هشدار از سقوط رییس جمهوری به دامن پاکستان/خرسندی بی‎پیشینۀ یک مقام پاکستانی از اشرف‌‎غنی

گزارشگر:چهار شنبه 22 دلو 1393 - ۲۱ دلو ۱۳۹۳

وزیر داخله پاکستان گفته است که بعد از حادثه پیشاور نیروهای ایساف با همکاری ارتش پاکستان عملیات‌های مشترکی در خاک افغانستان انجام دادند که بر اثر آن ۶ الی۷ طالب کشته شدند.
چودهری‌نثار‌علی‌خان وزیر داخله پاکستان در گفت‌وگو با فارس در اسلام‌آباد اظهار داشت: روابط پاکستان و افغانستان هیچ زمان به خوبی امروز نبوده است.
mnandegar-3وی افزود: بعد از حادثه تروریستی پیشاور فرمانده ارتش پاکستان راهی افغانستان شد و این کشور کمال همکاری را برای مشخص شدن عاملان این جنایت داشت.
خان بیان کرد: بعد از حادثه پیشاور نیروهای ایساف با همکاری ارتش پاکستان عملیات‌های مشترکی در خاک افغانستان انجام دادند که بر اثر آن ۶ الی۷ شبه‌نظامی کشته شدند.
وزیر داخله پاکستان گفت: عملیات‌های مشترک ایساف و ارتش پاکستان با همکاری افغانستان انجام شد و به دو کشور مربوط می‌شد به همین علت جزئیات این عملیات‌ها فاش نشد.
وی افزود: برای اولین بار است که افغانستان برای مبارزه با تروریسم به طور جدی با پاکستان همکاری می‌کند و چنین همکاری در روابط دو کشور مثال‌ زدنی است.
چودهری نثارعلی خان گفت: پاکستان و افغانستان توانسته‌اند بی‌اعتمادی به یکدیگر را کنار بگذارند و برای اعتماد‌سازی بیشتر تلاش کنند.
خان اظهار داشت: رهبران سیاسی و نظامی ارتباط مستمر با یکدیگر را حفظ کرده‌اند و برای مبارزه با تروریسم مصمم هستند.
وی افزود: به دنبال برقراری امنیت در مرز مشترک هستیم زیرا این موضوع برای پاکستان و افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وزیر داخله پاکستان بیان کرد: اسلام‌آباد و کابل برای نظارت بیشتر بر عبور و مرور افراد در دو طرف مرز مشترک، شناسایی افراد مشکوک و شناسایی نقل و حرکت تروریست‌ها در مرز مشترک به توافق رسیده‌اند.
چودهری نثار علی‌خان تأکید کرد: مرز مشترک بسیار طولانی است که نظارت بر آن را با دشواری‌های زیادی مواجه می‌سازد با این وجود ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان مصمم هستند با عملیات‌های بدون‌امتیاز و نظارت بیشتر امنیت را در این مناطق برقرار کنند.
وی افزود: سران دو کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند که حفظ روابط دوستانه از برقراری ارتباط با یکدیگر مهمتر است.
علی خان گفت: بعد از حادثه پیشاور، افغانستان اطلاعات ارائه شده توسط فرمانده ارتش پاکستان در زمینه این حادثه را پذیرفت و به سرعت وارد عمل شد که این امر بسیار خوشایند بود.
وزیر داخله پاکستان گفت: سفر اشرف‌غنی به اسلام‌آباد تأثیر بسیار زیادی بر گسترش روابط دو کشور داشت و سفر رهبران سیاسی پاکستان از جمله اسفندیار ولی‌خان، محمود خان اچکزئی و شیرپائو که با کرزی نیز ملاقات کردند، باعث تحکیم این روابط شد.
سقوط در دامنِ پاکستان
در این حال، برخی از آگاهان می‎گویند که پاکستان باید از رییس‎جمهور غنی خرسند باشد؛ زیرا آقای غنی به تمامی خواست‎های اسلام‎آباد پاسخ مثبت داده و عمل کرده است.
آنان از دستور اخیر رییس جمهور غنی یاد می‎کنند که در نتیجۀ آن، درخواست جنگ‎افزار از هند به حالت تعلیق در آمده است.
این آگاهان می‎گویند که رییس‌جمهور غنی باید توازن را در مناسبات میان دو کشور پاکستان و هند در نظر داشته باشد. آنان می‎گویند که هند از متحدان استراتژیک افغانستان به حساب می‎رود و این کشور در کنار امریکا، آلمان، جاپان و … از بزرگترین کمک‎کننده‎گان افغانستان بوده است و اما پاکستان در چند دهۀ اخیر، تمامی توان خود را برای مهار افغانستان و منزوی کردن این کشور به کار بسته است.
این آگاهان از سقوط رییس جمهور غنی به دامن پاکستان هشدار می‎دهند و می‎گویند که نباید به این زودی‎ها به پاکستان اعتماد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.