موضع خنثای حکومت در روند صلح چرا حکومت و شورای صلح در مذاکرات نقش ندارند؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۱ دلو ۱۳۹۷

حکومت افغانستان و شورای عالی صلح در گفت‌وگوهای صلح هیچ نقشی ندارند و روند صلح تحت مدیریت قدرت‌های بیرونی قرار گرفته است.
برخی آگاهان سیاسی، با اشاره به این موضوع، می‌گویند که دولت افغانستان منزوی شده است و فاقد یک اجماع سیاسی داخلی در روند صلح است.
آنان می‌گویند که تلاش‌های حکومت افغانستان برای فرستادن نماینده برای دیدار با طالبان در قطر ناکام ماند و طالبان حتا سلام نماینده‌گان حکومت را پاسخ ندادند.
mandegarشورای عالی صلح اما می‌گوید که نشست‌های اخیر غیررسمی بود و این شورا دعوت نشده بود.
عبدالشکور اخلاقی، آگاه مسایل سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: آرزوی همه برقراری صلح است، اما ضعف و بی‌ظرفیتی حکومت سبب شده تا این روند در هالۀ از ابهام قرار گیرد.
آقای اخلاقی با اشاره به نشست‌های اخیر در بارۀ صلح کشور، افزود که نهادها و افراد مختلف ابتکارات را برای برقراری صلح افغانستان انجام می‌دهند، اما موضع حکومت افغانستان در این مورد «خنثا» و «مخالفت‌آمیز» است که باعث پیچیده‌گی روند صلح شده است.
او همچنان می‌گوید که نبود یک اجماع سیاسی، سبب حذف نقش حکومت در روند گفت‌گوهای صلح شده است.
آقای اخلاقی، حکومت را فاقد یک برنامۀ جامع و اجماع داخلی در روند صلح دانسته و خاطرنشان می‌کند: مدیریت صلح کشور را نیروهای بیرونی در دست گرفته‌اند و حکومت افغانستان و عناصر داخلی در این روند نقشی ندارند.
این آگاه سیاسی، حکومت و شورای عالی را در روند مذاکرات صلح منزوی شده می‌داند و می‌گوید: در اتفاقات اخیر و گفت‌وگو با طالبان نه حکومت و نه شورای عالی صلح نقشی نداشتند.
او می‌گوید که حتا تلاش‌های حکومت افغانستان برای دیدار در کشور قطر با طالبان موفق نبود و حتا طالبان پاسخ سلام نماینده‌گان کابل را ندادند.
آقای اخلاقی، دولت و جریان‌های سیاسی را به پراکنده‌گی متهم می‌کند، اما می‌گوید: تازمانی که دولت افغانستان با مخالفان سیاسی‌اش در مورد گفت‌وگوهای صلح به یک اجماع سیاسی نرسد، زمینۀ دست‌درازی کشورهای بیرونی در این روند فراهم می‌شود.
او گفت: حفظ وضعیت کنونی توسط حکومت و نبود اجماع سیاسی در مورد صلح، زمینه را برای قدرت نمایی کشورهای منطقه و جهان در این مورد فراهم کرده است.
در این میان، مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که در نشست‌های اخیر که در رابطه به صلح صورت گرفته، دعوت نشده است.
اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نشست مسکو یک نشست غیررسمی بود که به میانجی‌گری دولت روسیه برای مذاکره میان برخی از اعضای گروه طالبان و شماری از هموطنان برقرار شده بود.
آقای زایری می‌گوید که برقراری صلح آرزوی همۀ شهروندان افغانستان است و همه حق دارند تا در این مورد تلاش کنند، اما شورای عالی صلح نشانی رسمی و مستقل برای مذاکرات صلح است.
معاون سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید که در نشست‌های اخیر این نهاد دعوت نشده بود، اما در صورتی که نتیجۀ این نشست‌ها منجر به صلح شود، مورد تأیید شورای عالی صلح و مردم افغانستان است.
این در حالی است که اخیراً مسکو میزبان نشست از سران سیاسی افغانستان و نماینده‌گان طالبان بود، گفته می‌شود که در این نشست روی برخی ماده‌های پیشنهادی موافقت صورت گرفته است. اما حکومت افغانستان این نشست را بی‌نتیجۀ می‌داند. محمداشرف غنی، هفتۀ گذشته گفت: اگر گفت‌وگویی صورت می‌گیرد، باید با دولت افغانستان صورت گیرد.
پیش از این، زلمی خلیل‌زاد که دیدارهای مختلفی با گروه طالبان، در کشورهای مختلف غربی دیدار کرده‌است و آخرین دیدارش در دوحه با نماینده‌گان این گروه شش روز ادامه یافت. پس از آن آقای خلیل‌زاد، گفت که روی یک چارچوبی در مورد صلح توافق کرده‌اند. اما طالبان ادعا می‌کنند که روی تقویم خروج نیروهای امریکایی به توافق رسیده‌اند، اما خلیل‌زاد، این ادعا را رد کرده است. همچنان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در سخنرانی خود در کنگرۀ این کشور با اشاره به گفت‌وگوهای صلحِ افغانستان گفت: هنگامی‌ که این گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد، می‌توانیم نیروهای خود در افغانستان را کاهش داده و بر مبارزه با تروریسم تمرکز کنیم.
ترامپ می‌گوید که کشورهای بزرگ، جنگ‌های بی‌پایان نمی‌کنند و او نمی‌داند که روند گفت‌وگوهای صلح به نتیجه خواهد رسید یا نه؛ اما زمان آن فرارسیده است که امریکا پس از نزدیک به دو دهه جنگ در افغانستان، برای صلح در این کشور تلاش کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.