عشق در نگاه اول و تنفر در نگاه آخر

- ۱۷ حوت ۱۳۹۳

بخش نخست

محمود هندی‌پور
mnandegar-3وقتی از بسیاری از افرادی که ازدواج کرده‌اند، سوال می‌شود چه‌طور همسرشان را پیدا کرده‌اند، می‌گویند که در یک نگاه شریک زنده‌گی‌شان را یافته‌اند. شاید تعجب کنید ولی آن‌ها هر دو بر این باورند که حسی ناگهانی آن‌ها را به هم پیوند داده.
آیا ممکن است کسی را ملاقات کنید و در همان لحظه احساس کنید که او همسر ایده‌آل شماست و اشتباه هم نکرده باشید؟
واقعیت این است که زوج‌هایی وجود دارند که ۳۰ سال با هم زنده‌گی کرده‌اند و می‌گویند که در همان ملاقات اول، می‌دانستند که همسر ایده‌آل خود را یافته‌اند. آیا این همان «عشق در نگاه اول» نبوده است؟
ممکن است بشود چنین تلقی کرد که آن‌ها جاذبه‌یی قوی و ارتباطی روحی را تجربه کرده‌اند که سپس آن را به رابطه‌یی قوی و موفق بدل ساخته‌اند.

عشق چیست؟
تعاریف بسیار زیادی در دیدگاه‌ها و مکاتبِ مختلف نسبت به عشق وجود دارد. اگر بخواهیم تعریفی کلی داشته باشیم، بهتر است بگوییم: «عشق باور احساسی عمیق و لطیف است.» عشق یک احساس ژرف و غیرقابل توصیف است که فرد آن را در یک رابطۀ دوطرفه تجربه و آن را با دیگری تقسیم می‌کند. البته عشق نیرویی تمام‌نشدنی است که تنها در یک رابطۀ دونفره نمی‌گنجد. از این نیروی زیبا در هر جهتی می‌توان بهره برد؛ مانند عشق به خدا، عشق به هستی، عشق به خانواده، انسان‌ها، طبیعت و کاینات.

عشق در نگاه اول وجود ندارد
با تعاریفی که انجام شد، می‌توان نتیجه گرفت که عشق در یک نگاه شکل نمی‌گیرد ولی نگاه اول می‌تواند زمینه‌یی مهیا کند تا فرد عشق‌ورزی آغاز کند. در واقع آن‌چه در نگاه اول روی می‌دهد، احساس دل‌نشینِ بودن و حس خوشایندی‌ست که ما گاهی در همان لحظات نخستین دیدار با کسی از جنس مخالف تجربه می‌کنیم. در سال‌هایی که هیجان و احساس حرف اول را در وجودمان می‌زند و به تازه‌گی آگاهی از نیاز به جنس مخالف و حضور او را به شکلی دیگر در کنار خود احساس می‌کنیم، آماده‌گی بیشتری برای این نگاه و ایجاد حسی که آن را عشق می‌نامیم، داریم. نزدیک بودن امواج و انرژی افراد به یکدیگر نیز می‌تواند آن‌ها را در نگاه اول نسبت به هم متمایل کند. به این معنا که نزدیک بودن افکار و حالات، نوع انرژی وجودیِ افراد و شباهت به هم در این موارد می‌تواند زمینه‌یی ایجاد کند که در همان نگاه اول صدای قلب خود را به وضوح بشنوید!

در گام نخست جذب چه می‌شوید؟
البته مسایل انسانی مطلق نیستند. بوده‌اند و هستند کسانی که در نگاه اول به‌شدت به دل یکدیگر می‌نشینند و خوشایند یکدیگرند و در ادامه نیز بر اساس میزان نزدیکی روانی شخصیتی و میزان همسان بودن و البته وجود فاکتوری به نام رشدیافته‌گی در کنار یکدیگر می‌مانند و تجارب زیبایی برای یکدیگر رقم می‌زنند و جاودانه می‌شوند. جالب است بدانید نتیجۀ تحقیقی در ۳۳ فرهنگِ مختلف نشان از این داشت که افراد ابتدا جذب ظاهر طرف مقابل می‌شوند؛ یعنی در گام نخست این جاذبۀ ظاهری است که ما را فریفتۀ خود می‌کند به خصوص افرادی که آگاه هستند که چه فاکتورهای ظاهری برای‌شان حایز اهمیت است. با دیدن فردی که به آن فاکتورها نزدیک است، سریع احساس کشش و علاقه را در خود تجربه می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.