گرامی‌داشت از چهاردهمین سالروز شهادت قهرمان ملی در دانشگاه استاد ربانی

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 23 سنبله 1394 - ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

از چهاردهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود روز یک شنبه در تالار دانشگاه تعلیم و تربیۀ شهید استاد ربانی گرامی‎داشت به عمل آمد.
دراین محفل که از سوی دانشجویان این دانشگاه ترتیب داده شده بود، ده‎هاتن از محصلان و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی حضور داشتند.
mnandegar-3محمد یونس قانونی معاون اول رییس‌جمهور اسبق در این همایش گفت: مسعود شهید در برابر ارتش سرخ و سیاه مبارزه کرد و اجازه نداد دشمنان افغانستان پیروز شوند.
به گفته وی، مسعود کسی بود که اصول علمی جنگ را می‌دانست و جنگ را در افغانستان علمی ساخت.
او افزود: روس‌ها می‌دانستند که شیوۀ جنگ مسعود خاص است. آنها ۱۱ تعرض را علیه پنجشیر انجام دادند که همه آن جنگ‌ها با شکست مواجه شد.
قانونی گفت: قهرمان ملی پس از خروج نیروهای شوروی سابق اساس اردوی ملی را در بطن مجاهدین در تالقان گذاشت که سبب شکست حکومت کمونیستی شد.
او می‌گوید: پاکستان تصمیم داشت بعد از پیروزی مجاهدین یک حکومت مزدور و دست نشانده در افغانستان شکل گیرد که این برنامه توسط آمرصاحب خنثی شد و همین مساله سبب جنگ‌های داخلی که توسط پاکستان سازمان‌دهی شده بود، گردید.
قانونی تاکید کرد: جنگ پس از پیروزی مجاهدین، جنگ تحمیل شده توسط حلقات خاص بود که عقدۀ شکست و یاس داشتند.
او گفت: مسعود در برابر رژیم طالبان اساس جبهه مقاومت را گذاشت و به این باور بود که اندیشه طالبانی با روحیه مردم ما سازگاری ندارد، پس دیر یا زود حتمی با شکست مواجه خواهد شد.
همچنان، احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور درحکومت‌داری خوب در این محل گرامی داشت گفت: پاسداری از ارزش‌های ملی و افتخارات ملی و یاددهانی از کارکردهای قهرمانان ملی، یکی از خصوصیات ملت‌های بیدار است.
او تاکید کرد: مسعود شهید خواهان ایجاد یک حکومت مردم سالار و عادلانه بود که همه گروه‌های اسلامی در آن حضور داشته و تمثیل کنندۀ خواست و آرمان مردم باشد.
مسعود افزود: قهرمان ملی خواستار حکومت مردم سالار و خواهان تغییرات عمیق در ساختارهای اجتماعی و سیاسی بود و به همین دلیل مردم او را یک شخصیت انقلابی می‌خواندند.
به گفته او: مسعود شهید هر گونه سلیقه قومی، مذهبی، زبانی و سمتی را برضد منافع ملی تلقی می‌کرد و آن را عامل بی‌ثباتی می‌دانست.
وی اضافه کرد: ما همه به عنوان پیروان مسعود به این باور هستیم که زمانی امنیت تامین می شود که مشارکت سیاسی از طریق نهادهای مردم سالار ایجاد و مشکلات از طریق این نهادها حل و فصل شود.
رحمت‌الله بیژن‌پور پژوهشگر و نویسنده در این همایش گفت: مکتب مسعود مقاومت، مشعل‌ مسعود انسانیت، هدف مسعود آزادی و خانه اش افغانستان بود.
او تاکید کرد: مسعود همواره از حقوق زن، انتخابات، دموکراسی و مردم سالاری سخن می‌گفت و جان خود را نیز پیشکش رسیدن به این اهداف کرد.
به گفته بیژن پور: مسعود سی سال از عمر خو د را در راه آزادی افغانستان مبارزه کرد و سد راه دشمنان افغانستان شد و اجازه نداد دشمنان افغانستان به اهداف شوم خود برساند.
با این حال، امان‌الله امین‌زی رییس دانشگاه تعلیم و تربیه شهید استاد ربانی در این همایش گفت: امروز که دانشگاه‌ها باز است و محصلان درس می‌‍خوانند و با مصونیت رفت و آمد می‌کنیم، همه از برکت شهدا است.
او گفت: در مسایل نظامی چندان آگاهی ندارم، اما از لحاظ سیاسی به این باور هستم که قهرمان ملی کسی بود که برای ایجاد وحدت ملی تلاش می‌کرد.
او افزود: مسعود برای آزادی افغانستان مبارزه می‌کرد و می‌دانست که این مبارزه به قیمت جانش تمام خواهد شد که همین طورهم شد.
به گفته امین‌زی: نباید هیچگاه این روزها را فراموش کرد، بل باید همیشه برای نسل‌های آینده و فرزندان خود یاددهانی کینم که قهرمانان چون شهید مسعود داشتیم که جان خود را برای آزادی افغانستان فدا کردند.
امین‌زی مسما کردن دانشگاه تعلیم و تربیه را به نام استاد ربانی یکی از افتخارات بزرگ دانسته افزود: من افتخار دیدار با استاد ربانی را داشتم، اما این آرزو در دل‌ام مانده که دیدار قهرمان ملی نصیب ام نشد.
عبدالناصرخوگیانی یکی از محصلان دانشگاه تعلیم و تربیه شهید استاد ربانی دراین همایش گفت: افغانستان در طول تاریخ با ریختن خون شهدای خود آزادی این سرزمین را حفظ کردند و قهرمان ملی یکی از الگوهای بی‌نذیرآن است.
او افزود: مسعود مرد تسخیر ناپذیر در برابر زورگویان بود و تاریخ نام او را با خط زرین ثبت خواهد کرد.
به گفته خوگیانی: آمر صاحب شهید نه تنها به عنوان یک مردم مبارز، بل به عنوان یک استاد سیاست درس مقاومت، وحدت و همبستگی را به ما می‌آموزد.
احمدشاه مسعود چهارده سال قبل از امروز در منطقه خواجه بهاءالدین ولایت شمالی تخار، با انفجار بمب کارگذاری‌شده در دوربین دو مرد عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، به شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.