فریاد پای‌ها را بشـنویم!

گزارشگر:دو شنبه 22 جدی 1393 - ۲۱ جدی ۱۳۹۳

بخش چهــارم و پایانی

mnandegar-3اگر به‌طور مرتب دچار گرفته‌گی عضلانی می‌شوید، در گام اول آب بیشتری بنوشید، به‍‌خصوص در حین و بعد از ورزش. قبل از شروع جلسات ورزشی بدن‌تان را کاملاً گرم کنید و برنامۀ غذایی متنوعی داشته باشید. اگر با تمام این تغییرات مشکل همچنان به قوت خود باقی بماند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن بررسی شود.

درد پاشنه
اگر درد در ناحیۀ پاشنه پا، بخصوص صبح‌ها و همچنین بعد از فعالیت‌های فیزیکی بروز کند، احتمالاً نشان‌دهندۀ التهاب غلاف کفِ پا یا فاسیت پلانتار است که یکی از دلایل اصلی و رایجِ درد در پاشنه است. این مشکل نوعی ناراحتی و آسیب در پاهاست که بیشتر ورزش‌کاران و افراد چاق را تهدید می‌کند. زیر پوستِ کفِ پا رباطی بلند و نازک به نام پلانتار فاسیا وجود دارد که کشیده‌گی و التهاب در آن باعث بروز ضعف و تورم در کف پا می‌شود؛ طوری که وقتی ایستاده‌اید یا راه می‌روید، پاشنه یا کفِ پای‌تان درد می‌گیرد. اگر این مشکل رفع نشود، ممکن است به بروز خار پاشنه منجر شود.
پیشنهاد می‌شود هنگام درد به مدتِ ۱۰ دقیقه یک قالب یخ روی پاشنه قرار دهید و سپس برای درمان با پزشک مشورت کنید. برای پیش‌گیری از حاد شدن مشکل، سعی کنید منطقۀ دردناک را به‌آرامی ماساژ دهید و از کفش‌ها و کفی‌های مناسب استفاده کنید تا از گودیِ پا حفاظت کند و ضربه‌های ناشی از راه‌رفتن و ورزش را مهار کند.

پاهای خشک و زمخت
بیشتر آدم‌ها تصور می‌کنند که خشکی و زبریِ پاها مسأله‌یی مربوط به زیبایی است و با توجه به این‌که کسی پاهای‌شان را نمی‌بیند، به‌راحتی از آن می‌گذرند. در بیشتر موارد خشکی پوستِ پاها که گاهی باعث خارش و ترکِ پاشنه‌ها می‌شود، به دلیل استفادۀ زیاد از صابون‌ها، سایش زیاد و استفاده از آب داغ بروز می‌کند. با این‌همه، همین خشکی ممکن است علامت بیماری پای ورزش‌کار، پسوریازیس یا بیماری صدفی، دیابت و اختلالات تیروییدی باشد. بنابراین در گام اول بهتر است بیشتر مراقب پاهای‌تان باشید. آن‌ها را در آب ولرم قرار دهید، سپس با کرم مرطوب‌کنندۀ مناسب مرطوب کنید. اگر بعد از انجام این مراقبت‌ها مشکل رفع نشود، به پزشک مراجعه کنید.

مفاصل دردناک
درد در مفاصل پاها ممکن است نشانه‌یی از پلی‌آرتریت روماتویید باشد که نوع رایجی از روماتیسم است. این دردها ناشی از التهاب در مفاصل است و مفاصل با شدت‌گرفتن بیماری میل زیادی به تغییرشکل و بدشکلی دارند.
این دردها معمولاً با خشکی مفاصل و تورم نیز همراه است. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به پزشک و درمان است. فیزیوتراپی برای کاهش خشکی مفاصل و همچنین افزایش قدرتِ عضلانی بسیار موثر است.

ناخن‌های رنگ‌پریده و فرورفته
اگر ناخن پاهای‌تان گود، رنگ‌پریده و شکننده هست، احتمالاً بدن‌تان کمبود آهن یا کم‌خونی دارد. اگر این مشکل همراه با علایم دیگری مانند پاهای یخ‌کرده، خسته‌گی، نفس‌نفس زدن، سردرد و سرگیجه هنگام ایستادن باشد، به احتمال زیاد کم‌خون شده‌اید و باید به فکر چاره باشید. توصیه می‌شود تغذیۀ سالم و متنوعی در پیش بگیرید. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن را در اولویت قرار دهید. مصرف مکملِ آهن و ویتامینِ C هم کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود قبل از مصرفِ هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید.

منبع: jamejamonline

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.