کارمندان شما از محیط کاریِ خود لذت می‌برند؟

گزارشگر:دو شنبه 6 دلو 1393 - ۰۵ دلو ۱۳۹۳

بخش دوم

mnandegar-3یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت شغلی این است که کارمندان صبح با روی خوش سرِ وظیفه بیایند. کارمندان راضی با همکاران خود احوال‌پرسی می‌کنند و دربارۀ مسایل خصوصی زنده‌گیِ خود با آن‌ها صحبت یا مشورت می‌کنند، اما کارمند ناراضی پشت کمپیوتر می‌نشیند و مشغول چک کردنِ ای‌میل و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. او احتمالاً در طول روز هر وقت آزادی که پیدا کند، به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زند. درست برعکس کارمندانِ راضی که با همکاران خود صحبت می‌کنند.
وجود صمیمیت در محل کار، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت از محیط شغلی است. علاوه بر این، برخورد با ارباب رجوع هم می‌تواند از نشانه‌های علاقه به کار باشد. کارمندانی که برای انجام دادن کار دیگران انرژی صرف می‌کنند، رضایت بیشتری از شغل خود دارند.
آیا شما را نقد می‌کنند؟
به عنوان کارفرما یا رییس، موافقتِ دایمی با شما نشانۀ خوبی محسوب نمی‌شود. کارمندانی که از شغل‌شان رضایت دارند، به آن اهمیت می‌دهند، بنابراین منطقی است که برای آن بجنگند. کارمندان راضی اگر چیزی در کار درست نباشد، حتماً آن را تذکر می‌دهند و برای حلِ آن اصرار می‌کنند. آن‌ها سیاست‌های شما را نقد می‌کنند تا کار به نظر خودشان بهتر انجام شود. وظیفۀ شما این است که فضا را برای انتقاد کارمندان فراهم کنید تا بتوانند به‌راحتی نظرات‌شان را با شما در میان بگذارند. این کار علاوه بر تمام نتایج مثبتی که دارد، باعث ایجاد صمیمیت بین شما و کارمندان خواهد شد.
آیا کارمندان شما از کارشان احساس غرور می‌کنند؟
وقتی از کارمندان خود دربارۀ کارشان توضیح یا گزارش می‌خواهید، با شوق و ذوق دربارۀ آن حرف می‌زنند یا توضیح ساده‌یی می‌دهند و می‌روند؟
شما هنگام خواستن نتیجۀ کار، باید در کارمندانِ خود غرور را احساس کنید. در واقع آن‌ها وقتی از کار رضایت دارند که از انجام دادن آن حسِ رضایت و غرور می‌کنند. تنها در این صورت است که می‌توانید مطمین باشید خارج از محیط کار هم از کار خود رضایت دارند و از این‌که کار خود را برای دیگران توضیح دهند، خوشحال هستند. بسیاری از کارمندان نمی‌خواهند خارج از محیط کار دربارۀ آن حرف بزنند یا چیزی از آن بگویند. اما کارمندان راضی از صحبت دربارۀ کار خود احساس غرور می‌کنند. شما می‌توانید این حس غرور را در آن‌ها ببینید.
آیا شکل محل کار را به سلیقۀ خود تغییر می‌دهند؟
حتماً دیده‌اید بعضی کارمندان دربارۀ شکل محل کارِ خود نظر می‌دهند. ممکن است بخواهند جای میز خود را عوض کنند، قاب عکسی به دیوار بزنند یا گلدانی به فضا اضافه کنند. این کار نشان می‌دهد آن‌ها به محل کار خود اهمیت می‌دهند و سعی در بهبود آن دارند. این صرف‌نظر از این‌که به شخصیت افراد برمی‌گردد، نشان‌دهندۀ اهمیت دادن و لذت بردن از محل کار است. بهتر است به عنوان یک رییس تا جایی که ممکن است، این امکان را به کارمندانِ خود بدهید و حتا هرازگاهی از آن‌ها بخواهید دکوراسیون محل کار را همراه با هم عوض کنند. این کار روحیۀ آن‌ها را تغییر خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.