معرفی دوبارۀ نامزدان رد شده خلاف وظایف داخلی مجلس است

گزارشگر:سه شنبه 7 دلو 1393 - ۰۶ دلو ۱۳۹۳

یک عضو مجلس نماینده‌گان گفته است که شش نامزد وزیر و یک نامزد رییس رد شده از جانب مجلس نماینده‌گان، نمی‌توانند برای بار دوم در عین پست‌ها، معرفی شوند.
او می‌گوید که هفت نامزد وزیر رد شده بر بنیاد اصول وظایف داخلی مجلس نمی‌توانند بار دیگر به مجلس معرفی شوند.
این عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامه ماندگار گفت که در مادۀ هفتاد و نهم اصول وظایف داخلی مجلس نماینده‌گان آمده است: mnandegar-3«در صورتی‌که وزیر پیشنهادی و یا یکی از ذوات مندرج فقره ۱۱ و ۱۲ مادۀ شصت و چهارم قانون اساسی، از جانب جرگه رد گردد، شخص مذکور، برای بار دوم، در چنین پستی، در همان دورۀ تقنینی معرفی شده نمی‌تواند.»
این منبع می‌گوید که هفت نامزدی‌که به‌دلیل تابعیت دوگانه از جانب مجلس رد شده بودند، در صورتی‌که دوباره به مجلس معرفی می‌شوند باید در پست‌های جدیدی در نظر گرفته شوند.
مجلس نمانیده‌گان چندی پیش شش نامزدوزیر و یک نامزد رییس را به دلیل تابعیت دوگانه رد کرده بود؛ اما حالا وزارت خارجه گفته است که مشکل داشتن تابعیت سه تن از این نامزدان حل شده است و آنان برای ارایۀ برنامه‌های‌شان به مجلس معرفی می‌شوند.
اما این منبع می‌گوید که معرفی این نامزدان در عین پست‌ها مخالف طرزالعمل داخلی مجلس است.
نورالحق علومی نامزد وزیر وزارت داخله، احمد سیر مهجور نامزد وزیر عدلیه، صلاح الدین ربانی نامزد وزیر وزارت خارجه، سعادت نادری نامزد وزیر کار و امور اجتماعی، فیض‌الله کاکر نامزد وزیر مبارزه با مواد مخدر، آی سلطان خیری نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ و شاه زمان میوندی نامزد وزیر امور شهری به دلیل این‏‎که تابعیت دوگانه داشتند، از سوی مجلس رد شدند.
اما دیروز مجلس بار دیگر صلاح الدین ربانی و نورالحق علومی را وارد فهرست ساخت و قرار است آن‌ها امروز برنامه‎‌های شان را به مجلس ارایه کنند.
در این حال، نجیبه ایوبی نامزد وزیر وزارت زنان به دلیل ناقص بودن اسناد تحصیلی‎اش از سوی مجلس رد شده است.
مجلس نمایند‌ه‌گان گفته است دو نامزد وزیر دو تابعیته از تابعیت دومی‌شان گذشته‌اند و در روزهای آینده برنامه‌های‌شان را معرفی می‌کنند. در عین زمان، یک نامزد وزیر دیگر به دلیل مشکل اسناد تحصیلی‌اش رد شده است.
عرفان الله عرفان، دبیر مجلس نمایند‌ه‌گان روز دوشنبه (۶ دلو/ ۲۶ جنوری) به خبرنگاران گفت نجیبه ایوبی نامزد وزارت زنان به دلیل نقایصی که در اسناد تحصیلی‌اش موجود بود، از سوی مجلس نمایند‌ه‌گان رد شده است. هنوز مشخص نیست که نمایند‌ه‌گان چه زمانی برای نامزد وزیران رای اعتماد می‌دهند، اما گفته می‌شود رای‌گیری در روزهای سه شنبه یا چهارشنبه (۷ یا ۸ دلو) انجام خواهد شد.
