گرامی‎داشت از نودوچهارمین سالروز دوستی افغانستان و ترکیه

- ۱۷ حوت ۱۳۹۳

mnandegar-3از نودوچهارمین سال روز دوستی افغانستان و ترکیه، با حضور مقامات دولتی هر دو کشور، روز گذشته در وزارت خارجۀ افغانستان تجلیل شد.
در این مراسم حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه، ضمن قدردانی از همکاری‌های ترکیه، خواستار ادامه همکاری این کشور با افغانستان شد.
وی گفت: « خوشبختانه در ۱۳ سال گذشته، ما شاهد آغاز صفحۀ جدیدی از روابط دو کشور هستیم؛ در این مدت زمان ترکیه همکاری‌های زیادی با افغانستان داشته است».
آقای خلیل کرزی افزود: قرار است در آینده نزدیک دانشگاه مولانا جلال الدین بلخی به همکاری کشور ترکیه در کابل ایجاد گردد.
به گفته معین سیاسی وزارت خارجه، سهم گیری ترکیه در تامین امنیت افغانستان از طریق حضور سربازان ترک در چوکات قوای آیساف و مساعدت به بازسازی افغانستان با ایجاد دو تیم بازسازی ولایتی در ولایات میدان وردک و جوزجان، نشانه ای از علاقمندی ترکیه در تامین ثبات و اعمار مجدد افغانستان می‌باشد.
آقای خلیل کرزی تاکید نمود که پس از تشکیل حکومت وحدت ملی ترکیه جایگاه ویژه در سیاست‌های خارجی افغانستان دارد.
وی از کشور ترکیه خواست کمک‌هایش را در افغانستان ادامه بدهد.
در همین حال، دوریم اوزترک، شانزدافیر کشور ترکیه تعهد سپرد که کشورش به همکاریهایش در افغانستان تا زمانی که نیاز باشد ادامه می‌دهد.
وی تصریح کرد: ترکیه می‌خواهد که افغانستان در بین کشورهای منطقه از ثبات و امنیت خوب برخوردار باشد.
گفتنی است که در سال ۲۰۱۰ حامد کرزی، رییس جمهور پیشن کشور در سفر به ترکیه با عبدالله گل، رییس جمهور این کشور توافق کرد که همه ساله از اول مارچ، روز امضای معاهده دوستی افغانستان و ترکیه در کابل و استانبول تجلیل شود.
یاد آوری می‎گردد که معاهده دوستی افغانستان و ترکیه در سال ۱۹۲۱ توسط محمدولی خان دروازی سفیر کبیر افغانستان در روسیه و سفیر ترکیه در شهر مسکو به امضا رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.