سه روز ماتم ملی اعلام شد /نزدیک به ۲۰۰ تن در پنجشیر جان باختند «از ترس برف کوچ، به کوه رفته نمی‎توانیم و قریه را آب گرفته، حیرانیم چه کنیم.»

گزارشگر:هارون مجیدی/ 9 حوت 1393 - ۰۸ حوت ۱۳۹۳

در نتیجۀ برف‎کوچ‎ و توفان‌های بی‌پیشینه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در مناطق مرکزی کشور، از جمله در ولایت پنجشیر، دست‎کم ۲۵۰ تن جان باخته‎ و ده‎ها خانه نیز ویران شده است.
پس از حوادث بی‎سابقۀ طبیعی، رییس‎جمهوری نشست فوق‎العادۀ کابینه را ناوقت روز گذشته برگزار کرد.
در این نشست، به دلیل حوادث مرگ بار در سراسر کشور، سه روز ماتم ملی اعلام شد.
mnandegar-3بر اثر سرازیر شدن برف کوچ، تنها در ولایت پنجشیر، نزدیک به ۲۰۰ تن جان باخته و ده‎ها تن دیگر زخم برداشته‌اند.
بر اثر این برفکوچ‌ها، ده‌ها منزل مسکونی، مسجد و مکتب نیز در این ولایت زیر برف شده است. بربنیاد تازه‎ترین گزارش‎ها از ولسوالی پریان، برفکوچ دریای پنجشیر را مسدود کرده و آب به شماری از خانه‎ها سرازیر شده است. باشنده‎گان محل دیشب به روزنامۀ ماندگار گفته‎اند که در روستای کوجان ولسوالی پریان، یکی از بندهای برفکوچ شکسته شده و آب ذخیره شده به شماری از خانه‎ها سرازیر شده است. مردم خانه‎های شان را ترک کرده و بر بلندی‌های محل پناه برده اند.
اختر محمد، یکی از باشنده‎گان این ولسوالی، گفت: «ما از ترس برف کوچ، به کوه رفته نمی‎توانیم و قریه را آب گرفته، حیرانیم چه کنیم.»
مسوول همآهنگی کمک‌ها به آسیب دیده‌گان پنجشیر می‌گوید که تا اکنون ۱۸۸ تن از زیر آوار کشیده‎ شده‌اند و هنوز عملیات نجات در مناطق دشوارگذر جریان دارد.
بر بنیاد ارقامی که مسوول همآهنگی کمک‌ها به آسیب‌دیده‌گان پنجشیر ارایه می‌کند، تنها در ولسوالی پریان بیشتر از ۱۴۸ نفر از اثر این برفکوچ‌ها جان باخته‌اند.
به گفته منابع، ضخامت این برف‌باری بیشتر از دو متر گفته شده و در سی سال گذشته در این ولایت بی‌پیشینه بوده است.
ویس برمک، مسوول همآهنگی کمک‌ها به آسیب‌دیده‌گان پنجشیر به روزنامۀ ماندگار گفت: بر بنیاد آخرین ارقام، دست‎کم ۱۸۸ تن جان باخته‌اند و چون تا هنوز هم عملیات نجات جریان دارد، احتمال می‌رود هر لحظه این آمار تفاوت کند.
آقای برمک گفت: «پنج تن در روستای ملسپه در ولسوالی بازارک، ۴ تا ۵ نفر در ولسوالی دره، ۳۰ تن در درۀ عبدالله خیل و رقم باقی‌مانده در دهکده‌های پریان جان باخته اند.»
آقای برمک می‌افزاید: تا هنوز هم ما به بسیاری از نقاط دسترسی نداریم و از طریق هوا بررسی‌یی را که انجام دادیم، نشان می‌دهد مترها برف در ولسوالی پریان و دره‌های جانبی آن وجود دارد.
آقای برمک می‌گوید که آنان از طریق چرخبال‌ها مواد غذایی، کمپل و لوازم خانه را به این مناطق فرستاده اند.
مسوول همآهنگی کمک به آسیب دیده‌گان پنجشیر همچنان گفت: «پاکسازی جادۀ عمومی پنجشیر تا منطقۀ بامبردار انجام شده؛ چون کوتل بسیار صعب‌العبور است شاید تا دو یا سه روز دیگر هم پاک‌کاری سرک ادامه یابد.»
آقای برمک گفت که آنان با استفاده از چهار چرخبال ارتش زخمیان این حادثه را به شفاخانۀ ایمرجنسی پنجشیر انتقال داده اند.
او افزود: ارتش ملی و پولیس ملی در صورت نیاز آمادۀ همکاری با نهادهای محلی برای رسیده‌گی به آسیب‌دیده‌گان هستند.
