آماده‌باش هزاران نظامی افغان در مرز با پاکستان هشدار گل‌آغا شیرزی: در صورت عدم توقف حملات راکتی، به پاکستان حمله می‌کنیم

- ۰۹ میزان ۱۳۹۱

هزاران نظامی افغان در تلافی به حملات راکتی پاکستان در مناطق مرزی با این کشور در حال آماده باش قرار گرفتند.
این نظامیان در ولسوالی‌های لعل پور و گوشتاه (مناطق مرزی) ولایت ننگرهار، جایی‌که در این اواخر شاهد حملات راکتی از سوی پاکستان بوده، مستقر شده اند.
به گزارش بخدی، در همین حال، گل آغا شیرزوی والی ننگرهار به پاکستان هشدار داده است، در صورتی‌که حملات راکتی برخاک افغانستان را  متوقف نکند، نظامیان افغان به خاک پاکستان حمله خواهند کرد.
آقای شیرزوی می‌گوید که در این مورد (حمله متقابل) به قونسولگری پاکستان در شهر جلال آباد، نامه رسمی فرستاده و این دفتر را در جریان گذاشته است.
دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار، پیش از چاشت روز یکشنبه با نشر خبرنامه‌یی گفته که گل آقا شیرزوی در این نامه، از حکومت پاکستان خواسته است تا نظامیان  این کشور، دست از کشتار مردم در شرق افغانستان بردارند.
در این خبرنامه از قول شیرزوی گفته شده است که اگر پاکستان به حملات راکتی ادامه بدهد، نظامیان افغان نیز در تلافی، متوسل به حمله نظامی خواهند شد.
بر اثر حمله راکتی پاکستان در ولسوالی لعل پور ولایت کنر، در چند روز اخیر، بیش از ۵۰۰ خانواده مناطق اصلی خود را ترک کرده و به جاهای امن تر پناه برده اند.
گزارش‌ها حاکیست که بر اثر این حملات، صدها خانه نیز تخریب شده و نظامیان پاکستان به باشندگان ولسوالی گوشتاه نیز هوشدار داده اند که خانه‌های خود را ترک کنند.
حکومت افغانستان پیشتر، گفته بود که موضوع حملات راکتی پاکستان را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد کرد.
گل آقا شیرزوی ‌وید که حامد کرزی رییس جمهور، شورای امنیت و وزرای دفاع و داخله کشور را از احتمال حمله نظامیان افغان به خاک پاکستان اطلاع داده است.
حمایت اقوام ننگرهار از حمله بر پاکستان
این نخستین باریست که والی ننگرهار، با لحنی تند، از پاکستان خواسته است که جلو حملات راکتی به خاک افغانستان را متوقف کند.
در سال‌های اخیر، حمله راکتی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان به یکی از موضوعات داغ در کشور تبدیل شده است.
پیشتر، اعضای شورای ملی، وزرای داخله و دفاع را به دلیل کوتاهی در متوقف کردن حملات راکتی پاکستان به مناطق شرقی، از وظیفه سلب صلاحیت کردند.
با این حال، شماری از سران قوم مومند و اقوام ساکن در ولسوالی‌های لعل پور و گشتاه به شهر جلال آباد گردهم آمدند و با مقام های محلی در این ولایت دیدار و گفت‌وگو کردند.
جهان زیب خان بزرگ قوم مومند می‌گوید که «مومندی‌ها» حاضر هستند در کنار نظامیان افغان با پاکستانی‌ها بجنگند. آقای جهان زیب گفت: «حاضر نیستیم یک وجب از خاک خود را در اختیار پاکستانی‌ها قرار بدهیم و یا خانه‌های خود را ترک کنیم.»
در همین حال، فریدون مومند عضو مجلس و از باشنده‌گان ولسوالی گشتاه گفت که دیگر باشنده‌گان گوشتاه حوصله حملات راکتی پاکستان را ندارند.
آقای مومند می‌گوید که یک هیات هشت نفری که در ترکیب آن بزرگان و ریش سفیدان قومی شامل هستند، به پاکستان سفر کرده تا با مقامات این کشور در باره توقف حملات راکتی، مذاکره و گفت‌وگو کند.
مومند گفت: «یک هیئت صد نفری دیگر در افغانستان تشکیل شده که قرار است با رییس جمهور، مقام های نظامی، شورای امنیت و والی ننگرهار گفت‌وگو کند.»
گل آقا شیرزی می‌گوید: اگر پاکستانی‌ها مشکل مرزی داشته باشند، باید این موضوع در مرکز هماهنگی خیبر مطرح شود تا راه های حل اصولی جست‌وجو شود.
با این حال، در یک ماه گذشته، چندین بار مقامات برجسته امنیتی در ولایت ننگرهار و دیگر ولایات شرقی کشور سفر کرده اند تا زمینه را برای قطع حملات راکتی پاکستان جست‌وجو کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.