خواست‎های عمدۀ رهبران دولت وحدت ملی از واشنگتن/ کمک در راستای صلح و خودکفایی اقتصادی

گزارشگر:سه شنبه 4 حمل 1393 - ۰۳ حمل ۱۳۹۴

رییس جمهور افغانستان در آستانه سخنرانی در کنگره امریکا، به بررسی روابط دوجانبه کابل – واشنگتن و همچنین روند صلح با طالبان پرداخت.
محمد اشرف‌غنی در گفت‌وگو با تلویزیون آشنا و شبکه تلویزیون یک در ارتباط با دیدار با اوباما گفت: افغانستان و امریکا منافع مشترک داشته و با تهدیدات مشترک روبرو هستیم. با در نظر گرفتن این موضوع باید به گونه اساسی یک هماهنگی را ایجاد کنیم تا بر اساس آن منافع ملی افغانستان تأمین شود و mnandegar-3منافع حیاتی امریکا نیز حفظ گردد.
غنی در ادامه افزود: اختلافات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر افغانستان تأثیرگزار نیست. فرصت سفر به امریکا یک افتخار است.
رییس جمهور افغانستان اظهار داشت: می‌دانید که کنگره امریکا هر رهبر یا رییس جمهور یک کشور را دعوت نمی‌کند و افتخار سخنرانی برای تمام مردم امریکا و جلسه مشترک کنگره را هر رهبری در جهان بدست نمی‌آورد. نیاز است تا در این سخنرانی پیامی داده شود که افغانستان به شکل منجسم در حرکت است و به صورت متحد علیه تهدیدات مشخص، واضح مقابله می‌کند و پیروز می‌شود.
غنی گفت: روابط با امریکا طی پنج ماه گذشته بر اساس ویدئو کنفرانس‌هایی که داشته‌ایم، بهبود یافته و زمینه همکاری‌های دو جانبه آماده شده است.
رییس جمهور افغانستان در پرسش به این سؤال که چرا مذاکرات صلح افغانستان هنوز آغاز نشده است، گفت: مذاکرات باید مستقیم باشد و در صورت وجود شک و تردید، این مذاکرات ناکام خواهد بود. ایجاد زمینه وظیفۀ من بود. نخست باید زمینۀ آن را مساعد کرد. برای ایجاد زمینه، شرایط مساعد شده اما در این راستا باید با احتیاط بسیار برخورد کرد چون تعبیرات غلط و یا اقدامات غلط می‌تواند نتایج بسیار وخیم داشته باشد.
محمد اشرف‌غنی ادامه داد: داشتن روابط نیک با کشورهای منطقه و پاکستان برای افغانستان حیاتی است، مخصوصاً که وجه مشترک، تهدیدات امنیتی باشد که منجر به ثبات منطقه شود.
رییس جمهور تأکید کرد: امروز پاکستان با یک خطر امنیتی داخلی مواجه است و اگر به شیوه سابق ادامه دهد این خطر افزایش خواهد یافت.
رییس جمهور افغانستان گفت: تمام کشورهای منطقه و جهان در یک صف قرار گرفته و به این نتیجه رسیده‌اند که شرایطی ایجاد شود که اول، جنگ اعلام نشده پاکستان با افغانستان خاتمه یابد، دوم با طالبان صلح شود و طالبان از نزدیکی با گروه‌های تروریستی دوری جویند.
وی ادامه داد چنانچه تهدیدهایی که ما روزانه در افغانستان با آن مواجه هستیم گریبان گیر ما شود، این تهدیدها گریبان گیر تمامی جهان خواهد شد.
اشرف غنی همچنین با ادای احترام به امریکایی‌های کشته شده در افغانستان گفت، افغانستان در خط مقدم مبارزه با تررویسم قرار دارد .
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توان نیروهای امنیتی افغانستان گفت دشمنان ما بر روی فروپاشی حکومت افغانستان شرط بسته بودند اما نیروهای امنیتی کشور توان واقعی خود را نشان دادند.
اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان قرار است با مقامات امریکایی در مورد موضوع جنجالی آشتی با طالبان ، آینده کمک مالی اختصاص داده شده به افغانستان پس از سال ۲۰۱۷ میلادی و همچنین جدول زمانبندی خروج نیروهای امریکایی به بحث و گفتگو بپردازند.
در حال حاضر حدود ده هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر هستند. بر اساس پیش بینی ها، شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال جاری به پنج هزار و پانصد تن خواهد رسید.

