یک عضو مجلس: ارگ در حملات راکتی پاکستان دست دارد!

- ۱۰ میزان ۱۳۹۱

صالح‌محمد صالح نمایندۀ مردم کنر در مجلس: «تا جایی‌که من برداشت کرده ام، تمام این درامه‌ها از ریاست‌جمهوری (افغانستان) آغاز شده اند. من از ریاست‌جمهوری می‌خواهم تا به این درامه پایان دهد، اگر ما مطمین شویم که حکومت افغانستان در این مساله دست ندارد، ما مردم آمادۀ دفاع از سرحدات خود هستیم.»
مجلس نماینده‌گان خواهان موقف روشن وجدی رییس‌جمهور کرزی در خصوص حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی کشور شده است. اعضای این کجلس عملکرد ریاست‌جمهوری را نسبت به این مساله بسیار ضعیف می‌خوانند.
نماینده‌های مردم در جلسۀ عمومی روز دوشنبه، راکت پراگنی‌های پاکستان را نقض صریح حاکمیت ملی کشور دانسته و آن را تحمل ناپذیر خواندند. به باور برخی از اعضای مجلس حفظ تمامیت ارضی کشور از مکلفیت‌های اصلی رییس‌جمهور است که تا اکنون به آن عمل نکرده است.
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان پس از بحث‌های تند وکلا خواهان موقف روشن رییس‌جمهور کرزی در این زمینه شد.
او گفت: رییس صاحب جمهور منحیث فرد اول افغانستان به خاطری که از مسوولیت‌شان است تا کی ما هر روز کشته شویم و ساکت بمانیم؟ باید یک موقف روشن خود را در برابر تجاوز آشکار پاکستان رسماً داشته باشد که مردم افغانستان بیش از این سرگردان مایوس و ناامید از نظام نگردند.»
از بیشتر از یک سال به این طرف حملات راکتی پاکستان بر بخش‌های شرقی افغانستان به گونۀ دوامدار ادامه داشته اند. در نتیجۀ این حملات ده ها تن از باشنده‌های محل کشته و زخمی شده و نیز صدها خانواده از منازل‌شان بیجا شده اند.
پاکستان ادعا کرده است که مخالفان مسلح این کشور در سرحدات شرقی افغانستان پناه برده اند و این حملات راکتی به هدف سرکوبی آنان انجام می‌شوند. رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان در عین حال به کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس دستور داد تا هیاتی را برای بررسی این ادعای پاکستان به ولایت کنر بفرستند.
از سوی دیگر، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان افغانستان ادعا دارند که ریاست‌جمهوری کشور در عقب حملات راکتی پاکستان نیز دست دارد.
صالح محمد صالح نمایندۀ مردم کنر در مجلس گفت: «تا جایی‌که من برداشت کرده ام، تمام این درامه‌ها از ریاست‌جمهوری(افغانستان) آغاز شده اند. من از ریاست‌جمهوری می‌خواهم تا به این درامه پایان دهد، اگر ما مطمین شویم که حکومت افغانستان در این مساله دست ندارد، ما مردم آمادۀ دفاع از سرحدات خود هستیم.»
اما آقای صالح مشخص نساخت که حکومت افغانستان به چه دلیل در عقب حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی افغانستان قرار دارد. ریاست جمهوری افغانستان تا اکنون نسبت به این ادعاهای تازۀ نماینده‌های مردم تبصره نکرده است.
اما پیش از این رییس‌‌جمهور کرزی گفته است که هیچگاهی در برابر حملات راکتی پاکستان عمل باالمثل صورت نخواهد گرفت زیرا به باور وی در آن طرف سرحد نیز مردم بیگناه آسیب خواهند دید.
به تازه‌گی وزیر خارجۀ افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسالۀ حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی این کشور را مطرح کرد. در این نشست داکتر زلمی رسول هشدار داد که ادامۀ این حملات می‌تواند اثرات ناگوار بر روابط دو کشور بگذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.