آیا امواج وای‌فای برای سلامتی انسان خطر دارد؟

- ۱۷ حوت ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3از آن‌جا‌ که WiFi حامل سیگنال‌های رادیویی و امواج است، نمی‌تواند چندان بی‌ضرر باشد؛ اما سخن بر سرِ آن است که این امواج در قیاس با امواج گوشی تلیفون هوشمند ـ که هم قوی‌‌تر و هم متمرکز تر‌‌ روی مغز‌ هستند‌ ـ‌ خطرات کمتری دارد.
محققان آزمایش‌ها و بررسی‌های بسیاری‌ روی امواج WiFi ‌کرده‌اند و به این نتیجه رسید‌ه‌اند که شاید این امواج، منجر به بروز سرطان مغز در انسان شود. در سال ۲۰۱۱ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) امواج WiFi را در گروه عوامل ‌«احتمالاً» سرطان‌زا برای انسان طبقه‌بنـدی کرد.
اما می‌توان دربارۀ ‌مضر بودن امواج رادیویی، به عوامل متعددی اشاره کرد. امواج WiFi وقتی پخش شوند در همه جا هستند. حتا اگر در زمان شب مودم خود را خاموش کنید، باز هم تحت تأثیر امواج WiFi که از خانۀ همسایه می‌آید هستید. نکتۀ بسیار بااهمیت آن‌که بنا بر تحقیقات، کودکان در معرض خطر بیشتری از بزرگ‌سالان در محیط‌های محاصره شده با امواج WiFi قرار دارند و احتمال دچار شدن آن‌ها به اختلالات ذهنی در دوران رشد از این جهت بیشتر است. خطر WiFi برای کودکان را تنها باید با خاموش کردن دستگاه های منتشر کنندۀ سیگنال و دور کردن آن‌ها از کودکان و همچنین آموزش خطرات آن‌ها برای کودکان‌ به حداقل رساند.

چند نکته دربارۀ کاهش خطرات WiFi
واقعیت این است که نمی‌توان در برابر ‌‌امواج و سیگنال‌های WiFi کار چندانی انجام داد. نه رفتن در آب و نه پوشیدن زره، هیچ یک نمی‌تواند جلو‌ی ‌نفوذ ۱۰۰ درصدی WiFi را بگیرد. از آن‌جا‌ که WiFi و استفاده از آن به بخشی از زنده‌گی اجتماعی بدل شده‌، فرار از آن هم بی‌معنی و نا‌شدنی است. تنها اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد، این است که تا حد ممکن از سرچشمۀ پخش و انتشار سیگنال‌های WiFi دوری کنید و مطمین شوید مدت زمان زیادی را در نزدیکی میزی که مودم WiFi روی آن است نمی‌گذرانید. همچنین در مواقع غیر ضروری، هم مودم و هم دستگاه‌هایی را که به WiFi متصل هستند ‌خاموش کنید.
نکتۀ دیگر آن‌که اکنون در بازار، تبلیغاتی دربارۀ دستگاه‌هایی وجود دارد که امواج و سیگنال‌های WiFi را مهار کرده و خطرات آن‌ها را کاهش می‌دهند. این تبلیغات با اغراق در خصوص خطرات WiFi سعی در تشویق شما برای خرید یکی از این دستگاه‌ها ‌دارند؛ اما واقعیت این است که امواج رادیویی کار خود را ‌خواهند کرد و نکتۀ مهم‌تر آن‌که همان گونه که گفته شد، در حقیقت خطر WiFi در قیاس با گوشی هوشمند و موبایل به مراتب کمتر است.

منبع: تابناک

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.