کارمندان شما از محیط کاریِ خود لذت می‌برند؟

گزارشگر:یک شنبه 5 دلو 1393 - ۰۴ دلو ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3هیچ کس منکر این نیست که میزان رضایت کارکنان از محل کارِ خود با میزان موفقیتِ آن کسب‌وکار ارتباط مستقیمی دارد. علاوه بر این، میزان رضایت کارمندان از کاری که انجام می‌دهند، در حال روحی خود و کارمندانِ دیگر هم موثر است. ما وقت زیاد و معمولاً مفیدترین زمانِ روز را در محل کارِ خود می‌گذرانیم. اگر از کاری که انجام می‌دهیم رضایت نداشته باشیم و از بودن در محل کار خوشحال نباشیم، به مرور دچار فرسوده‌گی می‌شویم.
علاوه بر نقشی که هر کدام از کارمندان در بهبود وضعیت محیط کار خود دارند، این وظیفۀ مدیران است که با یک برنامه‌ریزی دقیق، رضایت کارمندان و لذتِ آن‌ها از بودن در محل کارشان را افزایش دهند. این برنامه‌ریزی نیاز به آگاهی کاملی از وضعیت رضایت کارمندان از محل کار دارد. آیا می‌دانید این رضایت چه‌قدر است؟
آیا کارمندان شما بلافاصله بعد از کار به خانه برمی‌گردند؟
هنگام پایان ساعت کاری به رفتار کارمندان خود دقت کنید. آیا پیش از این‌که ساعت کاری تمام شود، وسایل خود را جمع کرده و آماده‌اند؟ موقع فرا رسیدنِ زمان پایان کار، همه با هم از در بیرون می‌روند و محل کار یک‌باره خالی می‌شود؟ در این صورت، کارمندان شما به محل کار خود علاقه‌مند نیستند. آن‌ها منتظرند کار تمام شود و بلافاصله به خانه برگردند. در واقع آن‌ها محل کار را به عنوان خانۀ دوم خود نمی‌بینند و از بودن در آن لذت نمی‌برند. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت کارمندان از محل کار خود این است که اگر کارشان تمام نشده باشد، می‌مانند و آن را تمام می‌کنند، حتا اگر ساعت کار تمام شده باشد. حتا ممکن است بعد از کار با بقیۀ کارمندان قرار بگذارند و به ورزش یا تفریح بروند.
آیا صبح‌ها خوش‌رو هستند؟
کشیدن دست به صورت، خموده‌گی و بی‌حالی، خسته‌گی مدام و نداشتن حوصله در برخورد با ارباب‌رجوع همه نشان‌دهندۀ نداشتن رضایتِ شغلی است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت شغلی این است که کارمندان صبح با روی خوش سرِ وظیفه بیایند. کارمندان راضی با همکاران خود احوال‌پرسی می‌کنند و دربارۀ مسایل خصوصی زنده‌گیِ خود با آن‌ها صحبت یا مشورت می‌کنند، اما کارمند ناراضی پشت کمپیوتر می‌نشیند و مشغول چک کردنِ ای‌میل و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. او احتمالاً در طول روز هر وقت آزادی که پیدا کند، به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زند. درست برعکس کارمندانِ راضی که با همکاران خود صحبت می‌کنند.
وجود صمیمیت در محل کار، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت از محیط شغلی است. علاوه بر این، برخورد با ارباب رجوع هم می‌تواند از نشانه‌های علاقه به کار باشد. کارمندانی که برای انجام دادن کار دیگران انرژی صرف می‌کنند، رضایت بیشتری از شغل خود دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.