برنامه‌های نامزدان و بی‌توجهی نماینده‌گان

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 7 دلو 1393 - ۰۶ دلو ۱۳۹۳

در جریان روزهای گذشته، یکی از برنامه‌های عمدۀ مجلس نماینده‌گان، شنیدن برنامه‌های نامزد وزرای پیشنهادی به این مجلس بود تا با شناختن برنامه‌های درست و چهره‌های شایسته به نامزد وزرا آگاهانه رأی اعتماد دهند؛ اما متأسفانه در هنگام ارایۀ برنامۀ نامزد وزرا، بسیاری از نماینده‌گان به قصه و گفت‌وگو میان خود مصروف بودند و هیچ توجهی به تشریح برنامه‌های نامزد وزرا نداشتند mnandegar-3و یا هم زمانی‌که پرسشی را مطرح می‌کردند، بدون شنیدن پاسخ نامزد وزیر، نشست را ترک می‌کردند.
خواندن روزنامه و مصروف بودن با تلیفون از سرگرمی‌های دیگر نماینده‌گان حین ارایۀ برنامه‌های کاری نامزد وزراست.
طی روزهای اخیر که وزرای پیشنهادی حکومت برنامه‌های‌شان را به مجلس ارایه کردند، بیشتر کرسی‌ها خالی بودند و بسیاری از نماینده‌گان هم هیچ توجهی به برنامه‌های ارایه شده نداشتند.
رد و بدل‌شدن پول میان نامزدوزرا و شماری از اعضای مجلس، نگرانی دیگری است که در این روزها مطرح می‌باشد.
دولت وحدت ملی بعد از فرصت کُشی‌های زیاد در نهایت کابینۀ جدید خود را جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی کرد.
حالا چشم امید مردم به طرف نماینده‌های‌شان در مجلس دوخته شده است تا با تصمیم درست به نگرانی‌های آنان نقطۀ پایان بگذارند.
با همۀ این‌ها، شماری از فعالین مدنی باور دارند که اعضای مجلس بدون شنیدن برنامه‌های نامزد وزرا با خود تصمیم گرفته‌اند که به کی‌ها رأی دهند و به کی‌ها رأی ندهند.
میراحمد جوینده نمایندۀ پیشین در مجلس و فعال مدنی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: زمانی‌که کابینه برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شود، نامزدان وظیفه دارند تا به بیان برنامه‌های پنج سال کاری خود بپردازند؛ وکلا باید مو به مو این برنامه‌ها را بشنوند و روی آن قضاوت کنند.
اما، آقای جوینده می‌گوید: متأسفانه در وضعیت موجود، دیده می‌شود که یک نوع قضاوت‌های قبلی نزد وکلا وجود دارد که به کی‌ها رأی دهند و به کی‌ها رأی ندهند.
آقای جوینده تأکید می‌کند: به همین نسبت نماینده‌گان به جای برنامه‌ها تنها روی برداشت‌های خود اکتفا می‌کنند که در حقیقت یک نوع جفا به حق مردم است.
او تصریح می‌کند: «زمانی‌که یک وکیل نتواند برنامۀ وزرا را دقیق تعقیب کند و سوالات خود را مطرح کند، چه‌گونه می‌تواند به آنان رأی دهد که یکی از نواقص بسیار بزرگ در پارلمان همین است که آرزو دارم وکلا در این زمینه به رسالت‌ خود توجه داشته باشند».
آقای جوینده تأکید می‌کند: زمانی که وکلا از برنامه‌های نامزد وزرا آگاه نباشند و کورکورانه به آنان رأی دهند، سبب می‌شود تا بین شایسته و نا شایسته تفکیک نشود و ما در آینده شاهد حکومتِ بدون برنامه و تکرار ناهنجاری‌های گذشته باشیم.
این نمایندۀ پیشین مجلس با اشاره به نزدیک‌شدن انتخابات پارلمانی می‌افزاید: مردم باید آموخته باشند و نماینده‌های واقعی خود را بشناسند و در آینده کسانی را انتخاب کنند که به تعهدات خود عمل کرده‌اند.
پیش از این، در زمان پیکارهای انتخاباتی و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، نماینده‌گان مجلس به دو دستۀ انتخاباتی اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم پیوسته و در این جریان، نامزدان انتخابات به این وکلا وعده‌های زیادی سپرده بودند.
اما، بعد از به میان آمدن دولت وحدت ملی، گفته می‌شود که رهبران دولت به این وعده‌های خود به نماینده‌گان وفا نکرده و شماری از این نماینده‌گان در تلاش اند تا به نامزدان معرفی شده از طرف دولت وحدت ملی رأی ندهند و کارهای دولت را به کُندی مواجه سازند.
به گفتۀ هیأت اداری مجلس نماینده‌گان قرار است روند شنیدن برنامه‌های نامزد وزرا امروز به پایان برسد و آنان در روزهای آینده برای این نامزدان صندوق بگذارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.