هفتۀ پیش چهار زن در دایکندی خودکشی کردند

- ۱۷ جدی ۱۳۹۱

رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت دایکندی می‌گوید که آمار خودکشی زنان در این ولایت نسبت به سال گذشته ۵۰ فیصد افزایش یافته است که این آمار بسیار نگران‌کننده است.
محمد جواد دادگر به رادیوی آزادی گفته است: در سال جاری خورشیدی، ۳۱ مورد اقدام به خودکشی زنان در دفتر حقوق بشر ولایت دایکندی به ثبت رسیده است که از این میان ۶ مورد آن منجر به مرگ شده است.
به گفته آقای دادگر، تنها درهفته‌یی که گذشت، ۴ زن در مرکز این ولایت دست به خودکشی زدند که یک زن حدود سی ساله با خوردن مواد زهری جانش را از دست داد.
رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت دایکندی، دلایل خودکشی زنان را در این ولایت بیشتر خشونت‌های خانوادگی می‌داند.
وی می‌گوید: بد دادن دختران، ازدواج های اجباری، بد رفتاری با آنان، ممانعت از ازدواج، رسیدگی نکردن ارگان های عدلی و قضایی دایکندی به دوسیه های زنان، عرف و عنعنات خرافاتی و مصارف زیاد عروسی سبب افزایش خودکشی زنان در ولایت دایکندی شده است.
طاهره مرادی یک عضو شورای ولایتی دایکندی می‌گوید: آمار خودکشی در این ولایت بیشتر از آن است که توسط نهادهای مدافع حقوق بشر اعلان می‌گردد، زیرا این آمار زیادتر از مراکز ولسوالی‌ها ارایه شده ولی کسی از نقاط دور دست این ولایت خبر ندارد.
وی افزود: عمده ترین دلایل اقدام به خودکشی زنان در این ولایت، افزایش خشونت علیه زنان، فقر، بیکاری، عدم تطبیق قانون و مجازات نشدن عاملین خشونت علیه زنان می باشند.
اما قربان علی ارزگانی والی ولایت دایکندی خودکشی چهار زن در طول یک هفته را رد نموده گفت: در حدود دو ماه گذشته فقط یک زن در این ولایت دست به خودکشی زده است و این قضیه زیاد نگران کننده نیست.
ولایت دایکندی یکی از ولایت‌های فقیر، محروم و فراموش شده کشور است که به ندرت صدای دادخواهی از آن شنیده می‌شود و در چند سال اخیر این اولین بار است که از این ولایت چنین آمار بلند اقدام به خودکشی زنان ارایه می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.