هیأت اداری مجلس: امروز صندوق می‎گذاریم / برخی اعضای مجلس: برنامۀ وزرا هوایی بود

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 8 دلو 1393 - ۰۷ دلو ۱۳۹۳

مجلس پس از شنیدن برنامه‎های کاری نزده نامزد وزیر پیشنهادی حکومت وحدت ملی، امروز برای تأیید و یا رد آنان صندوق می‎گذارد.
هیأت اداری مجلس نماینده‎گان می‎گوید که برای افرادی‌که سند تحصیلی‌شان مشکل داشت و یا هم تابعیت دوگانه داشتند، صندوق گذاشته نخواهد شد.
عرفان‌الله عرفان نایب‌منشی مجلس نماینده‌‍گان به روزنامۀ ماندگار گفت: تا حال ۱۹ نامزد وزیر نهایی شده است و قرار است چهارشنبه(امروز) برای آن‌ها صندوق گذاmnandegar-3شته شود.
آقای عرفان هم‌چنان گفت: «نامزدانی‌که اسناد تحصیلی و تابعیت‌شان مشکل دارد، حالا شامل پروسه نمی‌شوند.»
آقای عرفان همچنان گفت: بعد از نهایی‌شدنِ اسناد نامزدان باقی مانده مجلس برای آنان نیز صندوق خواهد گذاشت.
برنامه‌های هوایی
در عین حال، شماری از نماینده‌گان مجلس و وزرای پیشین برنامه‌های ارایه شده توسط نامزد وزرا را هوایی و فریبنده خوانده می‌گویند، بعضی از این برنامه‌ها بدون در نظرداشت شرایط افغانستان طرح‌ریزی شده است.
داکتر نقیب الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: برنامه‌های ارایه شده توسط نامزدان را در دو بُعد می‌شود مورد ارزیابی قرار داد:
یکی بحث بودجه است که نامزد وزرا همه از پروژه‌ها و برنامه‌های کلان حرف زدند که در همه موارد پول نیاز است و این‌که این‌ها پول را از کجا به‌دست می‌آورند، منابع آن را واضح نساخته اند. در حالی‌که بودجۀ افغانستان با کسر مواجه است و رییس جمهور می‌گوید که پول نداریم و لازم نیست که از کشورهای کمک‌کننده پول قرض بگیریم و معادن هم به‌خاطر فساد و نبود ظرفیت استخراج نمی‌شود و در کنار همۀ این‌ها، کشورهای کمک‌کننده هم تنها به بخش‌های امنیتی وعدۀ همکاری داده اند؛ حالا معلوم نیست که وزرای دیگر برای عملی ساخته برنامه‌های خود بودجه از کجا می‌کنند.
آقای فایق تصریح می‌کند: بخش دیگر برنامه‌های کاری نامزد وزرا مبارزه با فساد و اصل در نظر داشتن شایسته‌سالاری است، چون
این نامزد وزرا از سهمیه‌ها آمده اند و هر نامزد مربوط به تیم خاص است و می‌خواهند همان افراد را خُرسند نگه بدارند و توجه شان زیاد در تعیین تشکیلات به قوم و حزب و هم اندیشه‌ها و خانوادۀ شان خواهد بود و آرزو برده نمی‌شود که بتوانند مشارکت همگانی را تأمین کنند.
آقای فایق تأکید می‌کند: این نامزدان از آدرس‌های مشخص آمده‌اند احتمال می‌رود شاید به‌خاطر پیداکردن پول در پروژه‌ها و قراردادی‌ها کسانی را سهم دهند که از طرف آنان معرفی شده‌اند و هیچ‌گاه نتوانند با فساد مبارزه کنند.
آقای فایق تصریح می‌کند که وضعیت عمومی افغانستان نشان می‌دهد که این برنامه‌ها عملی نمی‌شود و برنامه‌های هوایی به‌خاطر فریب‌دادن مردم، وکلا و به‌خاطر رسیدن به قدرت است.
آقای فایق با اشاره به مشکلات در درون مجلس نماینده‌گان می‌گوید: مجلس نیز در بعضی موارد احساساتی و معامله‌گونه برخورد می‌کند و ما شاهد بودیم که یک روز روی موردی تصمیم گرفتند و روز دیگر از آن گذشتند که در یک چنین مواردی نمی‌شود پیشبینی‌هایی داشت.
این عضو مجلس تأکید: در میان نامزدان افراد خوب و شایسته‌یی هستند که نباید از دست بروند و رد شوند، چون شاید در آینده به تناسب آن‌ها نتوانیم چهره‌های شایسته را بیابیم و کسانی‌که موثر نیستند و نمی‌‎توانند به مردم کار کنند به خانه‌های شان فرستاده خواهند شد.
در عین حال، محمد امین فرهنگ وزیر پیشین وزارت اقتصاد می‌گوید: تفاوت‌های زیادی میان برنامه‌های وزرای پیشین و نامزدان معرفی شده وجود ندارد، چون هر حکومتی که به قدرت می‌رسد در محتوای برنامه یک مقدار اندک تغییرات به وجود خواهند آورد.
آقای فرهنگ می‌افزاید: نامزد وزرای معرفی شده برای مردم وعده‌های فراوان می‌دهند که مهتر از همه قاطعیت در عملی‌شدن این برنامه‌ها نیاز است.
آقای فرهنگ تأکید می‌کند: از تجربه‌های گذشته معلوم می‌شود که در بسیاری موارد اگر مقایسه‌یی داشته باشیم میان مصرفی که برای تطبیق پروژه‌ها در افغانستان صورت گرفته، برای بهبود وضع زنده‌گی مردم افغانستان و حاصلی‌که از آن به دست آمده، منفی بوده است چون وعده‌ها فراموش شدند.
این وزیر پیشین از نماینده‌گان در مجلس می‌خواهد تا به نامزدانی‌که شایسته‌اند، رأی اعتماد دهند.

