وزیر امور خارجه: متعهد به منافع ملی هستم، نه جریان خاص

گزارشگر:سه شنبه 14 دلو 1393 - ۱۳ دلو ۱۳۹۳

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان در نخستین روز کاری‌اش تأکید کرد که وی متعهد به منافع ملی کشور می‌باشد، نه کدام جریان سیاسی خاص.
آقای ربانی روز گذشته رسماً با حضور داشت داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور و برخی وکلای مردم در مجلس نماینده‌گان، به کارمندان وزارت خارجه معرفی شد و به کارش آغاز کرد. mnandegar-3
او در جریان این مراسم در قدم نخست از اعتماد مجلس نماینده‌گان سپاسگزاری نموده و اولویت‌های کاری‌اش در این وزارت را به طور مختصر به معرفی گرفت.
وزیر امور خارجه کشور با بیان این مطلب که بازنگری در اصول سیاست خارجی کشور و بیرون آوردن آن از سیاست واکنشی از اولویت‌های کاری‌اش می‌باشد، بیان داشت: «سردرگمی در سیاست خارجی و سیاست واکنشی به نفع کشور نمی‌باشد».
آقای ربانی تعهد و تخصص را دو رکن اساسی در سیاست خارجی خوانده و گفت: «سیاست خارجی عرصۀ تخصص است و ما باید ظرفیت ایجاد کنیم تا بتوانیم در عرصۀ بین‌المللی از منافع ملی دفاع کنیم و برای ارتقای منافع ملی ما بهتر و خوب‌تر کار کنیم».
آقای ربانی تعهد و تخصص را دو رکن اساسی در سیاست خارجی خوانده و گفت: «سیاست خارجی عرصۀ تخصص است و ما باید ظرفیت ایجاد کنیم تا بتوانیم در عرصۀ بین‌المللی از منافع ملی دفاع کنیم و برای ارتقای منافع ملی ما بهتر و خوب‌تر کار کنیم».
وی تأکید کرد که هدف اصلی مسوولان و کارمندان وزارت امور خارجه ارتقای منافع ملی کشور می‌باشد و تعهد آنان نیز فقط در راستای منافع ملی کشور می‌باشد و بس.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: «اما زمانی‌که از تعهد در عرصه کاری‌مان به خصوص در وزارت امو رخارجه صحبت می‌‍کنیم منظورمان هرگز تعهد به کدام جریان سیاسی یا گروه سیاسی خاص نیست تعهد ما به حیث مسوولان و کارمندان وزارت خارجه امور خارجه باید به کشورمان، به مردم مان، تعهدمان به ارزش‌های دینی، منافع ملی و تعهد به صداقت کاری‌مان باشد و همین روحیه را در وزارت امور خارجه تقویت کنیم».
داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور در این مراسم گفت که شورای ملی و ارگان‌های مربوط دیگر نیز مسوولیت دارند تا در راستای تقویت سیاست خارجی این کشور تلاش نمایند.
او گفت: «سیاست خارجی کشور گفته شده که همین راه پر خم و پیچ نسبتاً هموار شده، فکر می‌کنم که بسیار راه پر خم و پیچ و راه پر فراز و نشیب است و در پیش برد اهداف سیاست خارجی مسوولیت وزارت امور خارجه یک مسوولیت کلیدی است، رهبری حکومت وحدت ملی در راس رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان محمد اشرف غنی و همۀ ما با حمایت پارلمان سیاست خارجی افغانستان را یک مرحله فراتر از آنچه قرار گرفته قرار خواهند داد. «
آقای عبدالله همچنان گفت که در سیزده سال گذشته در بخش سیاست خارجی افغانستان کارهای زیادی صورت گرفته است، اما به گفته وی وزارت خارجه این کشور مکلف است تا با کشورهای منطقه و جهان به خصوص با کشورهای اسلامی روابطش را بیشتر سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.