والی کندز: اگر بی‌توجهی به کندز ادامه یابد استعفا می‌دهم

- ۲۴ عقرب ۱۳۹۱

محمد انور جگدلک، والی کندز می‌گوید در صورتی که بی‌توجهی‌ها به کندز ادامه پیدا کند، وی حاضر است از وظیفه‌اش کنار برود.
او در دیدار با داکتر احمد مشاهد رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و عبدالخالق فراهی رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی و در حضور شماری از متنفذان ولایت کندز، با برشمردن بی‌توجهی‌های حکومت مرکزی به ولایت کندز، گفت که در صورتی که این بی‌توجهی‌ها ادامه پیدا کند، وی حاضر است از وظیفه‌اش کنار برود.
وی گفت: «در نزدیکی عید رمضان، ۳۶ نفر از روزه‌داران بی‌گناه در ولسوالی دشت‌ارچی ولایت کندز در حالی هدف حملۀ انتحاری قرار گرفتند که یا بولانی می‌فروختند و یا هم برای خرید خرما به شهر آمده بودند. در آن حادثه، ما ۳۶ شهید و زخمی داشتیم، در نزدیکی عید قربان، نزدیک به شصت نفر در چوک کندز در یک حملۀ انتحاری شهید و زخمی شدند، در راه‌پیمایی‌هایی که در کندز صورت گرفت، ما چندین نفر کشته و زخمی داشتیم، در حالی رییس‌جمهور با قربانیان شماری از ولایت‌ها در این‌گونه رویدادها دیدار می‌کند به آنان تحایف داد و مورد اکرام‌شان قرار می‌دهد که قربانیان ولایت کندز از تکریم رسمی دولتی بی‌بهره هستند.»
آقای جگدلک گفت: ««ما قربانیان را خودمان و از داشته‌های خود، مورد تکریم و نوازش قرار می‌دهیم و به آنان نیز، هیچ‌گاهی نیز نگفته‌ایم که این تکریم و نوازش از جانب ماست، بلکه گفته‌ایم، از سوی رییس‌جمهور است.»
او افزود ما با آن که فهرست‌های قربانیان را به مرکز فرستادیم، ولی هیچ‌گونه توجهی به آن نشده است و در صورتی که این بی‌توجهی ادامه پیدا کند، حاضر است از سمتش کنار برود.
بستگان قربانیان حادثه‌های خون‌بار در کندز نیز ضمن این‌که از کمک‌های والی کندز یاد می کنند، از بی‌توجهی حکومت مرکزی در راه به دست‌آوردن اکرامیه‌های‌شان شکایت دارند.
محمد ولی، یکی از پدرانی که در رویداد خونبار یک و نیم سال پیش در ورزشگاه کندز پسرش را از دست داده است، می‌گوید که از یک سال به این‌سو، نامش را در فهرست وارثان قربانیان به مرکز فرستاده است، ولی تا هنوز هیچ کمکی دست‌گیرش نشده است.
نماینده‌گان شورای ولایتی، نهادهای مدنی و متنفذانی که در این نشست حضور داشتند، همگان حرف‌های والی کندز را تأیید کردند.
عبدالقدیر حسین‌خیل، نمایندۀ شورای ولایتی در این مورد گفت که باید توجه به ولایت کندز بیش‌تر شود.
حسین‌خیل گفت: «این که والی کندز می‌گوید در صورت بی‌توجهی به ولایت کندز، از وظیفه‌اش کنار می‌رود، نشان می‌دهد که به قدر کافی، سران مرکزی به این ولایت بی‌توجه هستند‌ و حکومت‌داری ایشان خوب است.»
عبدالخالق فراهی، رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، ضمن پذیرفتن انتقاد والی کندز، گفت که فرایند تکریم قربانیان رویدادهای خونبار، شامل تهیه و ترتیب فهرست‌های دقیق و مستند است و پس از این به قربانیان کندز نیز توجه خواهد شد.
پیش از این نیز، والی کندز از این که این ولایت را – در حالی که هم‌مرز با تاجیکستان است- و وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در شمار ولایت‌های سرحدی به شمارش نمی‌آورد، انتقادهایی را ابراز کرده بود و خواهان امتیاز سرحدی‌بودن این ولایت شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.