بخور و نخورهایی بـرای مهارِ فـشار خـون

گزارشگر:دو شنبه 15 جدی 1393 - ۱۴ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3فشار خون بالا، روزبه‌روز شایع‌تر می‌شود و این روزها دغدغۀ بسیاری افراد است. دوا می‌تواند به تنظیمِ آن کمک کند، اما عوارضِ جانبی‌اش ریسکی‌ست که شاید خیلی‌ها نخواهند به سمتِ آن بروند. بهترین و سالم ترین راه‌ها، راه‌های طبیعی‌اند که در طولانی‌مدت فواید دیگری نیز برای سلامتی دارند.
علایم فشار خون بالا: سردرد، تنگی نفس، تار شدنِ دید و سرگیچه است؛ اما اکثر اوقات فشارخون بالا هیچ علامت و نشانۀ خاصی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل است که به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.
برای پایین آوردنِ فشارخون چه باید بخورید؟
نوشیدن هر روزۀ شیر کم‌چرب کمک می‌کند فشارخون‌تان را تا ۱۰ درصد پایین بیاورید. شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد. ویتامین D و کلسیم، برای پایین آوردنِ فشارخون خوب هستند.
مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند نیز برای پایین آوردن فشارخون مفیدند. موادغذایی که منیزیم بالایی دارند، حبوبات (لوبیا، باقلی، لوبیای پلنگی،)، گریپ‌فروت، بادام، سیب، پالک، جواری، غلات کامل، بروکلی، شیرسویا، حلزون، صدف و از این قبیل را شامل می‌شوند.
چاکلت تلخ نیز حاوی فلاوونویید است که به موجب پایین آوردن فشارخونِ سیستولی و هم‌چنین دیاستولی می‌شود.
موادغذایی که سرشار از پتاسیم هستند مثل کیله. پالک، کدو، سویا، کشمش، آلو، زردآلو، کچالو، سمارق، میوۀ خشکِ مخلوط، دانه‌های بی‌نمک، بادنجان رومی و از این قبیل، به این دلیل که به بدن برای خلاص شدن از مایعات اضافی که قلب به آن نیاز ندارد کمک می‌کند، و این باعث می شود قلب نیاز به تپیدنِ سخت نداشته باشد، بنابراین به کاهش فشارخون هم کمک می‌کند.
موادغذایی سرشار از فیبر مثل جو، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند فشارخون‌تان را پایین بیاورند.
امگا۳ هم یکی از موادی است که به پایین آوردنِ فشارخون معروف است و محتوی روغن ماهی حاوی مقدار قابل توجهی امگا۳ است. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت است، زیرا سرشار از پروتیین بوده و مقدار بسیار کمی چربی دارد. امگا۳ التهاب را پایین آورده و از فشارخون جلوگیری می‌کند و هم‌چنین مواد مغذی لازمی که بیشتر افراد کمبود دارند را فراهم می‌کند.
سیر، کرفس، بادنجان، زردک و پیاز نیز راهی بسیار عالی برای پایین آوردنِ فشارخون است. بعضی گیاهانی که فشارخون را پایین می‌آورند عبارت‌اند از: ریشۀ زنجبیل، مُرچ هندی، برگ زیتون و زردچوبه. مارچوبه، بامیه و زعفران نیز روش‌های درمانی گیاهی فوق‌العاده هستند.
کم‌آب شدن بدن نیز گاهی می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون بدن شود و نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز می‌تواند از آن جلوگیری کند. آب به فرایندهای مهمی در بدن کمک می‌کند که سموم را از بدن بیرون می‌کند. مرکبات (مالته، لیمو، کینو و…) سرشار از ویتامین هستند و بعضی از آن‌ها خاصیت ضد التهابی نیز دارند و از لخته شدنِ خون جلوگیری می‌کنند.
برای پایین آوردن فشارخون چه نباید بخورید؟
باید از موادغذایی چرب و پُرکلسترول که فشارخون را بدتر می‌کنند اجتناب کنید.
سعی کنید مصرف سدیم، شیرینی‌ها، کافئین و گوشت را کاهش دهید.
بیشتر ورزش کنید؛ زیرا افرادی که از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارند و سبک زنده‌گی نشسته دارند، بیشتر به فشارخون مبتلا می‌شوند.
از مصرف گیاهانی مثل شیرین‌بیان، افدرین، رزماری و جینسنگ خودداری کنید.
مصرف الکول و نیکوتین نیز به بالا بردن فشارخون کمک می‌کنند.
تا جایی که می‌توانید سعی کنید کمتر استرس داشته باشید که البته دوری از آن چندان راحت نیست. استرس می‌تواند فشارخون‌تان را بالا ببرد و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
سعی کنید کارهای آرامش‌بخش مثل مدیتیشن و یوگا انجام دهید.
دست از غذاهای آمادۀ بیرونی بکشید! غذاهای خانه‌گی کمک می‌کند روی مواد غذایی‌یی که در غذای‌تان استفاده می‌کنید و مقدار سدیم، چربی و سایر چیزهایی که برای‌تان ضرر دارند، کنترل داشته باشید. غذاهای کنسروی حاوی مقادیر بالایی سدیم هستند و خیلی‌ها از این مسأله بی‌اطلاع هستند. حتماً قبل از خرید هر مادۀ غذایی، به برچسپِ روی آن دقت کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.