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز سه شنبه در چارچوب دیدار چهار روزه خویش از امریکا با باراک اوباما رییس جمهور این کشور در کاخ سفید دیدار می‌کنند.
با وجود آن که بیش از ۱۴ سال گذشته نظامیان امریکایی در کنار نیروهای امنیتی افغانستان در مناطق مختلف هلمند و وردک حضور داشتند، اوباما و حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان نیز به ظاهر دو مقام متحد بودند اما آنها به ندرت با هم دیده شدند.
در واقع مقامات امریکایی از این موضوع ناخرسند بودند که حامد کرزی در برابر بسیاری از امور از جمله فساد مالی و بدتر شدن اوضاع داخلی کشورشان چندان گام‌های موثری بر نمی‌دارد.
اما از زمان روی کار آمدن اشرف غنی و همکاری وی با عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان در سال ۲۰۱۴ ، به دنبال برگزاری انتخابات پر تنش و گفت‌وگو بر سر تقسیم قدرت که ظاهراً هیچگاه پایانی ندارد ، به نوعی آسوده‌گی بیشتری در روابط دوجانبه افغانستان و امریکا به نظر می‌رسد.
جف اگرز مشاور بلند پایه باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان در این خصوص می‌گوید در حال حاضر روابط متفاوتی بین امریکا و افغانستان نسبت به زمانی که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بود، حاکم است.
وی در ادامه می‌گوید در حال حاضر روابط دو کشور به مراتب بهتر و همکاری‌ها بیشتر است.
این روابط از آن جا بهتر است که به نظر می‌رسد اشرف غنی خواستار اجرای اصلاحات اقتصادی و امنیتی است که افغانستان را در مسیر منتهی به خود اتکایی قرار می‌دهد؛ مسیری که سرانجام آن پایان ارائه کمک‌های مالی و حضور نظامیان امریکایی برای مدت زمان نامعلوم در این کشور است.

موضوع خوشایندی برای باراک اوباما که وعده داده است تقریبا همه نظامیان خود را تا سال ۲۰۱۷ از خاک افغانستان خارج خواهد کرد.
اشرف غنی که مدت زمان طولانی را در بانک جهانی کار کرده است، روز یکشنبه بار دیگر به امریکا بازگشت. وی در آستانه دیدار با رییس جمهور امریکا در کاخ سفید در مصاحبه با خبرنگاران به موضوع کشته شدن بیش از دو هزار و ۲۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان و خدمات آنها به کشورش اشاره کرد.
وی در مصاحبه با سی ان ان گفت نظامیان امریکایی در افغانستان دوش به دوش نیروهای افغان در مناطق مختلف کمک کردند.
اشرف غنی و عبدالله عبدالله قرار است روز سه شنبه پیش از دیدارشان با باراک اوباما ، از گورستان ملی آرلینگتون محل خاکسپاری نظامیان امریکایی که در افغانستان کشته شدند، دیدن کنند.
اما با وجود چنین وقایعی، برخی مباحث جدی بین اشرف غنی و اوباما نیز وجود دارد. رییس جمهور افغانستان می‌خواهد باراک اوباما بار دیگر بر موضوع کاهش نیروهای نظامی این کشور در افغانستان تجدید نظر کند.
سال گذشته یکی از خونین‌ترین سال‌های درگیری‌ها در افغانستان بود. همزمان با شروع فصل درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵، روند دشوار مذاکرات آشتی با طالبان بیش از پیش آشکار شد. شبه نظامیان طالبان همچنان به طرح شروط دشوار خود برای دولت افغانستان ادامه می‌دهند از جمله آن که عدم حضور نیروهای خارجی را در خاک افغانستان ، پیش شرطی برای این مذاکرات می‌دانند.
در این میان نگرانی‌هایی نیز درباره احتمال نفوذ شبه نظامیان گروه داعش وجود دارد.
این گروه مستقر در خاورمیانه رسما تایید نکرده است که خارج از خاک افغانستان فعالیت دارد با این حال برخی از فرماندهان پاکستانی و افغان طی ماه های اخیر از آنها حمایت کرده اند.
صندوق بین المللی پول که نماینده آن جولای ۲۰۱۴ در کابل کشته شد، اعلام کرده است دولت افغانستان قادر به کسب درآمد کافی نیست و نیازمند حمایت کشورهای کمک کننده است.
همه این موضوعات هدف باراک اوباما را برای کاهش شمار نیروهای این کشور در افغانستان با تردید مواجه کرده است.
امریکا قرار است شمار نیروهای خود را در افغانستان تا ماه دسمبر از ۱۰ هزار نفر به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش دهد. اما هدف اصلی حفظ شمار محدودی از نظامیان در عملیات مقابله با تروریسم و حفاظت از سفارت امریکا در افغانستان تا سال ۲۰۱۷ تغییر نکرده است.
قرار است روسای جمهور افغانستان و امریکا روز سه شنبه پس از دیدار خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کنند.
یکی از مقامات بلند پایه افغانستان که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به خبرنگاران گفت مقامات بلند پایه امریکا و افغانستان درباره موضوع مهم دیگری گفت‌وگو خواهند کرد که همان حمایت مالی از افغانستان است که تا سال ۲۰۱۷ صورت خواهد گرفت اما لازم است برای پنج سال پس از آن نیز تایید شود.
وی افزود این حمایت مالی بسیار مهم خواهد بود چرا که خودکفایی اقتصادی افغانستان سال‌ها به طول خواهد انجامید و این کشور به یک نظام شایسته مالیاتی نیاز دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.