تعویق انتخابات؛ پیش شرط مذاکرات طالبان با ‌امریکا

گزارشگر:چهارشنبه 17 اسد 1397 - ۱۶ اسد ۱۳۹۷

شروع مذاکرات میان ‌امریکا و طالبان در قطر، به جای ایجاد خوش‌بینی، به نگرانی و تشویش مردم افزوده است. تشویش و نگرانی مردم و جریان‌های سیاسی کشور، ناشی از دادن امتیاز به طالبان و احتمال انجام معامله میان ‌امریکا و این گروه می‌باشد.
کارشناسان و آگاهان امورسیاسی کشور روند گفت‌وگوهای صلح میان ‌امریکا و طالبان و آن‌چه که در پشت پردۀ این مذاکرات می‌گذرد را، پیچیده، مشکوک و خطرناک می‌دانند. نگرانی و حساسیت مردم نسبت به روند گفت‌وگوهای صلح، هنگامی افزایش یافت که مذاکرات ‌امریکا و طالبان mandegar-3درغیبت حکومت افغانستان انجام شد.
احمد سعیدی، کارشناس امورسیاسی در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار، نگرانی‌های مردم را به‌جا و آگاهی داشتن از تحولات مربوط به سرنوشت جامعه را حق مسلم و قانونی شهروندان عنوان کرد. او حکومت افغانستان را فاقد نقش در این مذاکرات دانسته و تصریح کرد: «تا کنون سه دورِ مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان در قطر صورت گرفته است و طالبان شرایط و خواست‌های مشخصی را با دیپلومات‌های ‌امریکایی مطرح کرده اند.»
این کارشناس امورسیاسی از راز مذاکرات میان ‌امریکا و طالبان پرده برداشه و سایر شرایط مطرح‌شده از سوی طالبان را نیز این‌گونه بیان کرد: «تعویق انتخابات، سال ۱۳۹۷ خورشیدی، یکی از شرط‌های طالبان در گفت‌وگوهای صلح با ‌امریکاست. خارج ساختن آن‌ها از لیست سیاه، واگذاری بیشتر از ۱۰ ولایت به این گروه از خواست‌‌های طالبان است که تاکنون در مذاکرات مطرح و روی آن بحث صورت گرفته است.»
آقای سعیدی اضافه کرد: «طالبان چند شرط را به عنوان شرایط تسهیل‌کنندۀ مذاکرات صلح با ‌امریکایی‌ها در دوحه در میان گذاشته اند که یکی از آن‌ها محدودکردن رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تصویری در افغانستان است.»
او تاکید کرد که آزادی رسانه‌ها، یکی از دست‌آورد‌های مهم ۱۷ سال گذشتۀ ما محسوب می‌شود و این خیلی نگرانی بزرگی را برای مردم خلق خواهد کرد که متاسفانه به نظرمی‌رسد، این شرط از سوی ایالات متحده نیز پذیرفته شده است.
آقای سعیدی دیدگاه مقامات ‌امریکایی را در مورد خواست‌های طالبان مثبت ارزیابی کرده و گفت: به نظرمی‌رسد که دیدگاه جانب ‌امریکایی نسبت به این خواست‌ها و شرایط تا حال مثبت بوده و تا جای که ما اطلاع داریم، خیلی از خواست‌های طالبان از سوی دیپلومات‌های ‌امریکا هم رد نشده است.
آقای سعیدی با تا کید برضرورت حفظ دست‌آوردهای ۱۷ سال گذشته و این‌که جامعۀ جهانی هدفش از حضور در افغانستان مبارزه با تروریزیم، محو کشت و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، حمایت از حقوق بشر و تقویه نهاد‌های جامعه مدنی، ایجاد نظام دموکراتیک، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، دولت‌-ملت‌سازی بوده، گفت: نباید چنین ارزش‌هایی از سوی ‌امریکایی‌ها نادیده گرفته شود. اکنون مقامات ‌امریکایی برای شکست بن‌بست جنگ افغانستان، روی محدودکردن فعالیت رسانه‌های تصویری و به تعویق‌انداختن انتخابات، با طالبان بحث و مذاکره می‌کنند. این یعنی نابودکردن دست‌آورد‌های خود. جای تاسف است چیزهایی را که ساخته و پرداختۀ خودشان بوده، به دست خود نابود می‌کنند. این خلاف تمام تعهدات سپرده‌شده از سوی جامعۀ جهانی به مردم افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.