نامزدان وزارت‎های داخله و خارجه برنامه‌های خود را ارایه کردند
این درحالی است که روز گذشته نامزد وزرای امور خارجه و داخله در ششمین روز ارایه برنامه‌های کاری نامزد وزرا، برنامه‌های کاری شان را به نماینده‌گان ارایه کردند.
صلاح الدین ربانی نامزد وزارت امور خارجه گفت:‌ «اصول اساسی روابط خارجی کشور را به منظور انسجام دیدگاه‌ها، تدوین و جهت تصویب به مجلس ارایه خواهم کرد».
آقای ربانی افزود: این اصول بر مبنای سه هدف اساسی «پی گیری منافع کشور، پی‌گیری منافع اقتصادی و تثبیت جایگاه شایسته افغانستان» تدوین خواهد کرد.
او تصریح کرد: در صورت رای اعتماد مجلس، همان طوری‌که رییس جمهور سیاست خارجی کشور را در ۵ حلقه تنظیم کرده است به آن عمل خواهد شد.
روابط با کشورهای همسایه، منطقه به ویژه کشورهای اسلامی و اروپا و امریکا در روشنایی با موافقتنامه امنیتی و احترام به حاکمیت ملی افغانستان در اولویت کاری آقای ربانی قرار دارد.
آقای ربانی، تقویت دیپلماسی عامه به منظور تقویت سیاست خارجی و اصلاحات در عرصه مدیریت وزارت خارجه ــ با رعایت جندرــ را از برنامه‌های دیگرش یاد کرد.
همچنان، نورالحق علومی نامزد وزارت داخله نیز تاکید کرد که پولیس از وظیفه اصلی خود دور شده و تلاش می‌کند که پولیس را به وظیفه اصلی‌اش که تطبیق قانون و مبارزه با جرایم است، برگرداند.
آقای علومی با ذکر برخی چالش‌ها از جمله مداخله پاکستان که افغانستان را به میدان جنگ نیابتی تبدیل کرده است، یادآور شد: راه حل این چالش‌ها، وحدت و هماهنگی همه مردم افغانستان و پرهیز از تفرقه است.
علومی در صورت کسب رای اعتماد مجلس وعده سپرد: « در انصاف، صداقت و قبول خطر برای تطبیق قانون الگو خواهم بود، خنثا سازی دسایس، مبارزه با فساد در سطح دولت و جامعه، دفاع از حقوق فردی به ویژه زنان و کودکان، ایجاد هماهنگی میان نهادهای ذیربط و مواظبت از حقوق و معاشات پولیس و خانواده‌های شهدای پولیس از اولویت‌های کاری‌ام خواهد بود».
تکمیل استراتیژی سرحدات و محافظت از جاده‌ها، آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی، کسب حمایت مردم، ارتقای ظرفیت و شایسته‌سالاری از برنامه‌های دیگر آقای علومی در وزارت داخله عنوان شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.