فریاد پای‌ها را بشـنویم!

گزارشگر:شنبه 20 جدی 1393 - ۱۹ جدی ۱۳۹۳

بخش دوم

mnandegar-3پاهای پُف‌کرده
پاهای پف‌کرده و متورم در بیشتر اوقات در نتیجۀ گردش خونِ نامناسب یا به دلیل سرپا ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت بروز می‌کند.
اگر این تورم رفع نشود و پاهای‌تان به مدت طولانی پف‌کرده بمانند، ممکن است نشان‌دهندۀ فشار خون بالا، مشکلاتی در دستگاه لنفاوی، نارسایی تیرویید، مشکلات قلبی یا علامت دیابت باشد.
توصیه می‌شود موقعِ خواب یک یا دو بالش زیر پاهای‌تان بگذارید. اگر مشکل‌تان رفع نشد یا علایم دیگری هم احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های دقیق‌تر انجام دهد.

پاهایی که همیشه در تب می‌سوزند
این حالت را سندرم پاهای سوزان می‌گویند. فرد مبتلا همیشه در کفِ پایِ خود احساس گرما می‌کند که بیشتر اوقات با احساس سوزش و درد همراه است. این سندرم گاهی مربوط به عوارض دیابت، نارسایی گُرده، مشکلات تیروییدی و کمبود ویتامین۵ B است. در مواردی نیز حساسیت به ترکیبات کفیِ کفش‌ها و جنس جوراب یا تعریق بیش از حد باعث تب‌کردن کف پاها می‌شود. البته در بیشتر موارد این مشکل ناشی از فشارهایی است که به پا وارد شده و در نهایت باعث پینه‌زدن پاها می‌شود که بسیار دردناک و آزاردهنده است. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های مناسب دلیل مشکل‌تان را بیابد.

زخم‌هایی که میلی به بهبودی ندارند
اگر جای زخم در پاهای‌تان زود خوب نمی‌شود، احتمال بیماری دیابت وجود دارد. اگر این بیماری درمان نشود، مشکلاتی مانند بی‌حسی در پاها، مشکلات گردش خون و اختلال در بهبود جای زخم بروز می‌کند، تا جایی که حتا جای تزریق آمپول، بریدگی جزیی، خراش یا نیش حشره نیز به زخم جدی مبدل می‌شود. اگر علاوه بر این مشکل با مسایل دیگری مانند عطش مداوم، گرسنه‌گی زیاد، کاهش وزن و خسته‌گی مواجه هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید زخم‌هایی که جوش نمی‌خورند، ممکن است نشان‌دهندۀ گردش خونِ نامناسب نیز باشند. یعنی خون به‌راحتی عناصر مغذیِ لازم را برای مقابله با عفونت و بهبود زخم به بخش‌های خارجی بدن نمی‌رساند. برای این‌که خیال‌تان راحت شود، به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد شدید در شستِ پا
احساس درد شدید در شستِ پا ممکن است علامت ابتلا به بیماری نقرس باشد که معمولاً با التهاب دردناک مفاصل دیده می‌شود. در این بیماری معمولاً شست پا سرخ و حتا کبود می‌شود، پف می‌کند و دردناک می‌شود. دلیل آن‌هم میزان زیاد اسید اوریکِ خون است که احتمالاً بر اثر اختلال در سوخت‌وساز بدن، نارسایی گُرده یا پُرخوری بروز می‌کند. آرتروز، میخچه، پینۀ پا یا انحراف در شستِ پا نیز ممکن است باعث ایجاد درد در انگشت پا، به‌خصوص هنگام راه‌رفتن شود. اما اگر متوجه شدید شست پای‌تان همچنان دردناک، ملتهب و بزرگ‌تر از حد معمول شده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.