۱۳ نکته برای جلوگیری از سرماخورده‌گی

گزارشگر:شنبه 25 دلو 1393 - ۲۴ دلو ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3سرماخورده‌گی یک عفونتِ ویروسیِ مسری است که راه‌‎های تنفسیِ فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه‌های هوایی می‌شود. ابتلا به سرماخورده‌گی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خسته‌گی می‌توانند شرایط را برای فعالیت ویروسِ سرماخورده‌گی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند.
سرماخورده‌گی‌ها معمولاً ناگهانی شروع می‌شوند. آب‌ریزش در ابتدا شفاف بوده و ممکن است شدت یافته و زردرنگ گردد. گرفته‌گی بینی، سرفه، گلودرد، بی‌حالی، خسته‌گی، بی‌تابی، بی‌اشتهایی، گاهی ریزش اشک و التهاب از علایم عمدۀ آن است.

عوامل موثر در بروز سرماخورده‌گی
ویروس‌های سرماخورده‌گی پس از ورود به بدن در مخاط دستگاه‌های تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحاتِ دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. بنابراین:
ـ دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه در محل‌های عمومی باعث انتقال آن می‌شود.
ـ رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارنده‌گی و رطوبت بیشتر است.
ـ از دیگر علل افزایش بروز سرماخورده‌گی در فصل سرما، حضور در مکان‌های شلوغ همچون وسایل نقلیۀ عمومی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویۀ مناسب است.
ـ تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عمل‌کرد سیستم ایمنی است. بنابراین سوءتغذیه در بروز بیماری‌های عفونی نقش مهمی را ایفا می‌کند. ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی و ریوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت می‌کند.
سرماخورده‌گی بیماری‌یی است که اگرچه مرگ‌ومیر به دنبال ندارد، ولی بروز آن باعث مشکلات زیادی برای افراد می‌شود و باعث غیبت از کار می‌گردد. از طرفی با انجام اقداماتی به‌راحتی قابل پیش‌گیری است، بنابراین در مبارزه با سرماخورده‌گی، پیش‌گیری باید هدف اصلی باشد. برای پیش‌گیری باید اقدامات زیر را انجام داد:

۱ـ دست‌های خود را بشویید:
بیشتر ویروس‌های سرماخورده‌گی از طریق تماس مستقیم منتشر می‌شوند. کسی که سرما خورده است، به داخل دست‌های خود عطسه کرده و سپس اشیایی مثل تلیفون، صفحه کلید کمپیوتر یا پیاله را لمس می‌کند.
میکروب‌ها می‌توانند برای ساعت‌ها و در بعضی موارد هفته‌ها زنده باقی مانده و سپس به فرد بعدی که آن اشیا را لمس می‌کند، منتقل شود. بنابراین باید دست‌های خود را مکرراً بشویید. در صورتی که امکان شستن دست‌تان را ندارید، دست‌های خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید. این کار باعث جدا شدن اکثر ویروس‌های سرماخورده‌گی از پوست می‌شود.
منبع:
www.seemorgh.com/health

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.