مردان مسلح یک افسر زن را در هلمند کشتند

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

افراد مسلح یک افسر پولیس زن را در ولایت هلمند افغانستان به قتل رساندند. قتل این افسر مشهور نشان دهندۀ خطراتی است که زنان کارمند در نهادهای دولتی افغانستان با آن رو به‌رو اند.
اسلام بی بی یکی از چهره‌های شناخته شده و نمایانگر پیشرفت زنان افغان بود. او پیش از این می‌گفت به طور منظم از جانب کسانی تهدید می‌شود که مانع کار او به عنوان افسر پولیس اند. از جمله برادرش نیز مخالف کار او بود.
عمر زواک، سخنگوی والی هلمند گفت اسلام بی بی صبح پنج شنبه زمانی از سوی مهاجمان ناشناس مورد حمله قرار گرفت که با پسرش در موتر به سوی دفتر کارش می‌رفت.
زواک گفت: «او به شدت زخمی شد و به شفاخانه هلمند آورده شد. بعداً در شعبه عاجل شفاخانه جان سپرد. پسرش نیز زخمی گردیده است».
اسلام بی بی ۳۷ ساله، مادر سه فرزند بود و پس از آنکه رژیم سرکوبگر طالبان در سال ۲۰۰۱ سرنگون شد، او از نادر زنانی بود که وارد صفوف پولیس شدند.
اسلام بی بی بلندرتبه ترین افسر زن در ولایت هلمند بود. این ولایت کانون داغ شورشگری علیه حکومت افغانستان بعد از سقوط طالبان بوده است.
در اوایل سال روان اسلام بی بی به روزنامه «سندی تلگراف» گفت: «برادرم، پدرم و خواهرانم همه مخالف من اند. در حقیقت برادرم سه بار کوشیده است تا مرا بکشد».
اسلام بی بی افزوده بود: «او بسیار برافروخته با تفنگچه اش نزد من آمد و کوشید به من دستور دهد که این کار (وظیفه پولیس) را انجام ندهم. گرچه او بر من شلیک نکرد. سرانجام حکومت تفنگچه را از نزدش گرفت».
اسلام بی بی که قبلاً در ایران مهاجر بوده است، در سال ۲۰۰۱ دوباره به افغانستان برگشت و نه سال پیش به نیروهای پولیس پیوست. او گفت برای تامین معیشت و محبت به کشورش به این کار روی آورده است.
حقوق زنان در مرکز توجه تلاش‌های بین المللی در افغانستان قرار دارد، چنانکه دیپلومات های خارجی غالباً به تعداد زیاد مکاتب دخترانه و آزادی های بیشتر برای زنان به مثابه پیشرفت اشارت می‌کنند.
اما کشورهای کمک دهنده به افغانستان ابراز نگرانی نموده اند که چنین پیشرفت هایی بعد از خروج اکثر نیروهای بین المللی و نفوذ بیشتر گروه های افراطی، در معرض خطر قرار می گیرند.
پیش از این، در سال ۲۰۰۸ سمونمل ملالی کاکر در ولایت همجوار قندهار به قتل رسیده بود. همچنان در سال گذشته دو مسوول امور زنان در ولایت لغمان یکی پی دیگری به قتل رسانده شدند.

قتل چهار دختر خرد سال
روز پنجشنبه همچنان در انفجار بمبی چهار دختر در یک محفل عروسی کشته شدند. مقام های حکومتی گفته اند که گروه طالبان برای هدف قرار دادن کارمندان حکومتی در این محفل عروسی این بمب گذاری را انجام داده است.
این کودکان که بین ۷ تا ۱۲ سال داشتند هنگام آوردن آب از جوی در این مراسم بر اثر انفجار بمب کنترول از راه دور کشته شدند.
شورشیان طالبان به طور منظم برای کشتن کارمندان دولتی، ناتو و سربازان افغان از بمب هایی کار می گیرند که از دور هدایت می شوند.
بنا بر احصاییه های ملل متحد، تلفات ملکی در نصف اول سال ۲۰۱۳ میلادی در مقایسه با سال گذشته در همین فاصله زمانی ۲۴ درصد افزایش یافته است. از این میان، ۲۱ درصد تلفات ملکی را اطفال تشکیل می دهند. تلفات ناشی از بمب های کنترول از راه دور، ۴۱ درصد افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.