رهبران دولت راه رسیدن به اصلاحات انتخاباتی را ویران می‎کنند

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 18 حمل 1394 - ۱۷ حمل ۱۳۹۴

اگر اراده‎یی برای اصلاح کمیسیون‌های انتخاباتی وجود نداشته باشد، بدون شک انتخابات پارلمانی با چالش مواجه شده و یا اصلاً برگزار نمی‌شود.
شماری از استادان و نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند: اگر اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان نیاید و آوردن اصلاحات یک شعار باشد، در این صورت دادخواهی‌های ما آغاز خواهد شد.
mnandegar-3آنان تاکید کردند: اگر انتخابات که یکی از پایه‌های اساسی دموکراسی است، با اصلاح نشدن کمیسیون‌های انتخاباتی با چالش مواجه شود و مانند پروسه صلح استفادۀ غلط از آن صورت گیرد، ما دادخواهی‌ها و تظاهرات خود را آغاز می‌کنیم.
این سخنان در واکنش به گفته‌های اخیر معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی که گفته بود هیچ نوع آماده‌گی برای آغاز به کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی وجود ندارد، بیان شده است.
صدیق‌الله توحیدی در یک گفت‌وگوی ویژه با ماندگار گفته بود که که هیچ نوع آماده‌گی برای آغاز به کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی وجود ندارد. این کمیسیون دبیرخانه و مقر مشخص ندارد. این کمیسیون جلسات مقدماتی خود را برگزار نکرده و این کمیسیون توسط رهبران دولت وحدت ملی رسماً به کار آغاز نکرده و فقط یک فرمان ضمیمۀ لایحه وظایف به اعضای این کمیسیون فرستاده شده و بس.
او می‌گوید: با اعلام شماری از شخصیت‌ها به عنوان اعضا و هیأت رهبری کمیسیون اصلاح انتخاباتی، تا کنون این کمیسیون به گونۀ رسمی به کار خود آغاز نکرده و این وضعیت نشان می‍‌دهد که حکومت علاقه‌مندی‌ ویژه برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی ندارد.
اما نعیم ایواب‌زاده رییس تیفا می‌گوید: اگر به راستی اراده‎یی برای اصلاح کمیسیون‌های انتخاباتی وجود نداشته باشد، بدون شک انتخابات پارلمانی ممکن با چالش مواجه شده و یا اصلاً برگزار نخواهد شد.
وی تاکید کرد: آوردن اصلاحات یک اصل است و تا زمان آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی، برگزاری انتخابات یک چالش بزرگ برای نهادینه کردن دموکراسی و اعتمادسازی است.
رییس تیفا افزود: اگر اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان نیاید و آوردن اصلاحات یک شعار باشد، در این صورت دادخواهی‌های ما آغاز خواهد شد.
ایوب‌زاده گفت: اگر انتخابات که یکی از پایه‌های اساسی دموکراسی است، با اصلاح نشدن کمیسیون‌های انتخاباتی با چالش مواجه شود و مانند پروسه صلح استفادۀ غلط از آن صورت گیرد، دراین صورت ما دادخواهی‌ها و تظاهرات خواهیم داشت.
در همین حال، طاهرهاشمی استاد دانشگاه کابل با انتقاد این عملکرد حکومت وحدت ملی می‌گوید: این گونه عملکرد‌های رهبران حکومت وحدت ملی نشان می‌دهد که اراد‌ه‌یی برای اصلاح کمیسیون‌های انتخاباتی وجود ندارد.
استاد هاشمی گفت: هر دو رهبر دولت ملی همواره ادعا بر اصلاح کمیسیون‌های انتخاباتی دارند؛ ولی راه رسیدن به آن را با دست خود ویران می‌کنند.
این استاد دانشگاه ضمن اینکه اعضای این کمیسیون را وابسته به هردو رهبر می‌داند می‌گوید: کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی باید یک کمیسیون بی‌طرف می‌بود تا اصلاحات اساسی را می‌آورد؛ اما متاسفانه در ترکیب فعلی این کمیسیون افراد بی‌طرف دیده نمی‌شود.
او تاکید می‌کند: چون حکومت از دو تیم ترکیب شده؛ بنابراین در هر مورد باید ۵۰، ۵۰ باشد و بدون شک ترکیب کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی هم خالی از این قاعده نیست.
استاد هاشمی افزود: زمانی‌که ۵۰ درصد این کمیسیون افراد غنی و ۵۰ در صد هم افراد عبدالله باشد، بدون شک خواست‌‎ها و تمایلات گروهی در اصلاح کمیسیون‌های انتخابات دخیل شده و ترکیب کمیسیون انتخابات از وضعیت فعلاً هم بدتر خواهد شد.
او می‌گوید: اگر کمیسیون انتخابات فعلی اصلاح نشود و یا کمیسیونی ایجاد شود که از کمیسیون فعلی هم بدتر باشد، در این صورت ممکن انتخابات برگزار نشود و اگر برگزار هم شود پارلمان بیرون آمده از چنین کمیسیونی مانند حکومت وحدت ملی مشروعیت نخواهد داشت، چرا که حکومت برآمده از انتخابات سال گذشته یک حکومت قانونی نیست.
و اما عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی که به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی معرفی شده است، می‌گوید: تا کنون مکتوبی از سوی مراجع مربوط در رابطه به گزینش خود در این سمت دریافت نکرده است.
رفیعی گفت: نام شخصی‌که به عنوان عضو این کمیسیون معرفی شده، عزیزالله رفیع است؛ اما نام من عزیزالرحمان رفیعی است؛ ولی شکریه بارکزی در یک تماس تلفنی به من گفته که شما به عنوان عضو این کمیسیون معرفی شده‌اید؛ بنابراین مشخص نیست که فرد معرفی شده من هستم یا کس دیگری.
کمیسیون اصلاح انتخاباتی به هدف آوردن تغییر در مقررات، قوانین انتخاباتی و هم‌چنان تغییر و تبدیل برخی از کارمندان ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی که گفته می‌شود در تقلبات گسترده و سازمان یافته‌یی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال پار صورت گرفته بود و افغانستان را تا لبه پرتگاه به پیش برد، ایجاد گردیده، اما گفته می‌شود که مشکلات و موارد اختلافی زیادی درکارشیوۀ این کمیسیون وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.