۱۰ راه برای برجسته بودن در محل ‌کار

گزارشگر:28 ثور 1393 - ۲۷ ثور ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3برای خیلی از افراد، بزرگ‌ترین چالش در محل ‌کار این نیست که سعی کنند کارشان را خوب انجام دهند. اکثر ما در انجام کارمان توانا هستیم و اگر در یک یا دو نقطه ضعف‌‌هایی داشته باشیم، خیلی برای تغییر آن خودمان را به زحمت نمی‌اندازیم. برای اکثر ما بزرگ‌ترین چالش در محل ‌کار این است که شناخته شویم؛ یعنی کار خوبی که انجام داده‌ایم، توسط همکاران و مدیران‌مان دیده شود! برجسته بودن در محل‌کار مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به بالاتر رفتن شانس ترفیع رتبه، به‌دست آوردن کارها و پروژه‌های بهتر و احترامِ بیشتر اشاره کرد.
با این‌که شما را برای انجام مسوولیتی که به شما محول شده استخدام کرده‌اند، اما فقط انجام مسوولیت‌تان کافی نیست. شما استخدام شده‌اید که بخشی از شرکت و سازنده آن تیم باشید و هم‌چنین سازنده سود برای شرکت. اگر تا امروز نام و نشانی در محل ‌کار نداشتید، دیگر زمانش رسیده که اعتباری برای خودتان به‌‎هم بزنید. البته ساختن اعتبار منفی، زنده‌گی کاری‌تان را دچار مشکل می‌کند، اما اگر هیچ‌کس از بالادستان‌تان نداند شما کی هستید، تا آخر عمرتان متوسط خواهید ماند. این ۱۰ روش که در پی می‌آید، به شما کمک می‌کند خودتان را از همکاران‌تان متمایز کنید.

۱٫ بدون این‌که از شما خواسته شود، کاری انجام دهید.
اگر دوست دارید خیلی زود در چشم مدیرتان بدرخشید، باید شخصاً وارد عمل شوید. کارهای کوچکی مثل بارگذاری دوباره دستگاه کپی تا آماده کردن گزارش‌های طولانی و کامل برای رییس‌تان: مهم این است که خودتان برای انجام آن کار داوطلب شده باشید. در حالت ایده‌آل، مدیر یک شرکت باید مثل مربی یک تیم ورزشی باشد و زمینه را برای فعالیت بازیکنان خود آماده کند. اما در اکثر موارد، مدیر فقط یک کارفرما است: هر کاری که خودش محول نکند، انجام نمی‌شود، زیرا اکثر کارمندان فقط کاری را انجام می‌دهند که از آن‌ها خواسته شده است. اگر می‌توانید هدف منطقی یک کار را ببینید، حتماً انجامش دهید: اگر کار X و کار Y را انجام داده‌اید، پیش رفته و کار Z را هم انجام دهید. با این روش، این پیام را به رییس‌تان می‌رسانید که لازم نیست او برای شما نقطه‌ها را به‌هم وصل کند و خودتان توجه دارید و عمل مناسب را انجام می‌دهید.

۲٫ در جلسات کاری خاموش ننشینید.
شاید جلسات شرکت به نظرتان یک اتلاف وقت واقعی باشد، چون معمولاً کار زیادی در آن‌ها انجام نمی‌شود. اکثر افراد معمولاً در جلسات کاری ساکت نشسته و به دیوار روبه‌روی‌شان خیره می‌شوند یا با موبایل‌های‌شان بازی می‌کنند و عده کمی هم در جلسه فعالیت می‌کنند. با این‌که این وضعیت برای کارمندان متوسط بد نیست، اما سعی ما این نیست که متوسط باشیم.
پس حرف بزنید و در جلسه شرکتِ فعال داشته باشید. دقت کنید که وضعیت تعادل را رعایت کنید. نه باید این‌قدر ساکت باشید که حضورتان با تابلوی روی دیوار تفاوتی نداشته باشد و نه این‌که به نظر برسد عاشق صدای خودتان هستید، چون بی‌وقفه حرف می‌زنید و نوبت را به کسی نمی‌دهید. این‌که نظرات‌تان را به گوش بقیه برسانید، یکی از اسرار برجسته شدن در محل ‌کار است. از مخالفت کردن با دیگران، حتا رییس‌تان، واهمه نداشته باشید ـ تا زمانی که این مخالفت به طریقی محترمانه و سازنده ابراز شود، دلیلی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

۳٫ سازمانی همه‌چیزتمام ایجاد کنید.
سازمانی همه‌چیزتمام ایجاد کنید که برای‌تان اعتبار بیاورد. یک پروژه تک‌نفره می‌تواند اعتبارتان را بالا ببرد؛ اما اعتباری که برای قابل ‌اعتماد و اطمینان بودن به دست بیاورید، سخت‌تر است. این‌که به فردی در اداره تبدیل شوید که همه وقتی سوال دارند پیش‌تان بیایند، زمان می‌برد؛ اما کارهایی هست که می‌توانید برای سریع‌تر کردنِ ایجاد این اعتبار انجام دهید. این‌که تقویمی را در اتاق‌تان نصب کنید، اقدام خوبی است. یک کار دیگر می‌تواند این باشد که درخواست‌های‌تان را یادداشت کتید. همیشه کاغد و قلم همراه داشته باشید و یا آن را در بخش یادداشت تلیفون ‌همراه‌تان بنویسید. اما اگر در جلسه هستید و کسی از شما گزارش خواست، حتماً یادداشت‌برداری کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.