آقای برمک با بیان اینکه تا هنوز هیچ نهاد جهانی را برای کمک طلب نکرده اند، تصریح کرد: «در نشستی که در شورای امینت با نهادهای بین‌المللی داشتیم؛ فیصله شد که در چند موردی‌که برای برنامه‌ریزی‌های بعدی نیاز داریم تا این نهادها با ما کمک کنند.
برمک گفت: زمانی‌که برف با حجم زیاد میبارد احتمال سیلاب‌ها و خطرات دیگر نیز وجود دارد. بنابرین خواست ما از قوای آیساف و ایالات متحدۀ امریکا این بود تا با وسایل و امکانات پیشرفته‌یی‌که در اختیار دارند، از همین حالا در قسمت تحلیل و تجزیه مسایل اقلیمی و موارد دیگر کار کنند و معلومات را در اختیار ما قرار دهند تا استفاده از آن ما برنامه‌گذاری‌های بعدی خود را انجام دهیم.»
مسوول همآهنگی کمک به آسیب دیده‌گان پنجشیر همچنان گفت که عملیات آنان برای پاکسازی راه‌های ولسوالی‌ها تا چهار روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
در عین حال، حمیدالله بخشی رییس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت پنجشیر به روزنامۀ ماندگار گفت: بالاتر از دو هزار خانواده از اثر این برفکوچ در پنجشیر متضرر شده است.
آقای بخشی با بیان این‌که بیشتر از صد برفکوچ در پنجشیر اتفاق افتاده گفت که ضخامت این برفکوچ‌ها از بیست الی پنجاه متر میباشد.
رییس مبارزه با حوادث ولایت پنجشیر گفت که آنان برای کمک رساندن به خانواده‌های متضرر نیازمند کمک‌های غذایی و غیر غذایی هستند.
آقای بخشی همچنان می‌گوید در پریان، حصۀ اول و خینج برف بیشتر است و احتمال برفکوچ می‌رود و آنان آماده‌گی راه اندازی برفکوچ‌های مصنوعی را در این مناطق دارند.
همچنان، محمد سهراب ولسوال درۀ پنجشیر گفت: برفکوچ در منطقۀ عبدالله خیل تلفات زیادی را وارد کرده است.»
ولسوال دره به روزنامه ماندگار گفت: در عبدالله‌خیل ۳۲ تن جان باختند و ۷ تن دیگر زخمی شدند.
او گفت: در این منطقه تا حال دوبار چرخبال‌ها توانسته‌اند نشست کنند و راه را تا ولسوالی باز کرده‌ایم.
آقای سهراب گفت که مردم محل تا حال ۲۹ نفر از باشنده‌گان عبدالله خیل را به خاک سپرده‌اند و می‌کوشند تا افراد باقی مانده را نیز از زیر آوار برف بیرون بکشند.
ولسوال دره می‌گوید که آنان می‌کوشند تا با استفاده از چرخبال‌ها زخمی‌ ‌ها را انتقال دهند.
دیدار با آسیب دیده‌گان
شماری از مقام‎های حکومتی به شمول رییس جمهور و رییس اجرایی طی دو روز گذشته از ولایت پنجشیر دیدار کرده‎اند.
در محفلی‌که به مناسبت سفر رییس جمهوری در مرکز ولایت پنجشیر برگزار گردیده بود، عبدالرحمن کبیری سرپرست ولایت پنجشیر گزارش تلفات برفکوچ و کمک‌های صورت گرفته به این قربانیان را ارایه کرد.
بعد از آن، آقای غنی بعد از اتحاف دعا به روح جان‌باختگان این حادثه به زخمیان این رویداد آرزوی صحتمندی کرد.
رییس جمهور غنی در جمع مردم پنجشیر گفت که تمام مردم افغانستان در غم پنجشیر شریک هستند و این یک غم ملی است.
رییس‌جمهور غنی مبلغ بیست میلیون افغانی به آسیب‌دیده‌گان کمک کرده است.
رییس‌جمهور همچنان گفت که امسال در بسیاری از ولایات افغانستان حوادث طبیعی رخ داده است که دولت خسارات آن را بررسی می‌کند و با همکاری مردم افغانستان و نهادهای جهانی و بر بنیاد برنامۀ منسجم اقدامات لازم خواهد کرد.
آقای غنی گفت که دولت به خاطر رسیده‌گی به حوادث طبیعی روی یک برنامۀ بنیادی کار می‌کند تا در هنگام به میان آمدن چنین حوادث، اقدامات عاجل صورت گرفته و از خسارات بیشتر جلوگیری شود.
آقای غنی در دیدار از ساحات آسیب‌دیده به باشنده‌گان پنجشیر وعده سپرد که او چند چرخ‌بال دیگر را نیز به خاطر سرعت بخشیدن کمک به آسیب دیده‌گان توظیف کرده است.