نمایند‌ه‌گان گفته‌اند آن نامزد وزیرانی‌که پیش از شروع رخصتی زمستانی برنامه‌های خود را معرفی نکرده‌اند، پس از رخصتی این کار را انجام بدهند و سپس برای آن‌ها صندوق رای اعتماد گذاشته می‌شود.
در پنجمین روز ارایه برنامه‌های نامزد وزیران به مجلس نمایند‌ه‌گان، نامزد وزیران وزارت‌های ترانسپورت، فواید عامه و قبایل و سرحدات برنامه‌های‌شان را برای نمایند‌ه‌گان تشریح کردند.
افزایش عواید دولت
فیض‌الله ذکی نامزد وزیر وزارت ترانسپورت گفت تمام برنامه‌های او مطابق بودجه ملی در نظر گرفته شده است. آقای ذکی گفت برای مصونیت پروازها در افغانستان کار خواهد کرد و تمام قراردادها با شرکت‌ها را طوری امضا خواهد کرد که هواپیماهای مصون در اختیار مسافرین قرار دهند.
ذکی گفت: «ما تلاش داریم تا عواید سکتور ترانسپورت هوایی و زمینی افزایش یابد. در آن صورت وجوهی که در اختیار وزارت خواهد بود، می‌تواند پروژه‌های کوچک را تمویل کند.»
عباس بصیر نامزد وزارت فواید عامه گفت برنامه‌هایی برای ساخت سرک‌هایی دارد که ولایات را با هم وصل کند و زمینه افزایش عواید از طریق سهولت در ترانسپورت را به وجود آورد. آقای بصیر گفت که با تطبیق برنامه‌های او حدود صد هزار کیلومتر جاده در افغانستان ساخته خواهد شد. این برنامه به بیش از ۳۰ میلیارد دالر نیاز دارد که عملا از توان حکومت افغانستان خارج است.
در همین حال برخی از نمایند‌ه‌گان گفتند تخصص در رابطه به معرفی نامزد وزیران در نظر گرفته نشده است. رمضان بشر دوست یکی از نمایند‌ه‌گان از غیرتخصصی بودن نامزد وزیران شکایت کرد و گفت هستند کسانی‌که در یک بخش تخصص دارند اما در بخش دیگر به حیث نامزد وزیر تعیین شده‌اند.
وحدت اقوام
قمرالدین شینواری، نامزد وزیر وزارت قبایل و سرحدات گفت با ایجاد شوراهای اقوام در نزدیکی و وحدت اقوام مختلف افغانستان خواهد کوشید: «این شوراها از محدوده ثبت و راجستر بیرون آورده شده، جهت حصول تفاهم ملی، تأمین صلح و ثبات، اتحاد ملی و نظام‌سازی کار مسوولانه خواهند نمود.»
این نامزد وزیر تأکید کرد که برنامه‌های مهمی برای نزدیک کردن اقوام از طریق گفت‌وگو بین اقوام مختلف افغانستان دارد و این برنامه‌ها بخش عمده‌یی از اختلافات بین اقوام را حل خواهد کرد.
«وعده‌های غیرعملی»
اما برنامه‌ها و وعده‌های نامزد وزیران به نظر شماری از نمایند‌ه‌گان به دلیل نبود بودجه، عملی نیستند. نمایند‌ه‌گان از نامزد وزیران خواستند تا برنامه‌هایی را مطرح کنند که بودجه مشخصی برای آن‌ها موجود باشد. بسیاری نمایند‌ه‌گان گفتند که برای تطبیق طرح‌ها و برنامه‌های نامزد وزیران پولی وجود ندارد. به باور این نمایند‌ه‌گان نامزد وزیران برای به‌دست آوردن رای اعتماد این روزها وعده‌های چرب و نرمی به مردم و نمایند‌ه‌گان می‌دهند ولی در هنگام تطبیق این برنامه‌ها، هزینه کافی وجود ندارد.
حاجی مهدوی، یک تن از نمایند‌ه‌گان گفت این برنامه‌ها باید مطابق با بودجه و توانایی مالی دولت مطرح شوند، در غیرآن چنین وعده‌هایی جز فریب دادن مردم، تغییری در وضعیت انکشافی به بار نخواهد آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.