یک نمایندۀ پیشین بدخشان: حکومت در گسترش فعالیت‎های طالبان در بدخشان نقش دارد

- ۱۷ حوت ۱۳۹۳

ناجیه نوری
مسوولان امنیتی بدخشان می‎گویند که حضور روز افزون طالبان در مناطقی از این ولایت، روال عادی زنده‌گی مردم را برهم زده است.
همچنان، یک نمایندۀ پیشین ولایت بدخشان می‎گوید که دولت در گُسترش حضور طالبان در این ولایت دست دارد.
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که از پنج روز بدین‌سو نبرد سنگین میان نیروهای امنیتی و طالبان خارجی، در ولسوالی‌ جرم ولایت بدخشان به شدت جریان دارد.
یکیmnandegar-3 از مقامات امنیتی بدخشان به روزنامه ماندگار گفت: طالبان از پنج روز بدین‎‏سو در حال نبرد با نیروهای امنیتی در ولسوالی جرم هستند و هم اکنون عملیات نیروهای امنیتی در این منطقه جریان دارد.
این مقام امنیتی بدخشان که نخواست نامش در این گزارش گرفته شود، گفت که طرف جنگ با نیروهای امنیتی در این ولسوالی، طالبان چچنی، تاجیکستانی، چینی، عرب و پاکستانی‌ هستند.
او گفت که در این درگیری‎ها به شمول چندتن از نیروهای امنیتی، شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‎اند و تلفات جدیی هم به طالبان وارد شده است.
این مقام امنیتی می‌گوید: حضور روز افزون شورشیان طالب در مناطقی از بدخشان، روال عادی زنده‌گی مردم را برهم زده است.
او با ابراز نگرانی از وضعیت مردم درولسوالی جرم گفت، مردم از این وضعیت بسیار نگران و خسته هستند، زیرا متضررین اصلی مردم عادی هستند و آنان خواهان کمک دولت برای آوردن امنیت به این ولسوالی هستند.
وی با آن‎‌که حضور گروه داعش در بدخشان را رد نمی‌کند؛ اما می‌گوید: هنوز طرف درگیر با نیروهای امنیتی پرچم طالبان را بلند نگهداشته اند و طالبان هستند که با نیروهای امنیتی درگیر جنگ اند.
او تاکید کرد، داعش در بدخشان حضور دارد و در تلاش بلندکردن پرچم خود است.
با این حال، سلطان محمد اورنگ نمایندۀ پیشین ولایت بدخشان در مجلس می‌گوید: حکومت خود سبب شده تا طالبان فعالیت‌های شان را در ولایت بدخشان گُسترش دهند.
او تاکید کرد: زمانی‌که مخالفین مسلح فعالیت‌های شان را در بدخشان آغاز کردند، حکومت برای آنان میدان داد تا گسترش پیدا کنند و نقاطی را تحت تسلط خود در بیاورند.
اورنگ گفت: اما اکنون که طالبان در اکثر ولسوالی‌های بدخشان حضور دارند و مصروف‌ فعالیت‌های خود هستند، با فیر چند مرمی یا راه‌اندازی چند عملیات غیرممکن است که حتا آنان را از مکان‌های امن‌شان بی‌جا کنند.
به گفتۀ وی، به دلیل اینکه بدخشان با چین، تاجیکستان و پاکستان مرز مشترک دارد، مخالفین مسلح موقعیت خود را در مناطق استراتیژیک این ولایت تثبیت کردند؛ بنابراین بیرون راندن آنان در چنین شرایطی بسیار دشوار است.
او با انتقاد ازحکومت به دلیل نگماشتن افراد کارکن و شایسته در پُست‌های مهم امنیتی بدخشان گفت: از یک سو افراد براساس شناخت قومی و سلیقه‌های شخصی، به پُست‌های مهم امنیتی گماشته می‌شوند و از جانب دیگر نبود یک برنامۀ کارا از سوی حکومت برای نابودی گروه طالبان، سبب شده تا دامنۀ ناامنی‌ها در بدخشان گسترش یابد.
گفته می‌شود که در شماری از ولسوالی‌های ولایت بدخشان از جمله کران – منجان نیز جنگ میان نیروهای مخالف مسلح و نیروهای امنیتی جریان دارد.
گفتنی است که با وجود انجام چندین عملیات نظامی، شورشیان طالبان با همکاران محلی خود ولسوالی استراتژیک کران- منجان را برای مدتی تصرف کردند و اکنون بر بخش‌هایی از ولسوالی وردوج نیز کنترل دارند.
بدخشان در شمال شرق افغانستان در دوران حکومت مجاهدین از مراکز ایتلاف گروهای ضد طالبان بود و تا دو سال پیش نیز یکی از ولایت‌های امن به حساب می‌آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.