احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





قدکوتاه‌ها و قدبلندها کـدام‌یک خوشـبخت‌تر اند؟

گزارشگر:سه شنبه 30 جدی 1393 - ۲۹ جدی ۱۳۹۳

بخش چهارم

mnandegar-3حسادت در کوتاه‌قدها
دانشمندان دانشگاه آکسفورد یکی دیگر از تأثیرات داشتن قد کوتاه روی رفتار را کشف کردند. آن‌ها متوجه شدند در بسیاری از مردم که قد زیر متوسط دارند، یک بیماری به نام «سندرم مرد قدکوتاه» وجود دارد. افرادی که قد کوتاهی دارند، ممکن است دچار این حالت شوند و احساس ترس، نگرانی و استرس داشته باشند. مبتلایان به این بیماری از دیگران می‌ترسند و همیشه تصور می‌کنند ممکن است فردی به آن‌ها آسیب برساند. افراد کوتاه‌قد همچنین با احتمال ۵۰ درصد بیشتر دچار حسادت می‌شوند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی قرار دارند.
صبر کدام بیشتر است؟
از زمانی که ناپلیون بناپارت جنگ با اروپا را آغاز کرد، این باور در مردم به‌وجود آمد که صبر افراد قدکوتاه کمتر است، خشن‌تر هستند و زودتر عصبانی می‌شوند. برای فهمیدن حقیقت، دانشمندان از دو گروه از مردان خواستند در یک بازی کمپیوتری شرکت کنند که باعث بروز رفتارهای خشن می‌شد. با انجام این کار مشخص شد برخلاف تصور عموم مردم، افراد قدبلند زودتر خشمگین می‌شوند و دست به رفتارهای پرخاش‌گرانه می‌زنند. در طول صدها سال این باور بین مردم به وجود آمده که افراد کوتاه‌قد سعی می‌کنند کوچکیِ جثۀ خود را با نشان دادن خشونتِ بیشتر جبران کنند. اما حقیقت این است که معمولاً افرادی که قد کوتاه دارند، مهربان‌تر هستند و صبر بیشتری دارند.
قدبلندها شادترند
در حالت کلی افراد قدبلند در زنده‌گی خود شادترند. بر اساس یافته‌های دانشمندان امریکایی، افراد قدبلند از زنده‌گی خود رضایت بیشتری دارند، نسبت به خود دیدگاه مثبت‌تری دارند و از زنده‌گی خود بیشتر لذت می‌برند. همچنین قدبلندها کمتر دچار استرس می‌شوند، دیرتر عصبانی می‌شوند و غم و اندوه در زنده‌گی آن‌ها نسبت به دیگران کمتر دیده می‌شود. معمولاً افرادی که خود را بدبخت‌ترین گروه جامعه می‌دانند و همیشه خود را بسیار دست‌کم می‌گیرند، به طور متوسط ۵/۲ سانتی متر نسبت به متوسط جامعه کوتاه‌ترند.
قد بلند به اندازۀ پول زیاد می‌ارزد
تقریباً همۀ مردان عاشق داشتن قد بلند هستند. این موضوع برای آن‌ها آن‌قدر اهمیت دارد که اگر یک مرد دارای قد متوسط بتواند صاحب قد بلند شود، همان‌قدر خوشحال می‌شود که حقوق ماهانۀ او ۳۰ درصد بیشتر شود. به این ترتیب، محققان محاسبه کردند به ازای هر دو سانتی متر که به قد فردی اضافه شود، به همان میزان رضایت او از زنده‌گی افزایش پیدا می‌کند که حقوق ماهانۀ او نزدیک به چهار درصد افزایش پیدا یابد. این تحقیقات نشان داد که پول نقش بسیار مهمی در تلقی افراد از زنده‌گی دارد و به عبارت دیگر، بسیاری از افراد میزان رضایت خود از زنده‌گی را با میزان درآمدشان می‌سنجند، به همین دلیل میزان رضایت افراد قدبلند به علت داشتن درآمد متوسط بیشتر نسبت به کوتاه‌قدها از زنده‌گی بیشتر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.