اعتراض‎‏ شهروندان بر افزایش قیمت برق

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 2 حوت 1393 - ۰۱ حوت ۱۳۹۳

شماری از شهروندان کابل، با ابراز نارضایتی از بلندرفتن صرفیۀ برق می‌گویند که ما نان خوردن ندارنیم؛ اما شرکت برشنا صرفیۀ برق را بلند برده است.
این شهروندان می‌گویند که اگر دولت در این زمینه توجه نکند، آنان از برق استفاده نخواهند کرد.
عزیزالله یکی از شهروندان کابل با ابراز نا رضایتی از بلندرفتن قیمت برق می‌گوید که با تشکیل دولت وحدت ملی امیدوار بودیم که mnandegar-3زنده‌گی‌مان خوب می‌شود؛ اما با گذشت هر روز وضع ما بدتر شده می‌رود.
محمد شریف شهروند دیگر کابل نیز با نگرانی از افزایش قیمت صرفیه برق می‌گوید:»رهبران دولت وعده داده بودند که در دسترخوان‌تان تغییر می‌آوریم و اقتصاد‌تان را بهتر می‌سازیم؛ اما خلاف این وعده‌ها عمل کردند.»
او می‌گوید، اگر قیمت برق ارزان نشود، از برق استفاده نخواهد کرد.
غلام سرور که در سرای شمالی بولانی می‌فروشد تا خواست‌های خانوادۀ هفت نفره‌اش را تأمین مند نیز از بلند رفتن صرفیه برق شاکی است.
او می‌گوید: «یک‌سال منتظر ماندیم تا دولتِ نو بیایه و زنده‌گی ما جور شوه؛ اما از وقتی این دولت آمده هر روز وضعیت اقتصادی مردم خراب می‌شود.»
این شهروند می‌گوید: ما نان خوردن نداریم؛ اما دولت پول برق را بالای ما بلند می‌برد.
هم‌چنان، شماری آگاهان می‌گویند که بلندرفتن قیمت‌ برق زیان‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل با بیان این‌که افغانستان زمینه‌های خوبی برای تولید انرژی برق دارد، می‌گوید:»در تمام کشورها تلاش می‌شود که این خدمات به تمامی شهروندان به گونۀ یکسان رسانیده شود؛ در افغانستان چون برق خریداری می‌شود مسوولان چاره‌یی ندارند جدایی از این که بالای شهروندان افزودی بیاورند و قرارداد خود را تکمیل کنند.»
استاد سیحون می‌افزاید: دولت افغانستان از ابزارهای دست داشتۀ خود که گمرکات و تعرفه‌ها است، استفاده می‌کند و همواره افزودی می‌آورد.
به باور این استاد دانشگاه، در کشوری مانند افغانستان که سطح اقتصادی مردم پایین است به این معنا است که دولت هر قدر که در این تعرفه‌ها افزودی بیاورد سطح درآمد مردم کاهش می‌یابد و نا رضایتی مردم بیشتر می‌شود.
آقای سیحون هم‌چنان می‌گوید که بلندبردن قیمت برق، عدم پرداخت، بازار سیاه و سوء استفاده از برق را در میان شهروندان بیشتر می‌سازد که برای اقتصاد قانون‌مند زیان‌بار است.
این استاد دانشگاه با انتقاد از کارکردهای شرکت برشنا می‌گوید: این شرکت ابزارهای درست برای مدیریت برق ندارند و نمی‌توانند خدمات معیاری را عرضه کنند.
آقای سیحون تأکید می‌کند که این برخورد شرکت برشنا سبب می‌شود تا مردم از برق استفاده نکنند و زیان‌های مالی به این شرکت وارد شود.
مسوولان در شرکت برشنا می‌گویند که آنان به خاطر تکمیل کردن پول‌های قرار دادی خود در صرفیه‌های برق افزودی آورده اند.
وحیدالله توحیدی رییس ارتباط عامۀ شرکت برشنا می‌گوید: کشورهایی که در زمینه برق با افغانستان قرار دارند در قیمت‌های خود افزودی آورده اند و ما در بخش‌بندی‌هایی که داریم قیمت برق را بلند برده ایم.
آقای توحیدی هم‌چنان می‌گوید: با توجه به قرار دادهایی که همین کشورها با کشورهای دیگر دارند بازهم به افغانستان برق را ارزان می‌فروشند.
آقای توحیدی می‌افزاید: به خاطر این که پول قرار داد خود را با کشورها تکمیل کنیم، ناگزیر اندکی هزینه را بلند بردیم که از ۵۰پول الی یک افغانی را در بخش بندی‌های خود افزود آورده ایم.
رییس ارتباط عامۀ ریاست برشنا همچنان گفت که چانه زنی‌های این شرکت ادامه دارد و هر زمانی که کشورها تاجکستان، ایران و ازبکستان قیمت را ارزان ساختند ما هم تعرفه‌ها را پایین می‌آوریم.
دولت افغانستان از چند سال بدین‌سو برق مورد نیاز شهروندان را از تاجکستان، ایران و ازبکستان تأمین می‌کند که علاوه بر این در شماری از ولایات با استفاده از دیزل جنراتورها برق برای مردم رسانده می‌شود.
در جریان سال‌های گذشته و با توجه به کم کاری‌ها دولت مردان در این زمینه، هنوزهم شماری از مناطق پایتخت و ولایات از نور برق بی بهره اند.
هم‌چنان، در جریان هفتۀ گذشته، ده‌ها تن از باشنده گان هرات در پی بلند رفتن پول صرفیه برق در این ولایت در مقابل ساختمان ریاست برق این ولایت دست به اعتراض زده و خواهان پایین آوردن قیمت صرفیه برق از سوی مسولان دولت وحدت ملی شدند.
این اعتراض کننده‌گان گفته اند، افزایش قیمت صرفیه برق از مشکل‌های دیگری‌ست که در کنار پدیده‌های چون ترور، اختطاف وبد امنی دامن‌گیرآنها شده است.
معترضان هم‌چنان گفته اند درصورتی‌که به مشکل آنها توجه نشود، دیگر حاضر به استفاده از انرژی برق در خانه‌های شان نخواهند بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.