستان را حمایت خواهند کرد؛ اما در عمل چنین نیست و درگیری کنر را مشکل میان افغانستان و پاکستان عنوان می‌کنند که باید خود این کشورها آن را حل کنند.
در همین حال، حاجی سخی نماینده مردم کنر در مجلس نماینده‌گان می‌گوید، بعضی از بزرگان قومی که می‌خواستند خود را مطرح کنند، مردم را به درگیری تشویق کردند، اما متاسفانه این خیزش‌ها حمایت نشد و جنگ باعث کشته شدن و آواره شدن مردم گردید.
او تاکید کرد، هرچند نیروهای امنیتی در این جنگ مردم را حمایت کردند، اما شدت جنگ بسیار است و به دلیل شدت جنگ بسیاری از مردم آواره شدند.
قرار شیر محمد کریمی با پاکستان
شکیبا هاشمی نمایندۀ مجلس می‎گوید که به دلیل قراردادی که میان شیرمحمد کریمی و پاکستان به امضاء رسیده است، اشرف غنی به دانگام نرفت و به هرات رفت.
وی می‌افزاید، خاموشی و عدم موضع‌گیری حکومت و شخص رییس‌جمهور در برابر ریختن خون مردم دانگام توسط پاکستانی‌ها، به دلیل امضا قراردادی است که میان پاکستان و سرپرست وزارت دفاع انجام شده است.
او گفت، شیرمحمد کریمی در سفری که به پاکستان داشت، قراردادی را با پاکستانی‌ها امضاء کرد که از جانب افغانستان هیچ تهدیدی متوجه پاکستان نخواهد بود، در حالیکه تهدید از ناحیه پاکستان متوجه افغانستان است و این تعهد را باید پاکستانی‌ها به افغانستان می‌دادند.
وضعیت مهاجرین دانگام
بانو هاشمی می‌گوید، وضعیت کسانیکه به دلیل درگیری در دانگام، مهاجر شدند بسیار بد است و هیچ نهاد و موسسۀ خیریه یا دولتی به آنان کمک نکرده است.
او افزود، دولت وحدت ملی حتا برای مهاجرینی که در این جنگ بی‌جا شدند، چند تا خیمه نفرستاده و مردم درشرایط بسیار بدی به سر می‌برند.
حاجی سخی نمایندۀ کنر نیز می‌گوید، برای مهاجران ولسوالی دانگام حتا مواد غذایی کمک نشده و هیچ کمکی برای بی‌جا شده‌گان از سوی وزارت مهاجرین و سایر موسسات خیریه دولتی و خارجی صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد، ما بارها این مساله را در پارلمان مطرح کردیم که برای بی‌جاشده‌گان دانگام کمک کنید و این موضوع را با وزارت مهاجرین نیز مطرح کردیم، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی دراین خصوص صورت نگرفته است.
مقامات امنیتی می‌گویند، در جریان این درگیری و عملیاتی که نیروهای امنیتی راه اندازی کردند، ۱۵۷ طالب مسلح کشته و ۱۲۷ تن دیگر آنان زخمی شده اند.
به گفتۀ مقامات امنیتی افغانستان، نیروهای امنیتی نیز تا کنون دراین درگیری چند کشته و دوازده زخمی دادند.
صدها نفر از شورشیان چندی پیش به قریه های ولسوالی دانگام ولایت کنر در شرق کشور حمله کردند که درگیری نیروهای امنیتی با این شورشیان تاکنون همچنان ادامه دارد.
گفته می‌شود که باشنده‌گان ولسوالی دانگام نیز به دنبال این حمله برعلیه طالبان مسلح دست به قیام زدند.
ولایت کنر در شرق کشور از ولایت‌های نا امن کشور به شمار می‌رود که به دلیل هم مرز بودن با پاکستان، همواره ولسوالی های این ولایت شاهد حملات شورشیان بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.