آقای غنی گفت که برای بازسازی اماکن تخریب شده، اقدامات موثر و به موقع را انجام خواهیم داد و همچنان وعده داد که هر آنچه که در توان دولت وحدت ملی است، برای رسانیدن خدمات به مردم پنجشیر دریغ نخواهند کرد.
پیش از این نیز به روز پنج‌شنبه، داکتر عبدالله عبدالله به خاطر مدیریت نجات و کمک رسانی به آسیب دیده‌گان به پنجشیر رفته بود.
نجات زخمی‌ها، بیرون آوردن شهدا از زیر برف و آوار، رسانیدن گروه‌های امداد و نجات به مناطق مورد ضرورت، رسانیدن دوا و غذا به مناطق مختلف و بازگشایی راه‌ها به عنوان اولویت کاری برای آسیب دیده‌گان عنوان شده است.
شماری از نهادهای خیریه و شخصیت‎های سیاسی، برای کمک به قربانیان و خانواده‎های آسیب‎دیده ابراز آماده‎گی کرده اند.
از جمله، بنیاد شهید مسعود قهرمان ملی کشور از فرستادن کمک‎های لازم به ولسوالی‎‏های پنجشیر خبر داده است.
برف کوچ‌های دیگر
در جریان روزهای گذشته، ولایات بدخشان، پروان، کاپیسا، تخار، بامیان، ننگرهار، بغلان، نورستان و لغمان نیز شاهد برفکوچ و ریزش برف‌های شدید بوده اند که تلفاتی را نیز به جا گذاشته است.
بدخشان
بر اثر سرازیر شدن برف کوچ در ولسوالی میامی ولایت بدخشان ۲۱ تن کشته شدند.
احمدنوید فروتن سخنگوی والی بدخشان به رسانه‌ها گفته که این حادثه در قریه «پنج شیو» ولسوالی میامی نیمه به وقوع پیوسته است.
به گفتۀ سخنگوی والی بدخشان، شمار دیگری نیز زیر برفکوچ گیر مانده اند که تعداد دقیق آنان معلوم نیست.
سخنگوی والی بدخشان اظهار داشت که تیم‌های کمکی کمیتۀ ضد حوادث و ارگان های دولتی به ساحه اعزام شده اند.
پروان
شاه ولی شاهد، معاون ولایت پروان دربارۀ برف‌باری‌ها در این ولایت به رسانه‌ها گفت که در اثر برفکوچ و تخریب منازل مسکونی، ۱۳ تن در این ولایت جان باختند و چهار تن دیگر زخمی شدند.
آقای شاهد افزود که راه‌های عمومی به روی ترافیک باز اند؛ اما بیشتر راه‌های فرعی ولسوالی‌ها به مرکز، مسدود اند.
بغلان
نصیر کهزاد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی بغلان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از کشته‌شدن ۴ تن خبر داد. او گفت که به دلیل بارش سنگین برف در ولسوالی اندرآب، سقف چندین خانه فروریخته و باعث کشتن این افراد شده است.
کهزاد افزود که راه ۱۲ ولسوالی بغلان با مرکز بسته است. رییس مبارزه با حوادث طبیعی بغلان گفت که ۵۰ خانه و بیش از ۵۰۰ حیوان نیز در اثر رویدادهای طبیعی در این ولایت از بین رفته‌اند.
نورستان
سرپرست ولایت نورستان نیز از کشته شدن ۱۱ تن و تخریب شدن ده‌ها خانه در اثر ریزش برف و باران‌های اخیر در این ولایت خبر داد. مسوولان ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی نورستان گفتند که در این ولایت به شمول تلفات انسانی، ده‌ها خانه و ده‌ها جریب زمین زراعتی و باغ نیز تخریب شدهاند.
ننگرهار
احمدضیا عبدالزی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار گفته است که سرازیرشدن سیلابهای شدید در اثر ریزش برف و باران، در اکثر ولسوالی‌های این ولایت، زیان‌های جانی و مالی به جا گذاشته است.
به گفتۀ عبدالزی، تنها در ولسوالی زنگویی، چهار کودک یک خانواده گم شده که تا حال جسد یک تن آنان دریافت شده و از بقیه خبری در دست نیست.
لغمان
در این ولایت در اثر ریزش برف و باران، چهارتن کشته، ده‌ها خانه ویران و هزاران جریب زمین زراعتی تخریب شده اند.
برفکوچ در پنجشیر واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت که شمار زیادی از چهره‌های سیاسی، فعالین مدنی و مردم عام ضمن ابراز تسلیت خواهان کمک‌های انسان دوستانه شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.